|
|
||||
|
||||
Moped 2010
Hvordan er det gået med at leje moped i år uden MC-kort?
Selv er jeg for første gang blevet nægtet at leje, og det var på Milos i slutningen af maj måned. Jeg prøvede 8-10 steder, inden jeg gav op. På Ios og Folegandros var der intet problem i begyndelsen af juni. Hvordan er dine erfaringer? |
|
||||
|
||||
Sv: Moped 2010
På Milos har det varit näst intill omöjligt i många år. Jag hyrde på Skopelos, Alonissos, Skiathos, Syros och Ios i somras.
|
|
||||
|
||||
Blev förra året nekade på ett ställe på Folegandros, men inte på nästa.
Antiparos är det inga problem att hyra, de känner även till vårt svenska mopedkörkort och accepterar det tillsammans med passet för ungdomar som ännu ej har bilkörkort |
|
||||
|
||||
I år 2000 var der et par udlejere på Tinos, der ikke ville leje til mig, men det ville naboen så heldigvis.
Jeg ville have troet, at der blev flere og flere, der ville følge reglerne, for jeg syntes Grækenland bliver mere og mere "EU". Et dilemma er det for forretningsmanden - specielt i disse tider, hvor der i forvejen er vanskelige kår i Grækenland: Enten kan man lukke øjnene for reglerne eller også er mange udlejere tvunget til at lukke butikken og dermed sige farvel til sit levebrød... Dette afspejles også i jeres svar. |
|
|||
|
|||
Er det ikke noget af en chance at tage, at hyre moped uden mc-kørekort? Som jeg har forstået det gælder ingen forsikring i tilfælde af en ulykke...
|
|
||||
|
||||
Var kommer det ifrån att försäkringarna inte gäller??
Har aldrig sett det någonstans, frågan har ju varit uppe tidigare och jag kör inte olovandes med mitt bilkörkort, förutsatt att jag inte hyr en moped som har en motor större än 50cc. Tilläggas bör att jag är osäker på det där med motorkubik, men jag är nästan helt säker på att det är max 50cc som gäller, detta grundar sig också på de svar jag fått från uthyrare. Att jag blir nekad på vissa ställen tror jag beror på att de inte har 50cc mopeder. När vi nu efterhand får våra körkort utbytta kommer vi att ha med information om att vi även får köra moped. Är det samma regler i övriga Norden, att man med bilkörkort per automatik har behörighet att köra ovan nämnda moped? |
|
|||
|
|||
Citat:
Troligt er det som du skriver; at grænsen går ved 50cc. |
|
||||
|
||||
Ta gärna reda på mer om försäkringen om du kan, det är ju nödvändig information. Är det alltså den försäkring man har via uthyrningen som inte skulle gälla?
Jag hyrde 100 cc på Sifnos nu i juni utan mc-körkort. |
|
|||
|
|||
Det ses at emnerne - kørekort eller ej samt forsikring - allerede har været oppe her på Kalimera Forum. Men jeg hitter ikke rigtig et definitivt svar...
Og det er ungefær samme resultat jeg kommer frem til ved at læse på andre rejsefora. |
|
||||
|
||||
Ja, den kommer jag ihåg, jag skaffade själv ett intyg från Vägverket medan den pågick. Jag har fortfarande med mig det varje gång jag åker till Grekland, men har aldrig behövt visa det någonstans.
Just försäkringsfrågan verkade fortfarande inte helt utredd där... Jag undrar vilken uthyrare som skulle våga gå på den linjen, med tanken på att h*n inte borde hyrt ut till oss som bara har bilkörkort. |
|
||||
|
||||
Jag kontaktade mitt dåvarande hemförsäkringsbolag år 2006 när den gamla tråden var aktuell, ja den är ju lika aktuell idag
Vi hade då en tilläggsförsäkring som även gällde för hyrfordon. Deras muntliga svar till mig var: Hyr du ett fordon som du inte har behörighet att köra så gäller inte försäkringen- Du riskerar också att dömas för olovlig körning. Eftersom jag har behörighet att köra EU-moped (per automatik med mitt svenska B-körkort) så gör jag mig inte skyldigt till något fel som gör att min/mina försäkringar inte gäller Jag skaffade aldrig intyget men har tyvärr blivit stoppad att hyra pga att jag inte har MC-kort. |
|
|||
|
|||
Her er lidt, - på dansk. (45-knallert = EU-moped)
Citat fra artiklen: "Der er ikke udsigt til, at kørekortreglerne bliver harmoniseret før tidligst i 2013. Indtil da er det op til det enkelte EU-land, om man vil acceptere de øvrige landes kørekort i forbindelse med scooterkørsel, eller man eller man vil kræve de nationale regler overholdt". |
|
||||
|
||||
Där står ju tydligt att man måste ha MC-kort för att köra moped.
Det jag har läst tidigare har handlat om att man måste ha mopedkörkort eller MC-kort Ja, ja- ännu en anledning att få ändan ur vagnen och ta mitt MC-kort då |
|
||||
|
||||
Vilken "tur" att man är så gammal att man en gång i tiden fick mc-kortet "på köpet" med bilkörkortet...
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2010-08-13 klockan 16:40. |
|
|||
|
|||
Citat:
Det har man vist desværre aldrig praktiseret i Danmark. |
|
||||
|
||||
Undrar vad som händer om jag reser till Grekland, och inte känner till att man inte får hyra, och hyr och ser glad ut, ända tills det sker en olycka? Om ingen säger att jag inte får hyra tolkar jag det så klart att det är ok att hyra. Undrar vems ansvaret är då?
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tror det vil hedde: "Ukendskab til loven fritager ikke for straf."
|
|
||||
|
||||
Det där gäller väl när det handlar om brott och straff, frågan är om detsamma gäller om försäkringar?
Vad gäller skadan på hojen skulle jag gissa att man klarar sig. För uthyraren vill säkert inte att det ska komma fram att h*n hyrde ut till någon som inte borde fått hyra, därför tror jag att man slipper betala sådana skador. Men vad tror ni gäller för skador på en själv och andra? Gäller inte försäkringen då om man hyrt "i god tro", alltså utgått från att allt var okej eftersom man faktiskt fick hyra? |
|
||||
|
||||
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|