|
|
|||
|
|||
St James vs Elvita
Hva er vel bedre enn å starte det nye året med å planlegge årets ferie!!
Etter mange år på Kreta funderer vi i år på å ta turen til Rhodos, og i den sammenheng har vi sett oss ut to hoteller i området Pefkos/Lardos som vi vurderer sterkt - St James og Elvita. Noen som har erfaringer med disse hotellene å dele med oss? Vi lurer på det meste men er særlig interessert i å vite mer om - Hvor barnevennlig hotellene er (reiser med to barn på 1 og 3 år) - Hvordan stranden ved hotellene er (langgrunt, sandgrunn, store bølger, mye understrømmer osv.) - Hva som evt. er negativt med hotellene - Hvorvidt det finnes restauranter/matvarebutikker i umiddelbar nærhet - Hvordan det er å gå til byene Pefkos og Lardos (hvor langt, gatelys, vegstandard osv.) Vi er også interessert i å høre dersom det er noen som har andre barnevennlige hotell å anbefale. Fortrinnsvis små leilighetshotell (ikke mer enn 60-70 leiligeheter) som ligger på stranden. Venter i spenning på svar fra alle dere Rhodos-eksperter. |
|
|||
|
|||
Sv: St James vs Elvita
Har nå også fått øynene opp for hotellet Matina i Pefkos. Ser ut som stranden er mer barnevennlig her enn ved de to andre hotellene, samt at man har et litt større tilbud av butikker og restauranter i umiddelbar nærhet.
Om noen har erfaringer med dette hotellet eller området hører vi derfor gjerne fra dere. Vi er særlig interessert i å høre om hvordan personalet på hotellet er da hotellet scorer ganske dårlig på det i kundeundersøkelsen som fremgår av reiseoperatøren (Ving) sine nettsider.. Vi lurer også på hvordan stranden nedenfor hotellet er (langgrunn, sandgrunn, mye understrømmer/bølger, tavernaer osv.). |
|
|||
|
|||
Jeg har ikke bodd på Matina, men jeg forstår ikke at du mener hotellet scorer dårlig på Ving sine sider. Det får 4.3 av 5 mulige og det er veldig bra.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Det jeg sa var hotellpersonalet scorer dårlig i undersøkelsen (3,2). Jeg ble derfor nysgjerrig på hva det kan komme av. Ikke mange andre hoteller jeg har sett som scorer så lavt på hotellpersonal, men samtidig så høyt på helhetsinntrykk. |
|
|||
|
|||
Kan være feil , ser neste slik ut (i forhold til gjennomsnittet). Vi vurderte selv dette hotellet og var derfor inne og google, så bl.a. på Tripadvisor hvor det får bra omdømme (også personalet)
|
|
|||
|
|||
Etter å ha lest litt om de to hotellene (St James og Elvita) på diverse nettsteder virker det som mange er misfornøyde med standarden på Elvita, mens meningene er delte om St James. Ser imidlertid at mange av innleggene her på Kalimera er positive til St James så det hadde vert veldig kjekt å høre fra noen av dere som har bodd på hotellet.
Har heller ikke funnet så mye informasjon om stranden på stedet bortsett fra at det er blanding av sand og litt grovere steiner.. Er veldig interessert i å høre hvordan dere ser på stranden i forhold til barnevennlighet. |
|
|||
|
|||
St James är ett hotell med återkommande gäster, man trivs där. Stranden är inte lämpad för mindre barn som inre kan simma.
|
|
||||
|
||||
Efter att ha bott på James sex år på raken kan jag säga följande; det är alltid mer barn på Evita. Hotellen ligger med bara en liten liten bilväg mellan varandra och man ser varandras pooler.
Vad det gäller stranden har jag svårt att tro att Evitas del av stranden är sämre än James. Det är sten som gäller, längre upp på stranden är det grov sand. I vattnet är det stenar/klippblock så badskor är att föredra. Inget långgrunt för barn alltså. Evita har lite mer "röj" på kvällarna. Vet att en kväll är det i alla fall kareoke. Evita har större pool än James, en fördel om man har barn som gärna har med sig vattenleksaker. En vattenmadrass och det känns nästan trångt i James's pool. Barnpoolen på James är grund och inte särskilt stor. Vet inte hur det är med barnpoolen på Evita. När det kommer till restauranger så är utbudet just i Lothiarika inte så stort. Man kan ta taxi till Lardos för en billig peng om man vill ha omväxling. Hörde en siffra en gång; 4000 gäster i Lothiarika per vecka men bara 6 restauranger varav en var kinesrestaurang. All-inclusive tar död på restuaurangerna. Tingeltangel-affärer finns det ett par stycken. Mataffär vet jag bestämt att det finns två, en bakom Evita och en 75 meter därifrån. I övrigt är det ett väldigt lugnt ställe. Inga dansställen (jo kanske på de stora hotellen men man måste kanske bo där), då får man ta sig till Lardos eller Lindos eller stora stan. Något för barnen att pyssla med finns det väl inte heller, på officiella platser. Jag menar, det finns inga lekplatser eller vattenland eller så. Lite motordrivna vattenobjekt finns det men det är dyrt att åka med dem (då menar jag olika tingestar dragna av motorbåt). Vi åker dit för vi älskar lugnet och den familjära stämningen på James. Att vakna på morgonen och höra åsnan skria och getterna bräka, det är semester det! Jag bifogar lite bilder Bild 1 är "stora gatan" genom Lothiarika Bild 2 är tagen från James men du ser över till Evita (james har gröna parasoller Evita har blå) |
|
|||
|
|||
Takk for alle svar..
Valget fallt på St James og vi reiser nedover 23. mai!!!!! |
|
||||
|
||||
Å jag kommer den 30 maj! Kanske vi ses? Jag bör komma till hotellet vid.....hmmmm taxi eller buss? Med bussen vid ca kvart över 2 och med taxi vid ca halv 1.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Elvita er greit også. Bortsett fra en som jobber Elvita butikken. Damen synes han var ekkel. Men men. I baren ved James Hotell, jobber det en som heter George, som eier baren, og sønnen hans, Dimitrious som jobber som bartender. Utrolig kjekke folk. Og det er en ung gutt som heter Robert som jobber av og til i baren. Moren til Robert jobber som kokk i baren. Kjempe kjekk gjeng. Jeg var der sist 24. mai til 7 juni i fjor. |
|
|||
|
|||
Jag har inte bott på Elvita, men kom nyss hem från St James.
Jag är väldigt kluven till James hotell faktiskt; å ena sidan är det ett familjärt och trivsamt ställe med ett lugnt tempo och fint läge vid stranden. Men å andra sidan är det rätt dåliga rum. Vår AC krånglade t ex under våra två veckor och vi fick vare sig rabatt eller problemet åtgärdat. Man ryckte bara på axlarna typ, vilket känns trist. Det sämsta måste ändå vara städningen som i princip var obefintligt. När vi kom till vårt rum var det visserligen nybäddat och iordningställt, men det var döda småkryp här och var på väggar och golv och runt toaletten i badrummet såg det inte ut att ha städats den senaste tiden... När det såg likadant ut på golven efter en vecka påpekade vi detta för reseledaren från Apollo och frågade om det inte ingår golvstädning, vilket hon bekräftade att det gör och att hon skulle stämma av med städerskorna. Detta resulterade bara i att en död mal torkades av från en vägg, men att golvens skick förblev detsamma. Jag är inte pedant eller har förväntningar på lyxskötsel på ett tre-stjärnigt hotell, men när det är döda djur runt toalettstolen är det för snuskigt. Och att betala 900 kronor för 2 veckors trasslande och läckande AC utan minsta ursäkt eller försök till avdrag på priset är uselt kundbemötande. Rummen är också väldigt enkla och håller mer en standard för ett 2-stjärnigt hotell. Man sitter inte och myser några längre stunder på rummet... Det finns många hotell som är minst lika mysiga och ligger trivsamt till, så jag ser ingen anledning till att återkomma till James hotell. |
|
|||
|
|||
Var på St James både 2008 och 2009. Underbart hotell! Väldigt trevlig stämning och man känner sig snabbt hemma där. Läget precis vid stranden är fantastiskt.
En del kvällar kan det vara ordentligt med "håll-i-gång" på Elvita med bla. karaoke. Poolen på Elvita är större och det är som någon nämnt mer barn där. Första året vi var där bodde det mycket Engelsmän på Elvita vill jag minnas. Vi fick mycket bra service när vi ville hyra bil, vi pratade med mannen i receptionen, fick en broschyr med valbara bilar och sen var det bara att säga till honom så fixade han så att bilen stod utanför hotellet när vi ville åka iväg Förstår verkligen inte varför någon hade klagomål på städningen, för båda åren vi varit där har det varit superbra! Själva Lothiarika är inget att hänga i julgranen, endast en handfull restauranger och några affärer, även en biluthyrare tror jag. Rekommenderar en promenad upp till Lardos! Även mannen i receptionen på St James rekommenderade att man gick upp dit. Sen är det ju även ganska smidigt att ta bussen till Lindos. En ganska mysigt men väldigt turistig stad! Rekommenderar inte heller att man åker dit mitt på dagen en varm dag, och ifall man skulle göra det så bör man ta med badkläder eftersom det finns en väldigt fin strand där! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|