Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-19, 11:25
SaramedH SaramedH är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Kostnad för bussbiljett till Pireus hamn

Är det någon som vet vet ett ungefärligt a´priset för en bussbiljett med X96 från Atens flygplats till Pireus? Köper man biljett på bussen eller bör man vända sig till någon form av kontor på flygplatsen? Tänkte även fråga någon som vet om resan tar cirka 90 minuter? Planen är att vi sedan ska vidare med Blue Star Ferries till Santorini. Vi landar i Aten klockan 14:45 och bör vara framme på Santorini klockan 00:00 på natten om färjan håller tidtabellen. Någon som har erfaranhet av att man kan behöva boka båtbiljett i förväg, för att få plats, samt vad a´priset ligger på? Finns det någon möjlighet att "ragga upp" en rumsplats den tiden på dygnet när vi anländer till Santorini, eller är det att föredra att boka sovplats i förväg?

Som ni hör, det är många frågor från något förvirrade mig. Är väldigt tacksam för alla era svar.
Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 15:32
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Kostnad för bussbiljett till Pireus hamn

Priset för X96:an var under 2009 3,20€ enkel resa.
Biljetter till bussen säljs i en kur ca 20 m framför busshållplatsen som ligger precis när man kommer ut från ankomsthallen. Biljetten stämplar man sedan på bussen i en automat.
Det låter rimligt att det tar ca 90 minuter dagtid. Jag har alltid åkt den vid 4-5 tiden på morgonen och då tagit 45-50 minuter. Då gasar dom ganska bra på halvtomma gator/vägar.
Har svårt att tänka mig att färjan är full, men har hört andra här på forumet som råkat ut för det. Beror ju helt på när ni åker. I juni ska det inte vara några problem.
BlueStar kostade 33,50 € Pireus-Santorini(Thira) 2009.
Dock, låt mig tvivla på schemat ni håller. Om ni kommer till Santorini 00.00 betyder det att ni avgår Pireus ca 16,30-17,00? Då är det dåligt (eller inget alls rättare sagt) med marginaler om ni landar 14,45!

Angående rumsraggare på Santorini får nån kunnig på ön uttala sig om, men det är ju en av de livligaste öarna så...
Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 17:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Ja, dagtid får du nog räkna med att X96 tar runt 90 minuter. På den här sidan finns tidtabellen. Landar ni 14.45 kan ni nog räkna med att som tidigast komma med bussen som går 15.30 vilket innebär att ni, om allt flyter på som det ska, i bästa fall är i Pireus runt kl 17.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 17:07
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Det brukar gå en båt 17.30 varje dag från Piraeus till Santorini och den hinner ni med om ni landar 14.45 och sen är lite effektiva. Köp båtbiljetterna redan på flygplatsen så slipper ni stressa i hamnen. Jag rekommenderar att ni köper "flygstolsplatser" på båten så har ni det lite bekvämt och det kostar bara några euro extra.
Med all säkerhet står det folk i hamnen på Santorini som vill hyra ut rum om ni inte reser i augusti. Det finns alltid flera rumsraggare att välja bland så fråga noga om allt innan ni bestämmer er så att ni inte hamnar på en del av ön där ni inte vill bo. Kolla också lite olika priser innan ni bestämmer vad ni ska betala. Naturligtvis kan ni boka rum i förväg men det blir ofta betydligt dyrare.
Våga
Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 20:43
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vi landar också 14.45, enligt flygtidtabellen, men har bokat en natt i Aten. Har inte flugit jättemycket, men min erfarenhet är att man ofta blir försenad redan på Arlanda och vi har dessutom en mellanlandning i München. Jag betraktar flygtiderna som lite ungefärliga.

Om man har båtluffat tidigare och vet precis hur man ska göra och i vilken ordning, så tror jag säkert att det kan funka att hinna med båten, men för vår del känns det bra att slippa stressa.

Vi har i stället bokat en natt på hotell i Aten och tar båten till Amorgos kvällen därpå. (Har bokat super economy-biljetter till båten.) Vi har alltså tidsmässigt råd med en försening på nästan 24 h, vilket känns betryggande i skuggan av askmolnet... Blir förseningen större än så förlorar vi både betalt hotellrum och betalade båtbiljetter - men det är smällar man får ta i så fall.

Det går ju inte att förutse allt - framför allt inte vulkanutbrott.

/Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 21:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi landar också 14.45, enligt flygtidtabellen, men har bokat en natt i Aten. Har inte flugit jättemycket, men min erfarenhet är att man ofta blir försenad redan på Arlanda och vi har dessutom en mellanlandning i München. Jag betraktar flygtiderna som lite ungefärliga.
/Aina
Reguljärflygen går så gott som alltid enligt tidtabell, charterflygen är de som oftast får ändrade- nya starttider- det är min erfarenhet, vi satt och åt frukost ett år när vi skulle till Santorini- blev hämtade, hade inte hört några utrop och planet hade fått starttid en halvtimma tidigare än vad som var sagt från början
// Helén- som i år har fem timmar mellan landning och båtavgång = Gott om tid
Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 22:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Vi har i stället bokat en natt på hotell i Aten och tar båten till Amorgos kvällen därpå. (Har bokat super economy-biljetter till båten.) Vi har alltså tidsmässigt råd med en försening på nästan 24 h, vilket känns betryggande i skuggan av askmolnet... /Aina
.... och blir det ingen försening så har ni skaffat er 24 timmars vistelse i en (i mitt tycke) helt underbar stad. Jag har aldrig haft problem att fördriva tiden vid mina besök i Athen och stannar gärna där flera dagar.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 16:30
Ainas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
.... och blir det ingen försening så har ni skaffat er 24 timmars vistelse i en (i mitt tycke) helt underbar stad. Jag har aldrig haft problem att fördriva tiden vid mina besök i Athen och stannar gärna där flera dagar.

Mats
Vad kul att någon skriver positivt om Aten. De flesta skriver: Undvik Aten, lämna Aten fortast möjligt!

Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 16:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Vad kul att någon skriver positivt om Aten. De flesta skriver: Undvik Aten, lämna Aten fortast möjligt!
Aina
Det är inget fel på Aten, men får jag välja i sommarvärmen så väljer jag öarna
Bered er på att det är varmt, mycket varmt! inne i stan, så får ni säkert ett trevligt dygn
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:56
Ainas avatar

Självklart är det varmt i slutet av juni. Kanske varmare än i Barcelona i slutet av juli? (Dit jag också ska.) Om vi inte hade jobbat, eller haft möjlighet att välja semestertid fritt, hade vi rest i maj eller kanske oktober (fast då hade inte barnen som går i skola kunnat följa med ). Och hade flyget anlänt till Aten kring 12-tiden, hade vi så klart tagit kvällsbåten samma dag.

Men med förstagångsbåtluff och inte så jättegott om tid (plus en lång båtresa framför oss, ankomst till Amorgos kl 02.00), tror jag en natt i Aten blir bra.

Borde kanske skrivit detta inlägg någon annanstans. Börjar känna mig off-topic...

Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:27.