|
|
|||
|
|||
Undervattensväxt breder ut sig.....
Hej!
Apropå fisk i Grekland, så är det tyvärr så att en undervattensväxt, Caulerpa Taxifolia, har de senaste 20 åren brett ut sig ganska drastiskt i Medelhavet och förändrat bottenfaunan....och som i sin tur sannolikt kommer att påverka fiskarna, deras lekområden. Kolla < http://www.pbs.org/wgbh/nova/algae/chronology.html > och/eller sök på "killeralgae"........ Mvh, Mikke KfK) |
|
||||
|
||||
Sv: Undervattensväxt breder ut sig.....
Ja och den jäkla plantan har jag odlat!! Hade saltvattensburk för 20 år sen, då var detta den enda växt/alg med blad som fungerade i akvarium, dyr var den också. Jag lovar dock att mina vattenbyten inte landade i medelhavet. Det pinsamma är att Monacos akvarium tog nytt och pumpade ut gammalt orenat vatten i medelhavet, jag tror till och med att den gamle undervattenshjälten Jaques Costeau var inblandad på ett hörn.
//PO |
|
|||
|
|||
Citat:
Det var nedanför Jaques Costeau´s marina institut som han marinbiologen hittade den astroturf-liknande växten för första gången.... Den verkar ha spritt sig utom kontroll i Medelhavet,men i USA är det böter på att använda den i akvarier......Ett svagt hopp finns: en snäcka som visst käkar Caulerpa....... Mvh, Mikke (KfK) |
|
||||
|
||||
Citat:
//PO |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|