Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-14, 11:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Glädje över ett "grekiskt" kök.

År 2002 var jag tvungen att sälja min lägenhet där jag inrett med ett grekiskt kök med vita luckor och blått kakel. Sorgen var stor

Så har jag haft några boenden sen dess utan dessa färger i köket.
Gissa min glädje när vi nu köpt lägenhet i Kalmar med ett härligt kök med fint blått kakel och vita skåpsluckor. Fr o m 19 december bor vi i Kalmar för gott. Det gläder jag mig åt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 11:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Glädje över ett "grekiskt" kök.

Grattis!!!!

// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 12:09
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej Lissi !
Tänkte bara berätta att vårt torp på landet som vi håller på att renovera går i dina färger. Vårt nya kök har vita luckor och nu ska vi snart inhandla kakel i den fina blåa färgen Grekland.
Det är så kul med ett gamalt torp från mitten av 1800- talet. Vår tanke är att sen flytta i från lilla Höllviken och bosätta oss på landet.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 15:44
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
...och nu ska vi snart inhandla kakel i den fina blåa färgen Grekland...
Lite roligt är att jag härom året å jobbets vägnar var i kontakt med ett flertal officiella grekiska kanaler och samtidigt råkade efterfråga vilken sorts blå färg den grekiska flaggen innehöll. Marinblå, himmelsblå, indigo, eller vad?
Svaret kom promt från samtliga källor: "Greek blue"...!

R
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 16:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Herlig Lissi
Håper å få se ditt greske kjøkken en dag! Du har jo vært på mitt i Hellas... Som er rødt og sort og hvitt
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 18:10

Jo nu har vi 2 "hotellrum" att låna ut till Kalimeragäster! Alldeles nära vid Ölandsbron ska vi bo så morgondoppen ligger bara 5-7 min med cykel hemifrån! Det är minsann annat än Lunds vattendrag Höje Å

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 20:43
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hur kommer det sig att ni flyttar från Lund till Kalmar då?
Det kan väl inte bara bero på köket
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 21:01

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hur kommer det sig att ni flyttar från Lund till Kalmar då?
Det kan väl inte bara bero på köket
Vi är båda från Kalmar och vill återvända nu när Claes blir pensionär. Så enkelt är det! Själv får jag leta nytt jobb i Kalmar. Det blir härligt att komma tillbaks till barn, barnbarn, föräldrar och vänner.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 21:17
rickys avatar

Det låter som ett klokt val
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 12:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
År 2002 var jag tvungen att sälja min lägenhet där jag inrett med ett grekiskt kök med vita luckor och blått kakel. Sorgen var stor

Så har jag haft några boenden sen dess utan dessa färger i köket.
Gissa min glädje när vi nu köpt lägenhet i Kalmar med ett härligt kök med fint blått kakel och vita skåpsluckor. Fr o m 19 december bor vi i Kalmar för gott. Det gläder jag mig åt!Lissi
Jeg forstår din glede, Lissi - koselig
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 14:46
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
...nu köpt lägenhet i Kalmar med ett härligt kök med fint blått kakel och vita skåpsluckor.
Åh, då förstår jag att ni föll pladask för den lägenheten!
Lycka till med nya dagar i Kalmar!
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 20:40
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Välkomna "hem"!!!

Nu får vi väl gemensamt planera Kalimerafester här i Kalmar i fortsättningen.

Carina
Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 17:17

Så klart vi ska ha Kalimerafester i Kalmar, en helt underbar stad att träffas i tex i maj!
Denna vecka blev det dubbel glädje här i huset....Ibland skäms man vilká I-landsproblem man har...eller "glädjeprblem" rättare sagt.

Jag hade lönesamtal med min chef idag och jag visste ju att jag skulle säga upp mig redan innan , men känslan när man har ett jobb man inte trivs med och chefen säger...."att man är jätteduktig, initiativrik , en tillgång för skolan mm mm men tyvärr, ändå ger det inga pengar pga bla, bla bla..." och man då kan säga : "DU jag bryr mig inte för jag säger med glädje upp mig" och så lämnar man fram sin avskedsansökan....DET KÄNDES GOTT!!!! Nästan som i TRISS-reklamen i TV för några år sen! Jag vill verkligen med detta inte provocera någon, men jag känner mig JÄTTEGLAD!

Nu hoppas jag på ett jobb i Kalmar i en helt annan sektor än skolan!

Lissi - 35 dagar från Tinos!
Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 18:23
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Förstår precis din känsla!! Jobbar i kommunal förskola och har exakt samma upplevelse av utvecklingssamtal och lönesamtal! Totalt värdelöst!
Tänk att få säga upp sig på stående fot och be chefen dra dit pepparn växer!
Kalmar verkar för övrigt vara en härlig stad! Var där i våras och hälsade på dottern som pluggar på högskolan där.

Lycka till med ditt nya liv!

Senast redigerad av Katitzi den 2009-09-17 klockan 18:28.
Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 23:30
rickys avatar

Det är ett väldigt konstigt system vi har som jag inte förstår mig på?
Ni som jobbar med vårt allra värdefullaste vi har, ni är lågavlönade, underbetalda och era löneökningar samt era förmåner är det första man skär ner på vid besparingar. Men visst, det är inte fint nog att arbeta med barn. Det kan väl vem som helst göra?
Anledningen är så enkel att det genererar inga pengar att vårda, dana och utbilda våra barn.
Däremot om du jobbar med något "fint" som egentligen ingen har något större behov av, ja då står du över och har finare status och 20.000 mer i månaden än er som har "skitjobbet" att ta hand om våra barn.

Jag beundrar inte alla som jobbar med barn, men en sådan som min sambo och hennes gelikar ser jag upp till. Föräldrar och en del skolpersonal med högre status tycker och tar för givet att det är en självklarhet att de ska utföra alla sysslor som åligger föräldrarna under den korta tid om 9-10 timmar om dagen som barnet befinner sig på dagis. Men det är väl självklart att ni ska se till så barnen inte smutsar ner sig ner de leker, givetvis ska ni se till så att de äter ordentligt för de vill ju inte äta sin mat där hemma. Klart som korvspad att ni i personalen ska göra pyssel, baka o dylikt för det förstår väl vem som helst att vi föräldrar med våra viktiga arbete har ju inte tid, kraft och ork att göra det själv med våra barn.
Sedan så är det ju fruktansvärt att man inte får lämna sina barn på dagis när det är semester. Är det inte en rättighet som förälder att man får sin livsviktiga stund för sig själv. Det kallas visst kvalitetstid när man slipper jobbet och sina barn. Klart som fan att ni ska vara superpedagoger, goda föredöme och helst lära barnen äta sådant som de inte tycker om. Givetvis ska de gärna lära sig läsa och räkna så föräldrarna slipper detta eftersom det finns viktigare saker att göra. Ni arbetar i öronbedövande oväsen där ni i vpersonalen är 2, eller 3 ibland när resurserna tillåter. Ta hand om 17 barn?? Det ska man väl klara av utan problem?? Ryck upp er nu! Av 17 barn är det ju bara 6 barn som har speciella behov!?

För mig är ni hjältar som gör detta med glädje utan att klaga. Som min sambo som ägnar all sin tid åt barnen och är älskad av både barn och föräldrar. Ni tacklar och bemöter sura kommentarer från föräldrar efter en stenhård arbetsdag med ett pedagoiskt lugn och ett leende på läpparna. När ni sedan kommer hem så sätter ni er framför datorn och ägnar halva kvällen åt att hitta utvecklande och läraktiga lekar och sånger för barnen. Ni läser på om Aspergers syndrom så att ni bättre kan tillgodse något av de här barnen med speciella behov. Sen hör det självklart till jobbet att man ska svara med glad röst en fredagkväll klockan 22 när en förälder ringer hem och undrar om ni inte har vägarna förbi dagiset kl 22 på fredagkvällen och kan hämta gosedjuret som glömdes kvar, så att de stackars föräldrarna inte ska behöva sånt bry att natta barnet.
Samtidigt förväntar ingen sig ett trevligt bemötande om man ringer sin bankman en fredagkväll kl 22 och frågar om han har lust att lägga om ens banklån under tiden han ser På spåret?
Men herregud, ni ska inte klaga, ni får ju hela 19.000:- i månaden.
Måhända att man är lärare och har kanske 25.000:- istället.
En elektriker som jobbar ackord har 32.000:- En ingenjör 40.000:-
Börsmäklare = har du under 100.000:- i månaden är du en amatör eller en usel mäklare.
Sen räcker det att du kallar dig konsult så får du en löneökning med minst 5.000:- från din föregående lön.

Jag hade gett upp efter två dagar i barnomsorgen!
Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 18:24
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Det är ett väldigt konstigt system vi har som jag inte förstår mig på?
Ni som jobbar med vårt allra värdefullaste vi har
Tack för ett bra inlägg hälsar en blivande förskolelärare med erfarenhet från tidigare jobbinom barnsomsorgen. Härligt att ni finns som inte tycker att det är "bara" att jobba med barn!
Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 07:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
DU jag bryr mig inte för jag säger med glädje upp mig" och så lämnar man fram sin avskedsansökan....DET KÄNDES GOTT!!!!
Grattis!

Det måste ha känts fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 09:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ja det måste ju kännas skönt att tillhöra en så priviligerad skara att det bara är att säga upp sig utan att nytt jobb är ordnat.
Något att grattulera till tycker jag inte att det är utan bara tragiskt att du inte fått känna dig uppskattad på ditt arbete. Hoppas barnen och föräldrarna gett dig lite av den uppskattning chefen inte verkat kunnat förmedla.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 09:22

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja det måste ju kännas skönt att tillhöra en så priviligerad skara att det bara är att säga upp sig utan att nytt jobb är ordnat.
Eva
SÅ priviligierad är jag inte, men jag har sparat till att klara tre månader utan lön ...och eftersom vi ska flytta 30 mil bort så passade det bra.....Skulle jag stannat för jobbets skull och veckopendlat så hade det ändå inte blivit nåt kvar av lönen....Jag tror inte det är några större svårigheter att hitta ett jobb om man är villig att ta i princip vad som helst...och DET är jag!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 11:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Skulle jag stannat för jobbets skull och veckopendlat så hade det ändå inte blivit nåt kvar av lönen....Jag tror inte det är några större svårigheter att hitta ett jobb om man är villig att ta i princip vad som helst...och DET är jag!

Lissi
Arbetsmarknaden har ju kärvat till sig en del men med din inställning ordnar det sig säkert. Vissa vårdjobb där det inte krävs specifik utbildning brukar ibland finnas exempelvis som personlig assistent men tyvärr ligger lönen långt under vad en lärare tjänar.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.