Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-11, 12:21
carjoh carjoh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Bokningssiter

Hur vet man om en bokningssite är seriös? Har kollat på hotell på lite olika sidor (alpharooms.com, sunshine.co.uk, hotels4u.com, eurobooking.com).

Mvh Carina
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 12:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Standard Sv: Bokningssiter

Leta gärna hotell och kolla priser på bokningssajterna, men ring direkt till hotellet och boka, är mitt råd. Då slipper du oroa dig.
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 13:08
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag har flera gånger använt venere.com och booking.com och har bara goda erfarenheter. Förra året gick det t.ex. utmärkt att kostnadsfritt avboka en hotellnatt i Aten två dagar innan vi bokat.
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 13:24
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag har flera gånger använt venere.com och booking.com och har bara goda erfarenheter. Förra året gick det t.ex. utmärkt att kostnadsfritt avboka en hotellnatt i Aten två dagar innan vi bokat.
Jag har använt mig av booking.com, och priserna där var billigare än om jag bokade med hotellet direkt.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 14:03
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag menar alltså att det gick bra att avboka två dagar innan det datum vi hade bokat hotellnatt till (lite svårt att annars, att avboka innan man bokat...)

Och, visst, priserna verkar nästna alltid vara lägre på dessa sajter än direkt via hotellet. Av någon anledning. Kanske för att hotellen slipper "besvären" med själva bokandet, vad vet jag? Eller också kan det ju vara för att många ingår i stora hotellkedjor numera?
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 15:42
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Jag använder alltid Booking.com och har ännu aldrig blivit besviken.

Mest bokar jag till mina Londonresor men jag har även bokat hotell i Petra/Jordanien, Mallorca, Bergamo, Wien m m

Avbokningsreglerna som nämns ovan är olika från hotell tilll hotell men vid flera tillfällen är det så att de är mycket generösa dvs man kan göra ändringar och avbokningar väldigt nära inpå ankomst.
Detta anges tydligt i de faktarutor man bör läsa innan man slutför sin bokning.
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 17:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Även jag rekommenderar booking.com. Har aldrig blivit besviken.

/NW
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 17:34

Booking.com har vi också använt innan, och bara positivt. Nu har jag ju hittat hotell på annan site (alpharooms.com, sunshine.co.uk, hotels4u.com, eurobooking.com) billigare (fler alternativ) och även andra hotell än de som booking har. Så hur vet man....
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 17:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi har också använt booking.com flera gånger och varit SÅ nöjda. Vi bokade av ett rum och bokade till ett annat rum utan problem inför Madridresan och ett annat år blev vi tvungna att boka av då flyget inte skulle gå. Inga problem alls. Det som är bra med booking.com är deras gästrecensioner där även riktigt dåliga omdömen står med. MAn ser både vad som är bra och inte bra enligt tidigare gäster. Eftersom vi är nöjda med dem så blir det ju så att vi fortsätter använda dem.
Vi har också använt venere, men blev inte lika nöjda då.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 18:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Kan bara instämma, har använt booking.com när vi rest till Edinburgh, Berlin och nu senast Barcelona. Toppensida och aldrig några problem
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 18:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Även hotels.com och hrs.com kan du betrakta som seriösa.
(Om du vill ha några att jämföra booking.com med)

De siter du räknar upp (alpharooms.com, sunshine.co.uk, hotels4u.com, eurobooking.com), har jag aldrig hört talas om.

Lars
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 21:14
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Har använt mig av bookings.com och hotels.com utan problem. Även Expedia.com också för ganska länge sedan och den site som SAS använder sig av när man går in på deras hemsida. Den förstnämnda brukar ha den fördelen att du inte betalar förrän du checkar ut (om det inte är något supererbjudande, då brukar de vilja ha betalt direkt men då är det angivet särskilt). De har bra avbokningsregler också.

Har bokat hotell på allehanda ställen genom dessa siter men aldrig i Grekland! Det mest minnesvärda är i Barcelona där vi bodde på ett hotell vid Placa de la Cataluna. Hade angivit som utsikt som önskemål och de tre rum som vi fick hade alla en stor balkong utåt torget. En verklig fullträff och till ett otroligt bra pris också . Jag kan nog inte överträffa det!

Celbe
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 21:53
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Jag har provat Travelstart, Supersavertravel, hotels.com, booking.com, sembo och expedia. samtliga av dessa har jag rest/bokat med mellan 2-5 ggr. Är jättenöjd med alla, mest med Sembo och Expedia.
Svara med citat
Gammal 2011-01-12, 20:38
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Håller med alla som rekommenderar Booking.com. Bokande via dem i Glyfada i höstas. Det bästa hotell jag bott på i Grekland till otroligt lågt pris. De hade den största frukostbuffé jag sett i Grekland... Det verkar som att Booking är duktiga på att förhandla fram riktigt bra priser hos de hotell som är med där!

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Den förstnämnda brukar ha den fördelen att du inte betalar förrän du checkar ut (om det inte är något supererbjudande, då brukar de vilja ha betalt direkt men då är det angivet särskilt). De har bra avbokningsregler också.
Stämmer. MEN, summan reserveras på kontot man anger när man gör sin bokning. Så det gäller att det finns utrymme på kontot då! Men pengarna dras inte förän man checkar ut. Men det innebär också att köputrymmet på kontot minskar med summan man bokat för. Kan vara värt att komma ihåg om man använder kortet flitigt och har bokat långt i förväg...
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 14:43
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Under reglerna på Bookings.com står det att de aldrig debiterar kontokortet (om det inte är en bokning som kräver omgående betalning, vilket då framgår). Däremot kan det ske en förauktorisation för att säkerställa att det finns täckning. Efter kontrollen finns hela beloppet till förfogande igen.

Något belopp har aldrig blivit reserverat på de kontokort som jag har använt vid bokningar hos dem.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 16:55
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Booking, Hotel, Venere och Alpharoom är alla pålitiliga och seriösa.
Jag har bokat hos alla och det har funkat klockrent.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 18:35

Har nu bokat via hotels4u, de ingår i Thomas Cook så det borde ju vara seriöst. Det lär vi märka annars när vi kommer till hotellet....

Mvh Carina
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 20:34
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Under reglerna på Bookings.com står det att de aldrig debiterar kontokortet.
De stämmer ju. Booking debiterar aldrig. Det är ju hotellet som debiterar. Och det är hotellet som gör reservationen. Och hotellet belastar aldrig kontot förrän du checkar ut. Om det inte är något specialfall som du säger. Men detta har väl aldrig ifrågasatts?

Citat:
Däremot kan det ske en förauktorisation för att säkerställa att det finns täckning. Efter kontrollen finns hela beloppet till förfogande igen.
Ehhhh.... Det är ju möjligt. Men i den kontrollen ligger normalt sett en reservation. Annars är det ju meningslöst! För om de gör som du säger, så säger den kontrollen egentligen bara att det finns pengar på kontot nu. Det garanterar ju inte att de finns kvar när du checkar ut! För att hotellet ska vara säkra på att få betalt använder man reservation av den summa som du bokat för. Reservationen ger även hotellet möjlighet att dra pengar om du inte dyker upp eller inte avbeställer enl de regler som gäller. Har de inte reserverat en viss summa så kanske kontot är tomt om och när de skulle behöva debitera dig...

Men det är ju möjligt att olika hotell har olika policy för detta. Det är jag inte främmande för. I mitt fall var det i alla fall så att hela beloppet jag hade bokat för var reserverat och låst från det att jag bokade tills dess jag betalade. Jag vet det eftersom jag kollade kontot. Jag fick t o m ett speciellt kvitto på reservationen när jag checkade ut! Och ett annat för betalningen. Jag frågade om detta för jag fick två kvitton på samma summa och undrade om jag blivit dubbeldebiterad.

Jag har även råkat ut för reservation när jag beställde elektronik över nätet av ett Svenskt företag. De reserverade en betydande summa i avvaktan på leverans, som jag inte kunde utnyttja till annat. Nu kunde företaget inte leverera den beställda varan så jag jag avbeställde. Några timmar efter avbeställningen togs reservationen bort från kontot. Jag höll koll på det hela rätt noga eftersom det rörde sig om lite pengar...

Citat:
Något belopp har aldrig blivit reserverat på de kontokort som jag har använt vid bokningar hos dem.
Är du helt 100 på det...? Har du kollat kontot om det står om någon reservation efter att du bokat? Du kan nämligen inte bara kolla tillgängligt belopp eftersom ett belopp som är reserverat fortfarande är tillgängligt. Men då bara för dig att betala till det företag som gjort reservationen. Så det är inte alltid tydligt att ett belopp är reserverat!

Du verkar ha bokat flera gånger, och det låter mycket märkligt om inte något hotell har velat garantera din betalning genom en reservation på kontot! Det låter inte bara märkligt, det låter osannoligt.

Men det finns väldigt många andra vana resenärer här. Låt oss höra vad de säger...
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 17:22
Banned

Jag pratade med en annan Kalimerian om detta. Denne har en hotellreservation i Grekland längre fram men ingen synlig reservation på kontot! Så det är säkert så att olika hotell har olika policy för detta. Fast jag tycker det låter konstigt att de inte passar på att garantera betalningen när de ändå kollar kontot! Och i mitt fall var det ju så. Men nu har jag bara bokat på det sättet en gång så här långt.

Så Celbe. Jag backar så långt att jag säger att summan ev KAN reserveras på kontot.
Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 19:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Stämmer. MEN, summan reserveras på kontot man anger när man gör sin bokning. Så det gäller att det finns utrymme på kontot då! Men pengarna dras inte förän man checkar ut.
Det kan variera Peter. Vi bodde ju på hostal och eftersom man där inte har bemanning mer än några timmar totalt av en dag så dras första natten när tiden för avbeställning har gått ut och sen vid incheckning så vill man ha HELA vistelsen betald alltså övriga nätter också. Så antingen får man ha kontanter med sig eller täckning på kortet

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.