![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej alla, hoppas ni håller modet uppe i vinterkylan!
Det försöker jag göra, med mycket god hjälp av Kalimera och ett frosseri i reseutbudet till Grekland inför sommaren. Men - däri ligger mitt problem! Jag kan inte längre välja! Jag har en liten dotter som blir två år i augusti och vi tänkte passa på innan födelsedagen att ta oss iväg två veckor på charter. Först var valet rätt solklart - Skiathos som alltid. Men sen började jag grubbla...och grubbla... Vi måste åka i augusti och alla som varit där då vet ju att det kan vara lite hektiskt om man säger så, trångt på bussarna, mycket trafik, trångt inne i stan. Och helt plötsligt började jag få tvångstankar om en busunge som inte vill hålla handen utan gärna rusa iväg och gulp - hönsmamman i mig känner sig aningens oroad. Och hur ska det gå på bussen...ut är det väl inga problem, tror inte det är så fullt runt nio på morronen när vi otåligt stampar och har varit vakna i tre timmar ![]() Så - nån som varit där med en liten i augusti och kan bekräfta eller stilla min oro? Funkar det trots allt? Bör jag fundera på annat alternativ? (Inte Naxos, klarar inte av en mardrömsbåtresa till ![]() Valet står mellan Karphatos, Kefalonia eller Thassos om det nu inte blir Skiathos). //Ingela |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Jag har faktiskt varit på alla 5 öarna du räknar upp, med mindre barn, från 2 och uppåt ![]() I år ska vi till Skiathos med minsta tjejen som fyller 4 när vi är på ön ![]() Angående Skiathos så har min erfarenhet varit att det tyvärr varit knökafullt på hemresan (Och även på ditresan då vi åkt senare på dagen). Vid några tillfällen har vi fått promenerat från Vromolimnos till Megali Amos, när typ 4:e bussen bara passerat förbi, absolut "stinnkilad". Ett tips är ju att alltid åka längst ner, till Banana osv. Då får man iaf oftast sittplats på hemresan. Vi har tänkt kombinera bussresorna med hyrbil, taxi och ev taxibåt om någon sådan finns tillgänglig? Sen åker man ju över till Tsougria mm.... Thassos är en jättefin ö som jag skulle rekommendera för resande med barn, om det inte var att vi nästan fick semestern förstörd av myggen. Ingenting hjälpte ![]() Naxos var den blåsigaste ön jag varit på, men mycket fin med jättefina stränder mm. Vi hade inga problem med ditresan, men tillbaka fick vi ta en stor färja kl 05.00 pga blåsten...men vi kommer helt klart att återvända hit ![]() Karpathos är ett bra alternativ. Dock badade vi inte en enda gång i Pigadia, utan tog buss eller hyrbil till de finare stränderna. Bystranden är ju helt kass ![]() Till sist Kefalonia som är en riktig diamant! Bor du i Lassi så finns det 2 kanonstränder i byn. Det är dessutom gångavstånd till Argostoli. På forumet finns mycket att läsa om ön.. Jag skulle definitivt välja Kefalonia av dina alternativ ![]() Hälsar C@nny |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill inte hålla med om att stranden i Pigadia är helt kass som du skriver C@nny! Kanske var du bara närmast stan? Ju längre bort du går ( stranden är flera km.) ju finare blir sanden. Fast den är nog inte så bra för småbarn i alla fall, för det blir djupt fort och vågorna kan vara stooora!
Ammopi och Lefkos är bättre stränder för små barn. Håller med om att Kefalonia eller Thassos passar bra för barnfamiljer! Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Till slut vinglade de övriga ner på ett av de ställen där man satt upp en pil - typ "här kan ni gå i" ![]() Avsaknaden av en alternativ badvänlig sandstrand på gångavstånd, när man bor minst 2v på en ort, har dock gjort att vi avvaktat en återresa. Lefkos kan ju iofs vara ett alternativ. Hälsar C@nny |
|
||||
|
||||
![]()
Kan berätta att ungefär från Dolphins strandservering och bortåt finns det inte sten i vattnet längre! Så där missade du nåt C@nny!
![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Detta var 2004 och det såg ut som jag beskrev. Vi gick oxå ganska länge för att hitta en plats att kunna bada på, utan att balansera på en massa stenar under vattnet. Men det misslyckades. Detta är ju ett faktum. Vad strandserveringarna hette eller heter vet jag inte. Men jag ska absolut kolla stranden vid nästa resa ![]() //C@nny |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Förlåt att vi lånade din tråd Ingela! ![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Haha...ingen fara. Jag skrattade gott åt C@nnys beskrivning av det efterlängtade badet,
fick lite "Stig-Helmer" känsla, när det inte vill sig riktigt även om intentionerna är goda ![]() Tack, C@nny för matnyttig info! Naxos är ju barnvänligt och har "det" som jag är ute efter och jag skulle gärna återvända dit om jag garanterades jätteenormsuperduperfärja både dit och tillbaka från Santorini, men efter den vansinniga resan på en liten båt i full storm där mitt bästa sällskap under några lååånga timmar var en papperspåse så fixar jag inte det. Och bara tanken på att krampaktigt hålla fast en liten så länge när man knappt kunde ställa sig upp på däck utan att ramla...näää huuu. Och Thassos är ju också fint men myggor säger du...minns inte att jag hade så mycket problem med det när jag var där för några år sen men det var ju på den tiden när jag konsumerade ansenliga mängder alkohol så det kanske har nåt med det att göra, har hört nåt om att dom inte gillar det. (Eller var det tvärtom?) ![]() Karpathos - ja då blir det Amopi isåfall. OM det nu inte är alldeles för lugnt?! Vill ju gärna ha ett gäng tavernor att sitta på om man nu ska vara där i två veckor. Så jag tar nog en extra titt på Kefalonia, det lät ju toppen! När det gäller hyrbil och taxi på SKiathos - jag åker helst ingenstans utan bilbarnstol, finns det att hyra tillsammans med hyrbil? (Kanske en fråga jag borde ta i Resa med barn-tråden). /Ingela |
|
|||
|
|||
![]()
Ett alternativ är kanske att bara boka flygstolar till Santorini och sedan ta er på egen hand till Naxos - då kan ni ju själva styra båtvalet, menar jag. Åker man en Blue Star-färja brukar inte sjögången vara något problem, i alla fall inte på samma sätt som med de små utflyktsbåtarna som charterbolagen använder.
|
|
||||
|
||||
![]()
Även om ni vill resa med charter och bokat boende kan ni ju ordna färjeturen själva. Blue Star trafikerar sträckan Santorini-Naxos med stora fina båtar.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja, gällande 1:a besöket på ön med letande av en möjlig badplats, så utvecklades ju detta till rena farsen. Men Mythosen jag drack vid poolen efter ett svalkande pool-bad, smakade mycket gott. Sen blev det ju havs-bad varje dag under resten av tiden ![]() Ang Thassos så drack jag inte tillräckligt mycket alkohol då ![]() ![]() ![]() Karpathos: Amopi är ganska lugnt. Det är ju lite mer fart i Pigadia. Ang bilbarnstol (varsomhelst) så är min erfarenhet att det finns hos biluthyrarna. (I alla fall hos alla de som jag hyrt bil av)Däremot kan det väl vara si och så vad gäller taxibilar, - om du inte beställer resan innan förståss. Hälsningar C@nny |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Karin som är på Karpathos om dryga 140 dagar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla, för tips och erfarenheter! Det har väckt intressanta funderingar inför kommande resor när lilltjejen är liiite större och jag kanske liiite coolare och mindre bekväm.
![]() För att sy ihop den här tråden så kan jag nu förkunna att det får bli Skiathos och Galini Suites (Airtours). Där finns en barnpool och det ligger ju lite off, så där kan vi "häcka" en del om man nu inte orkar vara på stränderna hela dagarna. (Och vem vet vad vår lilla Olivia tycker, hon kanske inte alls gillar att gräva i sanden och bada i havet...konstigare saker har ju hänt. ![]() //Ingela |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vad kul att du valde Galini Suites och Skiathos. Vi åker också dit med våra tre barn fast de två första veckorna i september. Hoppas att det blir jättebra och lova att skriva en rapport! Fast det är ju långt kvar än.... men härligt att ha något att se fram emot så här i snöstormen! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag lovar att skriva en rapport när vi kommit hem igen, Anna!
Jag tror det blir underbart, man kan liksom inte misslyckas med Skiathos, trots allt. ![]() Hoppas att ni också får en toppensemester! Och ja...nu när det började vräka ner snö igen så kände jag bara hur orken pös ur mig, så att ha det här att fokusera på känns bra! (Jag brukar småblunda lite när jag halkar mig iväg i snömodden till jobbet på morronen och låtsas att det inte alls är snömodd utan mjuk, varm sand under skorna. Det funkar väl sådär... ![]() /Ingela |
|
|||
|
|||
![]() ![]() Ska väl tillägga att jag vart på andra öar emmellanåt oxå men kommer alltid tillbaka till min Ö. I år bor jag på Lenio,det var ett par år sen... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja jag veeet, Skrutt! Jag har också försökt varva med andra öar men återvänder alltid till Skiathos, vet faktiskt inte för vilken gång i ordningen men det var tolv år sen jag var där första gången och har sen åkt nästan varje sommar.
Och det roliga är att jag rekommenderat ön till alla jag känner, dom åker dit och sen så vips så vill även dom tillbaka igen - oavsett åldrar eller intressen. Så nåt är det ju med ön som lockar så många! Första åren åkte jag som partyglad singel (eh, ja med första åren menar jag -98 till -06 ![]() ![]() Ska bli så härligt att introducera lillan till underbara Grekland och fantastiska Skiathos! (Hon är snart ett och ett halvt och älskar tzatziki och fetaost så hon är en "naturbegåvning" ![]() Du får berätta när du kommer hem om hur du har haft det! /Ingela |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|