Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-13, 19:24
SaramedH SaramedH är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Hyra moped

Läste på Kalimeras hemsida något om att i Grekland krävs det MC-kort för att få köra moped. Någon som besitter lite vetskap om detta, ifall det går att hyra moped trots uteblivande MC-kort? Tack!
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 20:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hyra moped

Citat:
Ursprungligen postat av SaramedH Visa inlägg
Läste på Kalimeras hemsida något om att i Grekland krävs det MC-kort för att få köra moped. Någon som besitter lite vetskap om detta, ifall det går att hyra moped trots uteblivande MC-kort?
Enligt lag måste man ha körkort för MC för att hyra moped i Grekland. Många uthyrare struntar dock i lagen och hyr ut ändå. Vägverket skrev tidigare ut intyg att man i Sverige får köra moped (under 50 cc) med svenskt bilkörkort. Jag har ett sådant intyg men har aldrig använt det. Mopparna i Grekland är nästan alltid över 50 cc. Du kan läsa mer om ämnet i den här tråden.

Fyrhjuling går bra att hyra med vanligt bilkörkort.
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 21:06
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Nu har jag inte provat mitt nya körkort i Grekland än men sedan i höstas skrivs AM-behörigheten ut på svenska B-körkort vilket borde innebära att det ska funka att hyra 50cc med våra kort.

Läge att "tappa bort" era gamla körkort kanske ?
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 23:23
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Förra året fick jag ett intyg från transporstyrelsen att man i Sverige får köra en 50cc-moppe med mitt körkort. Behövde aldrig visa det när jag hyrde moppe på Anafi, Folegandros eller Naxos. Jag vet att dom kan vara kinkiga på vissa ställen, men det finns alltid nåt ställe som hyr ut.
Frågan är vad som händer om polisen stoppar en? Borde gå att hävda (så länge man hyyr en 50cc) att så här är det i Sverige...
Intyget fås genom att maila till Transportstyrelsen och berättar om sin angelägenhet. Men det tar typ ganska lång tid så gör det fort...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.