Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-04, 16:08
Mica Mica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Oväntat besök

Som boende på översta våningen i huset, 5 tr, är det aningen speciellt att på morgonen komma ut från badrummet, gå in i vardagsrummet och upptäcka en främmande man ute på balkongen. Som glatt viftar en hälsning när han får syn på mig.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 16:19
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Oväntat besök

Bjöd du på Gevalia kaffe ? Allvarligt talat så hade jag nog fått hjärtsnörp... Fick du reda på vad han gjorde där och framför allt - hur hade han kommit dit?

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 16:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Han kanske viftade på hjälp! Tänk om han var på väg - trillade - ner från taket då han skottade. Halkade och föll? Det kanske inte var ett leende utan en grimas. Hemska tanke!
Kan det varit fönsterputsaren, mitt i vintern?
Väntar på fortsättning ...
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 20:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Hade han kläder på sig?
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 21:42
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hade DU kläder på dig?
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 00:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Hade DU kläder på dig?
Haha, det var min första tanke också...
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 10:45

Missade att skriva att besöket på balkongen var en istappsman.
Visst gick pulsen upp trots att detta har hänt tidigare men istappssäsong inträffar ju inte varje år här i Stockholm.
Mannen på balkongen var klart mer välklädda än jag (badhandduk).
Bjöd inte in honom. Har inte Gevalia hemma endast Zoega.

Men borde kanske införskaffa Gevalia för sent i går kväll fick jag oväntade besök nummer 2. Han kom den gängse vägen via ytterdörren. Vänlig men inte lika glad som morgonmannen. Jag släppte in honom och senare när han gick lämnade han mig med en viss oro.
Grannen under mig som har sitt sovrum under mitt kök och köksbalkong hade kommit hem och upptäckt att det droppade från taket, golvet blött, sängen blöt. Kvällsmannen kom upp till mig för att kolla efter en vattenläcka men hittade inget.

Så idag är det full rulle här med skottande och hackande av is på balkongerna, hantverkare bryter upp en liten del av golvet och det lär fortsätta resten av dagen med diverse olika vattenläckaletarfolk.

Förutom Gevalia kanske jag bör införskaffa något starkare inför ett eventuellt besked att hela köksgolvet måste brytas upp.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 11:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

UJ UJ!!!!!
Du kan inte ta en restresa en vecka LÅÅÅÅÅNGT bort??

Skämt åsido...Jag tycker synd om Dig. Hoppas allt går bra och att försäkringar täcker.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 11:29
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mica
vattenläckaletarfolk
Visst är svenskan ett fantastiskt språk? Sätt ihop fyra välbekanta ord och vips har du ett nytt, fullt förståeligt och i sammanhanget passande ord. (Min kanadensiske make hade däremot vissa problem att dissekera det. )

Karin
språknörd
(som tycker synd om utlänningar som ska försöka avkoda vägskylten JVGSSTN... )
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 12:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
(som tycker synd om utlänningar som ska försöka avkoda vägskylten JVGSSTN... )
JVGSTN är tillräckligt krångligt
// Helén

Karin, jag kunde bara inte låta bli när du skrev att du är språknörd
Du får bjuda på den
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 12:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hoppas allt ordnar till sig med den ev. vattenläckan och tack för en rolig historia
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 14:38
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
JVGSTN är tillräckligt krångligt
// Helén

Karin, jag kunde bara inte låta bli när du skrev att du är språknörd
Du får bjuda på den
Apselut! Men jag har sett båda varianterna... Inte alla skyltmakare är konsekventa. Haha, sen har vi ju de stackars engelskspråkiga som åker Stockholms tunnelbana och ser att de har hamnat på "Slutstation"...

Karin
som har spårat ur...
Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 15:53
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

En "ELOGE" till dig Mica för att du i alla fall har rätt sorts kaffe hemma
Riktigt kaffe med andra ord! ZOEGA for ever
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 15:30

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Skämt åsido...Jag tycker synd om Dig. Hoppas allt går bra och att försäkringar täcker.
Lissi
Tack Lissi! Lägenheten är en hyresrätt så tack och lov behöver jag inte bekymra mig över försäkringsfrågor.

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Riktigt kaffe med andra ord! ZOEGA for ever
Yeasou
Självklart Zoega!!

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 18:03

Vattenläcka?...tja. Fukt?...ja. Fuktskada?...nja. Bryta upp köksgolvet?...kanske. Bra svar jag får.
Oavsett vad så droppar det inte vatten i någon lägenhet och så är det ju helg och då avstannar tydligen vattenläckor med dess följder. Arbetet med vad det nu är som är fel återupptas på måndag.

Skippade Gevalia och bjöd det gäng som slitit hårdast med att hacka is och snö från tak och samtliga balkonger på värmande glögg. Trots snurren under gårdagen tänkte jag att det kanske ändå inte är så dumt att få ett nytt köksgolv. Eller så kom tanken av att jag också försåg mig av glöggen.

I morse kom förvaltaren och en man med en rulle meterbred gladpack(?) under armen och tittade till det hela. Och nu har Securitas, ja Securitas, varit här och kollat läget. Fram till nu har Securitas för mig varit ett vaktbolag men har nu lärt mig att de även har skadejour för fastigheter.

Nu ska jag ta bort stigarna av tidningar i lägenheten och kanske, bara kanske skura golv. Och inte öppna om dörrklockan ringer.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 19:53
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hoppas allt ordnar sig. Du skriver och uttrycker dig på ett underhållande sätt så att man inte kan låta bli att le när man läser dina inlägg
Mvh Ann
Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 22:15

Besöken fortsätter att komma om än ej särskilt oväntade längre och glesare. Känns lite ego att skriva om mitt köksgolv men när jag skrev första inlägget visste jag inte att det oväntade besöket skulle utvecklas till något mer.
Två hål är borrade i golvet och en hörna av golvet är uppbrutet.
Det som finns under golvet är intressant. Ser ut som något jag skulle kunna peta ner frön i och få grönsaker och vackra blommor att växa. Och är det fuktigt behöver jag ju inte vattna. (Ja, den är usel, kunde inte låta bli.)

Hur eller vad som ska göras åt problemet och vad problemet egentligen är och varför det uppstått och kanske uppstår igen hummas det mest om. Själv har jag intagit en fatalistisk hållning. Och öppnar snällt dörren för besökare.
Inför att möta eventuella besökare som kommer tidigt via balkongen kliver jag numer ut från badrummet efter dusch klädd i morgonrock.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 19:06

Update

Tak rasar in och vattenskador/läckor över allt i Sverige. Så jag klagar inte.

Det har varit flera turer och många besök, både väntade och oväntade. Numera är jag alltid korrekt klädd.
En värmefläktanordning har brummat i köket och för två veckor sedan storröjdes balkongen igen och en presenning lades ut som tillfällig lösning. Allt i hopp om att det inte ska läcka och i väntan på annat väder så att det går att åtgärda balkongen.
Även om jag bor i en hyresrätt och inte behöver bekymra mig över försäkringsfrågor så gillar jag inte situationen. När snö och is byggs på så blir jag orolig. Så jag jag skottar och hackar med hjälp av sopskyffel och hammare.
Men var göra av snö och is?

Tur att man har badkar!

Men jag kommer inte ifrån känslan av märklighet när det dimper ner folk på balkongen. I dag hände det igen.
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 21:59

"Balkongskottning är ditt ansvar"

Ok, jag är numera balkong och vattenskadefixerad så rubriken ovan och texten i den korta notisen i Hyresgästföreningens tidning fick mig fundersam och lite oroad. Där står att hyresgästen har samma ansvar att sköta balkongen som resten av lägenheten. Enligt juristen "Det finns rättsfall som klargör detta".
Så jag skickar ett mejl till reportern och frågar vad rättsfallen handlat om. Tar förstås med min balkongläcka och den oroande frågan om jag kan hållas kostnadsansvarig för att inte ha skottat ordentligt.
Här är svaret:

Det stämmer att balkongskottning är hyresgästens ansvar. Det faller under samma regelverk som resten av lägenheten. Det vill säga: du kan inte begära att värden ska komma och skotta balkongen, men du har ingen skyldighet att skotta. Ungefär som att du inte kan begära att hyresvärden ska komma och dammsuga, samtidigt som du själv inte har någon skyldighet att jaga dammråttor.
På ett litet notisutrymme kan det ibland vara svårt att förklara allt. Hoppas att detta mejl gör dig klokare
.

Klokare? Ansvar utan skyldighet? Låter som något politiskt.
Jag kunde inte annat än skratta över detta svar som är, jag vet inte vad det ska kallas, ett icke-svar kanske.
Eller kan någon av er tolka det åt mig?

Nu har jag en grön balkong. Vårlik. Med lite fantasi.
Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 22:35
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Och, blomkrukorna har kommit fram ser jag, eller underfaten ialla fall
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.