Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-18, 20:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard vart på Rhodos

Pratade med dottern om en Greklandsresa med henne och barnbarnen. Jag har aldrig besökt ön men hon har varit där ett par gånger och seglat med grekiska vänner och besökt deras familjer i Rhodos stad och området runt Lindos. Tänkte kanske överraska henne med en resa dit. Finns det någon trevlig ort på ön som har sandstrand, bra tavernor, inte är allt för exploaterad och har fina promenadstråk, gärna mysiga bilfria torg och passar för två små barn.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 08:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: vart på Rhodos

Grattis Eva till ett barnbarn tillNi är ju vana resande så det blir säkert jättebra på Rhodos för er alla

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 20:48
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Grattis Eva till ett barnbarn tillNi är ju vana resande så det blir säkert jättebra på Rhodos för er alla

Riitta
Tack för det Riitta. Den lille har under veckan fyllt två månader och är på pricken lik sin storebror som blir två år i april. Underbart med barnbarn.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 11:36
Eva Ls avatar

Ser att Ving har resor till Pefkos med ett par små trevliga hotell. Någon som har något att säga om den orten?

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 17:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vi bodde på Pefkos View när vi var på Rhodos, tror det är vår enda charterresa på c:a 20 år, men omständigheterna gjorde att det passade oss bra. Vi reste i oktober, men även då var det mycket folk både i Rhodos stad och i Lindos.
I Pefkos var det väl ganska lagom med folk då, men exploaterat är det om man jämför med att luffa på egen hand. Pefkos View tycker jag ligger för långt från vattnet om man har mindre barn med (det är en ganska bra bit upp för en lång backe) men vi trivdes väldigt bra med boendet, hade en bra studio till oss. Vi var emellertid mycket rörliga då vi hade bil nästan hela veckan.
Åker man med två mycket små barn är man nog väldigt inställd på att det ska vara en semester på barnens villkor, och ger gärna avkall på många krav som man själv har (så fungerar i alla fall vi). Jag tror inte på att man kan få alla krav uppfyllda på någon semesterort.
Jag tyckte det fanns flera mycket bra stränder i Pefkos och vi åt också väldigt god mat flera kvällar även om det också fanns fler fast food ställen än jag tycker om, men som sagt, jag räknar inte med att kunna få allt alltid.
Det går buss så att man kan komma ifrån Pefkos också om man vill se sig omkring.
Jämfört med de enormt stora hotellen som ligger uppe vid Rhodos stad, så är det faktiskt riktigt idylliskt i Pefkos eftersom det absolut inte finns så stora hotell som uppe vid staden.
Men som sagt, vi såg en stor del av ön och nästa gång kommer vi säkert att söka oss till Haraki eller möjligen Stegna, men då reser vi på egen hand (billuffar och är flexibla). Det är ju den skillnad som är, om man åker på vuxensemester eller med barn.
Jag tycker att Pefkos är något av det bästa man kan välja på Rhodos om man åker charter.
Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 17:09
Eva Ls avatar

Tack Marianne för beskrivningen. Håller med dig det går inte att få allt vid den här typen av resa. Har tittat på hotellen och funderar på ett av de ställen som ligger bara en kort bit från havet. Finns ett hotell som heter Matina som ser fint ut. Bör vara framkomligt med barnvagn och gärna trottoarer som det går att promenera på. Även storebror kommer att behöva åka vagn ibland speciellt på kvällen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 00:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Pratade med dottern om en Greklandsresa med henne och barnbarnen. Jag har aldrig besökt ön men hon har varit där ett par gånger och seglat med grekiska vänner och besökt deras familjer i Rhodos stad och området runt Lindos. Tänkte kanske överraska henne med en resa dit. Finns det någon trevlig ort på ön som har sandstrand, bra tavernor, inte är allt för exploaterad och har fina promenadstråk, gärna mysiga bilfria torg och passar för två små barn.

Eva
Vi ligger i planeringsskedet av en resa till Agii Apostoli på Kreta i mitten på september. Kunde kanske vara läge att träffas över lite mat och diskutera eventuell samplanering med avresa från Umeå.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:12
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Alla

På 80-talet när barnen var små tillbringade vi (jag var gift då) många semestrar på Rhodos i Haraki.

Helt underbart härlig bukt som ser ut som en lagun . Då var vägen ner till Haraki en smal en, inte så bred och fin som idag. Men väl nere vid stranden ligger det lägenheter och Studios längs gågatan (den var gågata då, hur det är idag vet jag inte) som går en meter ovanför stranden (grus/klappersten). När barnen är lite äldre kan man sitta på balkongen och ta en pilsner och kolla på barnen när de är på stranden.

På den tiden var det lugnt i "byn", några enklare matställen och en "flådigare" restaurang ute på den södra udden. En Supermarket fanns i byn, som hade det mesta. På baksidan av "hotellen" fanns det höns, getter och åsnor, rena bonnvischan.

//PA
Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 19:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
När barnen är lite äldre kan man sitta på balkongen och ta en pilsner och kolla på barnen när de är på stranden.

Det kan man fortfarande göra.

Visst bildar fästningen en läcker fond!

Eva: det är svårt att råda dig angående Rhodos, det beror på vad "du ser framför dig".

Senast redigerad av Kalimera den 2009-03-21 klockan 19:39.
Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 20:28
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Det kan man fortfarande göra.

Visst bildar fästningen en läcker fond!

Eva: det är svårt att råda dig angående Rhodos, det beror på vad "du ser framför dig".
Den stranden ser inte ut som en strand jag längtar till. Barnbarnet lekte en del och hade kul med stenarna på stranden förra sommaren i Agios Isidoros men den här gången tänkte jag mig att han skulle få gräva i riktig sand. Vi får se vad det blir till slut. Det är ju väldigt annorlunda att resa med två barn under 2,5 år jämfört med att bara resa med vuxna. Perspektiven blir klart annorlunda och vi vill även kunna laga lite egen mat. Stora killen äter nog gärna på taverna men den lille som ska ha sina smakportioner behöver hemlagat. Mina barnbarn äter inte burkmat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 11:31
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Kolla med resebolaget du skall flyga med för jag tror att Fritidsresor som har dom stora familjehotellen som Blue Village har kanske barnbilstolar o låna ut. Dom flesta jag har sett har ju haft med sig egna barnbilstolar o dom måste checkas in på flyget så den får man inte förrän man kommer fram till sin destination typ Rhodos då. Om jag hade rest med småbarn så hade jag tagit med min egen för dom har kanske inga till små bebisar som är någon månad bara. Barnen växer ju snabbt ifrån dom..

Trevlig resa o jag hade valt Rhodos.
Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 12:44
Eva Ls avatar

Åker vi i september är den yngste nästan 9 månader och den älste 2,5 år så vi behöver i så fall barnstolar för den åldersgruppen. Vi har inte tänkt att köra bil så barnstolar behövs enbart när vi åker taxi från flygplatsen till boendet och vid någon utflykt. Vi överväger att ordna eget boende eftersom vi i första hand vill bo på orter där det inte finns charter från Sverige. Stegna känns väldigt intressant. Om inte barnstolar går att boka till taxifärder blir det antingen charter till inte allt för stor ort med fina sandsstränder och tavernor. Kanske är då Pefkos ett bra alternativ eller så väljer vi ett annat resmål. Fördelen med charter är ju att transfern är ordnad med buss. Resplanerna får ligga till sig lite just nu så vi ser vi hur priser etc utvecklar sig. Jag gillar egentligen inte att boka min resa så lång tid innan. Tack för alla tips och kloka synpunkter vi fått. Om någon har erfarenheter från Rhodos och de orter jag nämnt eller andra mindre platser får ni gärna skriva ner lite.

Kanske känns lillkillen så stor när sommaren närmar sig att det kan bli någon form av ö-luff ändå. Koufonissi, Antiparos och lilla Kini på Syros känns väldigt lockande. Till Syros går det ju att åka inrikesflyg från Aten och till Kini bör det väl gå att åka buss. Har också kikat på Lefkos på Karpathos som vi besökt tidigare men utan att bo på orten.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 16:54

Jag fick veta via fritidsresor att Rhodos har blivit så populärt i sommar o många som vill åka dit så jag tror inte man skall vänta för länge med att boka sin resa dit. Priserna stiger ju längre man väntar o boka sin resa oxå. Jag tittade själv på hotellet som vi brukar bo på har stigit med närmare åtta hundra kronor jämfört med januari när vi bokade vår resa. Men i år har vi inte valt Rhodos pga ägaren har höjt priset med 1500kr/person för två veckor o vi har mailat ner dit o fått svaret om har bytt fönster o balkonger på hotellet.

Hoppas ni hittar en resa dit ni vill åka..
Svara med citat
Gammal 2009-03-29, 21:58
Eva Ls avatar

Inte bokar vi Rhodos idag. Jag tillhör den skara som tror att priserna sjunker framåt hösten som de nästan alltid gjort. I år är läget mer öppet än någonsin. Resebranschen försöker bara hålla modet uppe för de vill gärna ha tidiga bokningar. Vi är inte utan efter något av deras större komplex utan mindre personliga ställen och pensionat passar oss bättre.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 15:24
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Jag fick veta via fritidsresor att Rhodos har blivit så populärt i sommar o många som vill åka dit så jag tror inte man skall vänta för länge med att boka sin resa dit. Priserna stiger ju längre man väntar o boka sin resa oxå. Jag tittade själv på hotellet som vi brukar bo på har stigit med närmare åtta hundra kronor jämfört med januari när vi bokade vår resa. Men i år har vi inte valt Rhodos pga ägaren har höjt priset med 1500kr/person för två veckor o vi har mailat ner dit o fått svaret om har bytt fönster o balkonger på hotellet.

Hoppas ni hittar en resa dit ni vill åka..
Jag har också bokat tidigt och skulle jag boka idag, samma resa, så skulle jag få betala 2830 kr mer. Jag bokade redan i oktober och vi reser 31 maj. Jag kolla kontinuerligt priset på vår resa för jag har en dotter som gärna vill åka med men hennes kassa tillåter inte för dyr resa.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 08:36

Men vill man bo på ett speciellt hotel så är det priset där som gäller o då ser man inte efter något annat. Nu kostar två veckor 15696kr för två personer o det är vad jag betalde för två personer när jag bokade i slutet av december. O detta priset nu är utan alla extra tilllägga. Så nu är vi uppe i merrän tre tusen extra för två personer..
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 10:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Men vill man bo på ett speciellt hotel så är det priset där som gäller o då ser man inte efter något annat. Nu kostar två veckor 15696kr för två personer o det är vad jag betalde för två personer när jag bokade i slutet av december. O detta priset nu är utan alla extra tilllägga. Så nu är vi uppe i merrän tre tusen extra för två personer..
Jag hänger inte med, vilket pris jämfört med vad? Det pris som nu gäller är samma som det var vid bokning i december? Var tillkommer det tretusen extra?
Helén- som kanske har missat ett inlägg i tråden, eller?
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 14:37

citat:Jag hänger inte med, vilket pris jämfört med vad? Det pris som nu gäller är samma som det var vid bokning i december? Var tillkommer det tretusen extra?
Helén- som kanske har missat ett inlägg i tråden, eller?

När man bokade i december till Rhodos på det hotellet som vi vill bo på kostade resan utan tilllägg 13300kr ca nu kostar den 15696kr för två personer o två veckor. På dom 13300 kommer då försäkring,avbeställningsskydd,mat ombord på flyget o transfer. O det blir tre tusen eftersom resebolaget har höjt sina priser i år eftersom många vill åka till Rhodos o sen att hotellen måste renovera sina hotell för att få godkänt att driva hotell. Från o med första januari 2010 är alla hotell o matställen rökfria i Grekland för det är sista landet som inför den lagen.

Ifjor betalade vi 18821kr för tre personer o två veckor så kan man själv räkna ut att det har blivit dyrare..

Skickar med soliga hälsningar o att det är plus 20 grader på Rhodos fick påskkort därifrån idag.
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 10:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Att Rhodos skulle vara mer populärt att åka till låter som ett fsg-argument som även kan ha motsatt effekt, alla vill ju inte åka dit "alla andra" åker. Kollade på restresor med Apollo. 14 resor till Kreta och 17 till Rhodos just nu.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 09:34

Rhodos är populärt o åka till i sommar har precis kollat att hotellet som vi alltid bor är fullbokat från den 16 aug o långt fram i oktober.

Att du ser restresor med Apollo nu är inga riktiga restresor för dom säger alltid att dom har max åtta platser på planet för jag vet hur det går till har nämnligen en dotter som har jobbat på Ving.

Jag skulle inte villa komma ner o bo hur som helst o sen är det inte säkert det finns lediga rum. Skulle inte vilja bo ovanpå en affär o in mot o smutsigbakgård.. Nej rent o fräscht o nära till havet..

Sen har dom gjort mycket fint nere på Rhodos i sommar med både matställen o hotellen för att få nya kontrakt o driva sina ställen..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:10.