Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-12, 13:11
Conny Conny är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Förslag

Hej på er !

Tänkte åka ner till Kreta i slutet på september. Hade bestämt mig för Platanias men blir osäker desto mer jag läser om de olika ställena. Platanias har vi tidigare bott i och tyckt det varit bra. Det är jag och frugan. Vi vill gärna ha boende nära stranden och den ska vara finkornig sand, inte sten. Vi vill gärna slippa korsa någon livlig trafikerad väg. Det är även bra om läget är skapligt lungt på nätterna så man får sova.

Hoppas ni kan komma med några tips
Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 13:58
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Förslag

Hej, min absoluta favorit är Agia Apostoli och hotel Flamingos.Där finns allt det du frågar efter plus en underbar familj som äger och driver hotell och restaurang.
hälsningar Dettis
Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 14:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tror att Georgioupoli skulle vara ett bra alternativ för Er
Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 18:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Åker ni charter tror jag att Georgopolis, Kalives, Almyrida eller Paleochora skulle passa.

Almyrida.
Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 19:04
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
Hej på er !

Tänkte åka ner till Kreta i slutet på september. Hade bestämt mig för Platanias men blir osäker desto mer jag läser om de olika ställena. Platanias har vi tidigare bott i och tyckt det varit bra. Det är jag och frugan. Vi vill gärna ha boende nära stranden och den ska vara finkornig sand, inte sten. Vi vill gärna slippa korsa någon livlig trafikerad väg. Det är även bra om läget är skapligt lungt på nätterna så man får sova.

Hoppas ni kan komma med några tips
Vi var i Platanias 2007 och bodde då på hotel Erato. Ett jättetrevligt hotell med fina lägenheter och bra service. Vi bodde då i den delen av hotellet som är en liten bit ner på gatan.. i de mindre husen. Lugnt och fridfullt där. Stor balkong att frukostera på med lagom skugga under dagens hetaste timmar. Ingen trafik som störde. Ingen gata att korsa för att komma ner till stranden. Det är en återvändsgränd för trafiken och den leder rakt ner på stranden. Alldeles perfekt. Tyckte vi iaf..
Ska kanske tillägga att vi reste med Fritidsresor. Ett av deras hotell alltså.
Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 20:54
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Kalives!
Här finns fin strand, bra boenden, mysiga taverner och ont om högljutt nattliv.

Almirida är också fint, men med många många barnfamiljer. Kalives har lite äldre publik.

Vill ni bo mot Platanias-hållet så kan jag hålla med Dettis: Hotell Flamingo är en favorit, och Agii Apostoli är lungt med underbara stränder.

Agii Apostoli är dock mer hotell och mindre grekiskt. Tycker även att Almirida är väl turistbyggt. Kalives är ett grekiskt samhälle med vanligt grekiskt liv.
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 11:53
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Håller fullständigt med om Georgioupolis, där finns allt. Lång sanstrand, känslan av en grekisk by med sitt pittoreska torg, tavernor, affärer, smidigt med buss till Rethymnon och Chania. Helt okey prismässigt med taxi till Rethymnon eller om man åker buss in och taxi hem. Var där senast 2002 så det har naturligtvis byggts en hel del, men jag måste tillbaka till denna mysiga plats. Vill man vandra kan man ta många mysiga små vägar och komma befolningen ändå närmare.
Lycka Till
MVH KK
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 17:31
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KK Visa inlägg
Håller fullständigt med om Georgioupolis, där finns allt. Lång sanstrand, känslan av en grekisk by med sitt pittoreska torg, tavernor, affärer, smidigt med buss till Rethymnon och Chania. Helt okey prismässigt med taxi till Rethymnon eller om man åker buss in och taxi hem. Var där senast 2002 så det har naturligtvis byggts en hel del, men jag måste tillbaka till denna mysiga plats. Vill man vandra kan man ta många mysiga små vägar och komma befolningen ändå närmare.
Lycka Till
MVH KK
Glömde säga att jag även har bott i Kalives. Dit längtar jag däremot inte tillbaka. Byn kändes väldigt avlång med en mkt smal gata. Tycker även det var sämre bad än Georgioupolis. Ska bo utanför Rethymnon i maj(p.g.a vissa omständigheter) men jag måste nog ta bussen till Geo för att kolla hur där ev. har förändrats. Men den lååååånga fina stranden är ju garanterat kvar.
Har även bott i Kato Stalos på hösten och fick uppleva då sköldpaddsungarna kläcktes. Men då gäller det att vara rätt tid. Bor man efter Chania kusten är det bekvämast att bo strandnära så att man slipper korsa den hårt trafikerade gatan som löper efter hela den sträckan.
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 19:41
Conny Conny är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Hej !

Tack för alla era tips. En fråga jag har är blir det väldigt stilla i Georgiopolis emot Platanias ? Jag gillade att det fanns lite shopping samt många bra serveringar i Platanias även stranden. Däremot låg vi nära gatan så det varmycket störande. Vi har även títtat på Neo Chora, tror jag det hette. Tror det var närmare Chania om jag inte minns fel. Just nu vet vi varken ut eller in
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 22:27
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
Hej !

Tack för alla era tips. En fråga jag har är blir det väldigt stilla i Georgiopolis emot Platanias ? Jag gillade att det fanns lite shopping samt många bra serveringar i Platanias även stranden. Däremot låg vi nära gatan så det varmycket störande. Vi har även títtat på Neo Chora, tror jag det hette. Tror det var närmare Chania om jag inte minns fel. Just nu vet vi varken ut eller in
Redan 2002 fanns det många serveringar och tavernor efter stranden så långt man bara orkade gå (i Georgiopolis.) Shoppingen var det inget fel på, dessutom närheten till Rethymnon . Jag bodde våren 07 i Kato Stalos med rum mot vägen så jag förstår vad du menar med störande trafik. Hösten 06 hade vi rum mot havet och då är det inga problem med störande trafik. Har man boende nära standen i Geo är det nog väldigt liten risk med stör
ande trafik. Vi bodde på Sofia båda ggr, men Apollo har slutat med det hotellet. Sofia ligger alldeles i början på den underbara stranden.
MHV KK
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 00:15
woldli woldli är inte uppkopplad

Jeg kan anbefale Lola (selges av Apollo) i Platanias, hvor jeg har bodd fire ganger. Det ligger vel kanskje 100 meter fra stranden og sentralt, men likevel i et stille område. Jeg har vært veldig fornøyd med hvert opphold her, og i fjor bodde jeg i en leilighet i etage. Den var fresh og fin, og disse leilighetene er nyere og av mye bedre standard enn de øvrige på Lola. Hvis/når jeg skal tilbake til Lola ville jeg definitivt valgt en leilighet i etage igjen, så ikke la dere skremme av kun 2+ stjerner. Den trivelige verdsfamilien bor på stedet, de har snack bar og et lite basseng. Kanskje det kunne være noe for dere?
Svara med citat
Gammal 2009-03-14, 00:42
woldli woldli är inte uppkopplad

Jeg kom på flere leilighetshotell i Platanias som kanskje kan være av interesse. Indigo Mare, Lissos og Costas & Christina ligger alle i nærheten av Lola som jeg anbefalte over, på "riktig" side av hovedveien og ved stranden. Jeg har ikke bodd på noen av disse, men har hørt mye positivt om Indigo Mare og Lissos ser veldig fresht ut. Mesteparten av havsutsikten på Lola ble ødelagt da Lissos og Costas & Christina ble bygd rett foran, men jeg var heldig i fjor og fikk se en flik av havet likevel.

Håper dette kan være til noen hjelp, og lykke til med valget!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.