Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-21, 16:08
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Santorini - båtluff

Hej!

Vi funderar på att åka till Santorini i sommar och även besöka Naxos och Kouffosini. Vi är en familj med två barn. Vi undrar hur långa båtresorna är mellan dessa öar? Vilken ö är lämpligast att börja med?
Vår tanke är att flyga till och från Santorini med Norweigan.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 19:06
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Santorini - båtluff

Naxos-Santorini lite drygt 2h, Naxos-Koufonissi 2h med bluestar och om jag inte minns helt galet drygt 3h med Skopan (Skopelitis Express). Går att ta sig fortare med de själslösa highspeedbåtarna med då får man pröjsa dubbelt och man missar det sköna med att sitta på däck, vilket säkert barnen uppskattar.
Avsluta med Santorini så slipper ni ev båtbekymmer. Börja med Koufonissi så har ni längsta resan gjord. Dessutom får ni lugn och ro och kan koppla av från vardagen hemmifrån på den minsta ön. Sen blir det mer och mer cirkus för varje ställe.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 21:34

Tack för informationen! Tycker du att det är ett bra val av öar, eller rekommenderar du någon annan rutt?
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 22:05
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Koufonissi, ett bra val! Bo gärna på Poseidoni... därifrån promenad förbi härliga stränder, ni måste bara besöka Pori, en härlig lagun.....
Ha en riktigt skön luff!
Håller med "para poli", att börja på koufinissi och avsluta med Naxos för att därifrån finns bra båtförbindelser samt ni är närmare er flygplats.
Har ni hittat på bra pris på era santorinibiljetter? Annars finns alternativet att flyga till Athen... men med längre båtresor tyvärr!
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 18:48

Tack för tipsen om Koufonissi! Vi vill helst undvika alltför långa båtresor. Hur lång tid tar det från Aten till Naxos?
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 19:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Resan Aten-Naxos tar ca 5 1/2 timmar med vanlig färja och kostar ca 25€ (här får någon rätta mig om jag har fel).
Beträffande ö-val har jag svårt för Santorini. Mkt kryssningsfartyg, massturism och allmänt hallaballo.
Koufonissi är fint, litet och barnvänligt. Naxos är bra, billigt och barnvänligt. Charterturisterna sätter lite prägel. Jag skulle valt Ag Prokopios eller Agia Anna (Naxos), bra för barnen och lätt att ta sig till Naxos town på kvällstid.
Kolla upp Amorgos. Ligger bra på rutten, är en underbar ö och ni får liksom då tre väldigt olika öar, tre olika storlekar, tre olika atmosfärer.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.