Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-07, 18:08
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Resan till Molivos

Eftersom jag fått några påstötningar om att skriva hur min resa till Molivos var så får jag väl ta mig i kragen och göra det!

Efter en lång transfer till norra sidan så breder först byn Petra ut sig vid havet, härlig vy! Vägen fotsätter sen mot Molivos som brer ut sig som en kuliss, mycket ,mycket vackert! Jag kan lägga in något kort sen.

Vårt hotell låg som sagt ute vid kustvägen vid Eftalou. Vi var nöjda med hotellet och visste att det var vespa som gällde om man ville kunna ta sig någonstans. Det vi inte var så nöjda med var stränderna både i Eftalou och Molivos. Smala var de och med stora knöliga stenar!

Annars var Molivos en mysig och vacker by med många tavernor att välja på. Jag saknade dock mina vita hus!!! Det var nästan BARA grå! Det visste jag i och för sig också i förväg, men ändå! Det såg mer ut som i Kroatien än Grekland. Fast miljön var ju väldigt grekisk, så man vande sig.

Bada gjorde vi i Petra och Anaxos, där stränderna var betydligt bättre. Petra är en mysig och vacker liten by, fast väldigt mycket turister. Men vad är man själv!
Det som var bra var att solstolarna var gratis vid stränderna om man åt eller drack något på taveran ovanför. Vi fastnade för Mermaid i Petra som hade en helt gudomlig sallad med räkor, färska musslor mm.

Borgen i Molivos och utsikten därifrån kan verkligen rekomenderas!
Vi hyrde som sagt vespa i 11 dagar och for mest runt i närområdet och tittade. Ön är ju ofantligt stor, så vi hann inte se så mycket som vi hade tänkt oss.

Maten var god på alla ställen vi provade, inget bottennapp faktiskt.
Man kom också befolkningen lite in på livet när man vandrade runt i gränderna. Det finns en levande fiskehamn och en utebiograf tex.

Priserna låg ungefär som förra året på Karpathos tycker jag, 4.5 - 5 euro för en grekisk sallad och 2.5 - 3 euro för en Mythos.

Det som var lite ovanligt var att det kom ett riktigt oväder en fm. Det stormade och regnade horisontellt. Efter det sjönk temp. till ca 20 grader! Den segade sig upp efter några dagar igen men vi hade delvis molnigt i 3 dagar. Har aldrig varit med om det mitt i sommaren!

Kan nog inte påstå att Lesbos kom att tillhöra mina allra bästa favoritöar. Men jag skulle absolut kunna ge den en chans till och se mer av ön!

Katitzi

Molivos

Borgen i Molivos

Hotell Panselinos i Eftalou

Senast redigerad av Katitzi den 2010-08-07 klockan 18:23.
Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 14:57
Åsalov Åsalov är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Resan till Molivos

Trevlig beskrivning av ditt besök! Lesbos och Molivos är en av våra Greklandsfavoriter men det är nu några år sedan vi var där och bodde på Pansellinos, vilket vi gjort några gånger. Hur är det stället nu? Fortfarande fräscht? Besökte du den varma källan i Eftalou?
Vi hade en magisk kväll i borgen där Elefteria Arvanitaki gav en konsert och det var helt fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 17:32
Katitzis avatar

Hej Åsalov!
Vi tyckte att hotellet var fräscht och framför allt var restaurangen riktigt bra! Vi åt middag där några gånger och blev aldrig besvikna. Härlig pool med vacker utsikt mot bergen i Turkiet. Städningen var noggrann, rena handdukar varje dag.

Vi tog en promenad till de varma källorna för ett ev. bad. Men just den dagen var det väldigt fullt där eftersom det var molnigt. Sen blev det inte av - vi badade hellre i havet!

Förstår att ni hade en härlig kväll i borgen! Den var otroligt vackert upplyst på kvällarna!

Katitzi

Här kommer en bild från Panselinos poolområde taget från restaurangen.

Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 13:30
jossanna jossanna är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Om ni gör ett återbesök till Lesvos så kan jag rekomendera att prova den södra delen.
Plomari är fantastiskt genuint grekliskt, Agios Isidoros är en liten by som ligger bara 2 km utanför Plomari, här finns några fina hotell och en helt underbar strand!
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 15:33
Katitzis avatar

Ja, vi hade lite beslutsångest om vi skulle boka norra eller södra sidan!
Nästa gång blir det södra!

Katitzi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.