|
|
|||
|
|||
Samariaravinen
Hej,
Vi har varit på Kreta flera gånger, men alltid för tidigt då Samariaravinen varit stängd. Nu skall vi vara där första veckan veckan i Maj och då är den förhoppningsvis öppen. Någon som vet och kan ge tips i övrigt? tack på förhand / Nisse |
|
||||
|
||||
Sv: Samariaravinen
Inte säkert den är öppen då. Flera år vet jag att de öppnat först i mitten av maj. Beror på hur mycket regn som fallit under våren. Kolla på deras hemsida senare i vår.
Eva |
|
||||
|
||||
Vi anländer till Chora Sfakion runt den 10 April. Vi kan då på ort och ställe kolla in om det kommer några Samariavandrare med kustfärjan. Vi lägger ut informationen på vår resedagbok fortlöpande. Besked ska ni alltså få.
Det är alltid skojigt att sitta på Oves Hörna när kustfärjan anländer vid halvtretiden med samariavandrare, med eller utan onda ben eller skoskav. Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Mvh / Nisse |
|
||||
|
||||
Ja, vi har ju med benäget bistånd av janne (Kalimera) begåvats med eget
rapportområde här på forumet. "Arne och Birgittas Hörna" Därstädes avser vi dagligen i mån av internetconnection lägga in onlinerapporter från vårens Kretaresa. Samma som vi gjorde under förra årets resor. Såvitt vi kunde erfara var dessa rapporter mycket uppskattade här på Kalimera. Rapporteringen startar när vi den 3 April anländer till Kreta för en månadslång tur på denna mångfacetterade ö. Delad glädje är oftast dubbel glädje. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Citat:
/Marco |
|
||||
|
||||
Oves Hörna är vår favorittaverna på Chora Sfakion. Därstädes sitta vi var dag att beskåda hurusom ravinvandrarna komma stapplandes av kustfärjan efter en dryg dags vandring.
Bussar vänta uppe på planen att medbringa alla vandrarna åter till Chania och Rethymno. Jag plockade också in en bild på Stavris utmärkta Hotel. Vi har bokat in oss i studio med morgonsol och havsutsikt på balkongen. 7-10 dagar blir det. Bilden på Stavris syns av någon anledning icke på länken, men om ni går in i bilder och album så finns den i oves hörna. Besynnerligt fel? Arne http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=3181 |
|
|||
|
|||
Tack till Arne för tipset om såväl deras samt Oves hörna.
Mvh / Nisse |
|
|||
|
|||
New opening times of the gorge of Samaria -
The Samaria National Park has traditionally always opened to the public at the beginning of May. In the last few years it has often been possible to enter the gorge of Samaria in April from the bottom part. This depends of course on the weather and the amount of work needed to restore the path after the winter rains. So this varies: it could open a little before the 1st of May, on the 1st of May or later (if the weather is bad or repair work is late). |
|
|||
|
|||
Hej alla,
Ja, vi får väl se om ravinen är öppen 1:a veckan i Maj. Jag har börjat läsa tidigare inlägg om Samariaravinen och blir lite villrådig av dessa. Vi är förvisso "gamla", 73 resp 68 år, men än så länge vid god vigör och vana vid längre promenader, så vi tror nog att konditionen räcker till för en 6 timmars vandring. Tydligen är nedstigningen i ravinen ganska jobbig men det får vi väl ta. Men sedan ? Är det så illa att man hela tiden måste gå och titta på fötterna för att inte halka eller trampa fel ? Så har det varit här hemma hela vintern och det tar ju verkligen bort behållnigen av att vandra. Även om man kan göra uppehåll för att se sig omkring så känns det inte bra att gå och stirra på fötterna och marken i kanske 4 timmar. Kanske finns det andra raviner som passar oss bättre ? |
|
||||
|
||||
Hej Nisse,
Ja nedgången till Samaria kan vara jobbig för benen och de flesta blir ganska strakbenta efter vandringen. Själva promenaden nere i ravinen är inte farlig såvida man inte möter ett gäng amerikanska ladies, som har tagit the lazy way i högklackade skor och vinglar omkring i slutet på ravinen. Är ni tveksamma beträffande påfrestningarna för benen så kan ni med gott samvete välja den kortare, bekvämligare och stort sett lika magnifika ravinen Imbros. Den är väldigt vacker på våren. Ett förslag till:ni kan ju övernatta nere i Chora Sfakion eller ännu hellre ta båten till Loutro (ett litet paradis på sydvästra Kreta) och övernatta där. Lycka till! lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Jeg og min mann har gått Samariaravinen to ganger. Første gang, i 2001, gjorde vi den feilen at vi gikk for fort i starten. Dette er en strekning på ca 3 km med nedstigning ved gjelp av brede trappetrinn. Fordi vi gikk så fort, ble vi forferdelig støle i bena!!!! Og derfor var vi redde for å stivne, så vi turte ikke annet enn å holde oss i gang!
Vi klarte nesten ikke å gå ned trappa på hotellet i 3 dager etterpå!!!! Men vi var veldig stolte av oss selv, og for en herlig følelse å komme til stranda i Agia Roumeli, sette seg i vannet og la bølgene slå inn over støle muskler Etterpå smakte det himmelsk med Gresk salat og Mythos!!!! Kan nesten kjenne på følelsen enda, 9 år senere!!! Året etter tok vi det mer med ro i starten, klarte å nyte turen på en helt annen måte, og hadde det derfor også bedre de neste dagene. Det er en fantastisk tur!!! Men vi også møtte noen underlige skapninger nede i ravinen. Franske damer i høye heler,solkjole, håndveske og flotte vidbremmede solhatter!!! Men vi har også møtt på dem i nesten samme antrekket over Besseggen, hjemme i Norge, så vi ble ikke forundret!!! Turen kan helt klart anbefales Men husk å klippe tåneglene!! GOD TUR!!!! Hilsen May |
|
|||
|
|||
Tack till Lars och May för svaren.
Dock saknar jag fortfarande synpunkter på vandringen nere i ravinen - kan man gå utan att mesta tiden kolla var man skall sätta fötterna? Detta har vi som sagt fått göra hela vintern och det är för trist. Vi börjar luta åt Imbros, men det är kanske samma förhållanden där? Mvh / Nisse |
|
||||
|
||||
God vägledning rörande Samariaravinen står att finna på Youtube. Ett stort antal videoklipp från vandringar i ravinen kan avnjutas.
http://www.youtube.com/results?searc...ge&search_type= Arne |
|
||||
|
||||
Har själv bara gått hela ravinen en enda gång, på sensommaren för några år sedan. Då då var det inga större problem alls, bara lite jobbigt med själva branta nedstigningen till botten! För övrigt var vandringsleden fin. Vi var inställda på att det skulle ta ca 6 timmar, men det gick på 3.10 !
|
|
||||
|
||||
Det er ikke vanskelig å gå i ravinen. Noen steder er det steinete, men det er ikke noe problemer.Det mest krevende er faktisk i starten, som jeg tidligere har skrevet om.Og det er ikke frodi der er vanskelig å gå der, men fordi det går nedover. Men som jeg skrev før: Ikke stress i veien. Mange steder er det stier. Og det er en fantatisk tur. Er dere i normal god fysisk form, er det ikke noe problem. Ser det står 73 bak navnet i profilen din. Betyr det at du er 37 år, og ikke har tilbrakt livet på en sofa med å drikke Cola og spise potetgull og veier 120 kilo er ikke dette noe problem. Vi har møtt på alt fra barn i 4-5 årsalderen, til de opp i 70årene. Dere trenger også bare å ha med ei flaske vann. Det er vannkilder flere steder underveis. Ta med niste og ta en matpause i den fraflyttede fredede landsbyen Samaria. Alle tiders Når dere kommer ned venter som sagt en herlig srand og god mat og drikke
Jeg lover: Dere får en flott tur!!! Gleder meg til få referat fra turen:-))) Masse lykke til Hilsen May |
|
|||
|
|||
Tack igen May !
Det låter ju uppmuntrande, hoppas nu att ravinen är öppen. 73 innebär faktiskt 73 år, min fru är 5 år yngre, men det skall nog inte stoppa oss. Mvh Nisse |
|
||||
|
||||
Er sikker på at dere er et sporty par som får en meget flott tur
|
|
|||
|
|||
Eftersom jag öppnade den här tråden, så vill jag gärna också avsluta den med att rapportera att det blev ingen Samariavandring.
Vi nöjde oss med en tur till IMBROSravinen som researrangören erbjöd. Mitt minne av detta kommer mera att vara en prestation än en upplevelse. Visst var det imponerande med branta bergssidor men det var väldigt ont om vackra växter som jag förväntat. Dessutom blev det så som jag befarat, man gick mesta tiden på kullerstenar som rörde sig, eller så fick man hoppa på eller kliva mellan större stenblock. Hela tiden blev man alltså tvungen att bevaka var man satte nästa fot. Turen tog drygt två timmar för de åtta kilometrarna, och jag hade inte velat gå ytterligare tio kilometer i liknande terräng. Om någon vill gå ed på att Samaria är mera lättrampad och har mer att bjuda på, så skall jag kanske prova den ett annat år, men annars får det vara. Tack till alla deltagit i denna diskussion. Nisse73 |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|