|
|
||||
|
||||
Buss och tågluff
Hej på er.
Alla pratar om båtluff. Varför inte ta en tåg-bussluff på Peloponnesos det finns underbara platser att upptäcka. Om man vill åka båt kan man avsluta med Hydra /Poros. Lolis |
|
|||
|
|||
Sv: Buss och tågluff
Det där är faktiskt något jag funderat ganska mycket på. Peloponessos verkar jätteintressant!
Det som hittills avhållit mig från att besöka fastandet är att jag jag inte har körkort och därför måste förlita mig fullständigt på buss- och tågförbindelser. Är lite rädd att jag ska bli besviken för att de allmänna kommunikationsmedlen kanske inte kan ta mig dit jag vill och att jag ska missa en massa intressanta platser pga detta. Tar därför väldigt gärna emot tips och erfarenheter från er som har bussluffat runt på Peloponessos eller andra delar av fastlandet. Hur fungerade kommunikationerna? Och hur fungerar det att skaffa boende när man kommer fram till en ny ort? Eller har ni bokat i förväg? Tips på rutter och platser vore också intressant. |
|
|||
|
|||
Vi började med bussluff på Peloponessos sommaren 2006, men då med Nafplio som första stopp. Vi skulle kanske börjat med Kalamata? Vi tyckte att det verkade som man ofta var tvungen att åka tillbaks till samma knutpunkt,Tripoli, mitt på Peloponessos för att byta buss. Att ta sig till Nafplio är inget problem men att sen åka till platser efter t ex kustlinjen är inte så lätt om man bara åker buss. Däremot att med bil åka runt är suveränt. Det gjorde vi en vecka i mars/april 2007. Peloponessos är gudomligt vackert med fina stränder och otroligt vackra byar och landskap. Ett mycket bra alternativ till ö-luff. Kan man inte avstå öar i alla fall så går det ju som sagt att kombinera med saroniska öarna och/eller Kythera.
Lissi |
|
|||
|
|||
God idé, Iolis!
Jeg har riktignok ikke akkurat bussloffet på Peloponnes, bare kjørt bil, men tatt buss ganske mange ganger både til Korinth og Tripoli, pluss masse lokalbuss. Det jeg kan si er at bussene pleier å gå på tiden (i motsetning til de fleste båter jeg har tatt i Hellas), de er av god kvalitet, og avstandene her på Peloponneshalvøya er ikke så store. Tror nok at det trengs endel planlegging, eller iallfall må man ikke ha problemer med venting, for mens noen busser går ofte, går andre sjelden. Dermed er det lurt å legge opp en reiserute på forhånd. Det er ikke noe galt med busstasjonene i nevnte Tripoli og Korinth, men det er ikke så mye annet å gjøre der enn å drikke kaffe. De ligger begge et lite stykke fra sentrum. I småbyene ligger busstasjonen som regel i sentrum, bare så det er sagt. Tripoli, Korinth og, gjetter jeg, Patra, er nok de største busstasjonene på Peloponnes. Derfra går mange (ekspress)busser utover på halvøya, til Athen og andre steder i Hellas. Så går det rutebusser mellom de mindre stedene. Det er vanskelig å få helt oversikten over alle rutene, for KTEL (det nasjonale busselskapet) opererer så vidt jeg vet med regionkontorer som selv er ansvarlige for rutene - dvs at for å få rutetabeller må du henvende deg til KTEL i alle de aktuelle fylkene du har tenkt å dra til. I seg selv kanskje ikke uoverkommelig, men de oppgir bare sine egne ruter. F.eks går det buss mellom Nafplio og Tripoli, men fordi de rutene kjøres av KTEL Argolida (fylket til Nafplio), står de ikke i KTEL Arkadia (Tripolis' fylke) rutetabell, bare Argolidas. Her er rutetabellen for KTEL Arkadia Her er bussrutene for KTEL Argolida Tognettet på Peloponnes kjenner jeg lite til. De har nylig bygget om hele linjenettet. Linjene går hovedsakelig langs kysten, grovt sett Korinth - nordkysten til Patras - vestkysten til Kalamata, samt Korinth - Nafplio. Det er også en linje Korinth - Tripoli - Kalamata. Det er mulig det er smålinjer som går andre steder, på den nyåpnede togstasjonen i Nafplio ser jeg de har rute til Tripoli, men om det er reelt - eller de først frakter deg til Korinth, deretter nytt tog til Tripoli - vet jeg ikke. Det nasjonale tog-selskapet heter OSE, du kan sjekke ruter her - iallfall når det virker Både buss og tog er rimelig transport i Hellas, men jeg ville nok ikke lagt opp en altfor strabasiøs reiserute, heller valgt ut et par sentrale bosteder og tatt småturer fra dem. Litt sånn som når man øyloffer, egentlig |
|
|||
|
|||
Jeg pleier å bruke Deutsche Bahns sider, db.de, når det gjelder togruter i hele Europa, inkludert Hellas: De er mer brukervennlige enn mange nasjonale selskaper sine sider, inkludert OSE og NSB, og så langt har jeg funnet ut at de er akkurat like pålitelige.
Ellers må jeg få påpeke at du kan ta ferje fra Pireus til Peloponnes. Havnene på Peloponnes heter Ermioni og Porto Heli. |
|
||||
|
||||
Lolis,
Vilken underbar idé du gav mig! Nu i sommar så skall jag visserligen båtluffa i (dodekaneserna/kykladerna/någonstans) grekland, för att jag lovat mina barn att de skall få följa med i år. I fjol fick de samma löfte, men de avböjde pga jobb/pojkvänner/crosskörning/... Men i år verkar de vara mer mottagliga. Men jag måste säga att det låter underbart med bussluff på fastlandet! Kanske en resa för vintern 2010/2011?? /Grimm, som numera blir exalterad vid tanken på allt som inte är vitt... |
|
|||
|
|||
Citat:
Man kan ta tog fra flyplassen til Korinth på under halvannen time, et tog som går en gang per time. Eller fra Stahtmos Kiffisos i Athen til Korinth på omtrent samme tiden. Er klar over at det å reise ikke alltid handler om tid, men... Hvis man derimot befinner seg i Pireus når man skal til Peloponnes, kan det jo være en god idé med ferje |
|
|||
|
|||
Tack för nyttig information och bra länkar om transport. Tror du har rätt Admirala, man får nog planera ganska noga i förväg. Att välja ut några platser att ha som bas och göra utflykter ifrån låter också vettigt.
Någon som kan tala om hur det fungerar med boende? Bör man boka det i förväg eller är det lätt att ordna på plats? Erfarenheter? Tar också gärna emot förslag på platser som är värda att besöka alternativt platser man kan ha som "bas" för att sedan göra utflykter ifrån. |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Nafplio er en fin base. Byen er utrolig vakker og trivelig, og en severdighet i seg selv. Derfra kan du ta dagsutflukter til f.eks Epidavros, Mykene og Tyrinth. Det går dagsturer med båt til bl.a. Hydra, Spetses og Monemvasia fra Tolo, 9 km unna. Det er en liten, godt tilrettelagt strand med steiner og klipper like ved Nafplios gamleby, vil du ha sand er det enklest å ta bussen til Tolo, eller gå til Karathona, ca 3 kvarter på en sti langs vannet (ikke å anbefale i stekende hete) Taxi dit koster ca 6 E. Du kan lese masse om Nafplio, severdighetene i selve byen og i omgivelsene under "Fastlandet" i menyen til venstre. Mani er også et fint område, med bl.a. særpreget, naken natur og steinhus formet som tårn. Selv er jeg veldig begeistret for vestkysten av Peloponnes, som har endeløse, hvite strender. Velger du vestkysten, kan du også legge turen til Olympia. Jeg synes Pylos er en fin by å ha som base, da har du både Mani, vestkyststrendene og Olympia innen rekkevidde. Liker du større byer bedre, er kanskje Kalamata noe for deg. Men jeg har bare vært i det vestre området med bil, altså vet jeg ikke hvordan bussene/togene går. |
|
|||
|
|||
Jag håller med Admirala och hennes tips.
Maonemvasia är ett "måste" tycker jag om man är på Peloponessos. Githio är en mysig by och därifrån kan man åka till Kythera. Kardamili bodde vi i några nätter och det är SÅ mysigt där.Byarna i bergen runt om är fina. Vår resa med bil i det blommande landskapet mellan Githio och Kardamili över bergen och genom byarna var jättefin. Även fin väg från Kardamili till Kalamata där man ju också kan stoppa någon natt. Vi var aldrig väster eller norr om Kalamata så tips där kan jag inte ge. Nu blir man riktigt sugen på luff på Peloponessos igen, men jag skulle då absolut hyra bil direkt från flygplatsen som vi gjorde i lågsäsong. Då 2007 gav vi ca 1000 kr för en vecka och vi fick se mycket och var helt oberoende av busstider. Vi har ett resebrev från resan 2007 med bilder. Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Det tar omtrent to timer med hydrofoil til Ermioni. Da tar det sikkert tre timer med vanlig ferje. Til Porto Heli tar det to og en halv time med hydrofoil. Jeg tror ikke det går vanlig ferjer dit, i hvert fall ikke fra Pireus. Jeg ser jo på det som mest interessant å kombinere den delen av Peloponnes med de Argo-Saroniske øyene, selv om jeg er helt på det rene at Peloponnes er flott nok i seg selv. Jeg er jo øy-frik også, vet du ;-) Kan jo også nevne at det går an å ta ferje til Peloponnes fra Kreta når jeg først er i gang :-) |
|
||||
|
||||
Hej
Vi åkte först tåg till Korinth från flygplatsen därefter en tur till Loutraki. Vidare till den underbart vackra staden Nafplion på vägen dit har vi Mykene och från Nafplion är det inte långt till Epidaurus. Sedan tog vi oss till Ermioni med buss byte i Kranidi (det var samma buss alla fick kliva av för att sedan kliva på igen) för att ta färjan till Hydra och vi avslutade resan i Galatas. (Vi tog förstås färjan till Pireus från Poros) Lolis |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|