Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-11, 07:51
Eskil Eskil är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Tänkbar resrutt?

Hej allesammans!
I början av Augusti planerar jag och 2vänner att bege oss ner mot Grekland. Vi har planerat att flyga till Aten och vara där nere i ca 10dagar, längre än så har vi inte kommit. Någon som kan tipsa på en resrutt? Där våra ledord är, stränder, snorkling, och även gärna nån ö med bra uteliv. Skulle vara sjyst också om det fanns sjysta avlägnsa beacher som man får ta sig till själv med t ex Vespa..

Hoppas verkligen på lite tips här, tacksam för alla svar!
/ESKIL
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 09:22

Standard Sv: Tänkbar resrutt?

Ingen som vill hjälpa mig?
Vi landar alltså i Athen. Vilket ställe är bäst att utgå med färjorna ifrån, piraeus? Och hur tar man sig dit på bästa sätt från flygplatsen?

Tacksam för alla svar..
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 09:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ni tar enkelt bussen från flygplatsen till Pireus. Går direkt utanför ankomsthallen och biljetterna köper ni innan ni kliver på bussen. Bussfärden tar ca 1,5 tim.

Jag snorklar själv inte men Amorgos som är en underbar ö lär ha den bästa snorklingen. Eftersom ni reser i högsäsong är boendet dyrt och på vissa populära öar som min favorit Folegandros brukar allt vara uthyrt då.

Paros är en annan fin ö där jag tror ni har relativt lätt att hitta boende även i augusti och där är det inte lika mycket svenskar som på Naxos. Finns många gamla inlägg i forumet och många fina resebrev från cykladerna där ni kan få mycket information om öarna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 14:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Ios tror jag skulle passa, där finns allt ni vill ha: fina stränder, bra snorkling (bland annat mellan hamnen och Valma beach), fantastiskt uteliv, och några avlägnsa stränder som ni når med moppe. Dock får ni räkna med att där är mycket folk, som det är överallt i Grekland i augusti.
Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 10:03

Tack för alla svar! Det lutar nog åt Ios + 1-2öar till. Känns som en lagom start på min första öluff i Grekland..

HADE FINT KANSKE VI SYNS!
Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 20:26
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
Tack för alla svar! Det lutar nog åt Ios + 1-2öar till. Känns som en lagom start på min första öluff i Grekland..

HADE FINT KANSKE VI SYNS!
Naxos är annars en ö som har allt !
Varför inte ta färjan ut och starta på Ios (gå ut hårdast först), fortsätta sedan till Naxos och sedan avsluta med Mykonos (även här finner du allt det du frågar efter).

/Homeros
Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 16:30

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ios tror jag skulle passa, där finns allt ni vill ha: fina stränder, bra snorkling (bland annat mellan hamnen och Valma beach), fantastiskt uteliv, och några avlägnsa stränder som ni når med moppe. Dock får ni räkna med att där är mycket folk, som det är överallt i Grekland i augusti.
Hej igen, Ios verkar fint så det känns som vi spikat det
Vi är också sugna på ön Milos, men det verkar finnas lite begränsningar i färjelinjer just mellan dom två öarna. Någon som vet något om den sträckan?
Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 20:03
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kul att ni hittat rätt!
Ta en titt här, ni kan söka på hur många olika färjelinjer som helst...
http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp
Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 20:32
Masson Masson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Jag åkte Pireus-Paros-Ios-Naxos-Pireus. Kändes som en lagom trip under de 14 dagar vi var borta. Vi hade tur och kom med färjan direkt när vi anlände, sedan bodde vi en natt i Aten i väntan på flyget hem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.