|
|
|||
|
|||
Grekisk gallup undersökning
|
|
||||
|
||||
Sv: Grekisk gallup undersökning
Håhåjaja.
|
|
||||
|
||||
However, 53 percent said that it would not be morally wrong to pay a bribe to a public official so they could secure preferential treatment if there was no other option.
De har lång väg att gå, väldigt lång. |
|
|||
|
|||
Jamen, var det någon som trodde att en förändring skulle ske å det snaraste?
Det är väl nästan bara i Sverige där vi fogar oss - möjligen under lama protester- såfort det kommer ett påbud från högre ort. Grekerna har väl levt med mutor och med korruption väldigt länge,precis som i många andra länder och det är naivt att tro att detta plötsligt ska upphöra. Man kan bara hoppas att det inte dröjer FÖR länge. |
|
||||
|
||||
...och har man inte pengar i ett kuvert kan ju doktorn eller advokaten eller tjänstemannen få en par kilo färsk fisk, eller en kasse med citroner eller något sådant..(Skulle du i så fall vägra att ta emot detta? Är moral en mängdfråga?)
|
|
||||
|
||||
Jag förstår faktiskt inte din fråga. Det är ganska väl reglerat här i Sverige vad en tjänsteman, läkare eller annan personal får ta emot och det har de flesta av oss som arbetar i offentlig sektor i ryggmärgen. Tack och lov tror jag att muta och bestickning är ganska ovanliga i den svenska sjukvården. Hoppas det snart blir det i den grekiska också. En enkel blomma, en sockerkaka, en ask schoklad som personalen kan dela förekommer nog ibland men inte så mycket mer.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Att tro att vi är helt "rena" i Sverige eller att det här bara skulle förekomma i Göteborg är nog tyvärr aningen naivt. (OBS! jag ifrågasätter inte på något sätt EvaL:s ärlighet) Lars |
|
||||
|
||||
Grekland är en bananrepublik!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Här i Grekland så förekommer olika typer av betalning för att få en sak att hända ex sjukvård,vattenläcka strömfel,byggnadslov mm.mm.
Det är en del av kulturen tyvärr. Jag har vid flera tillfällen ej fattat hut man betalar en "muta" folk har sagt att du måste betala men jag har ej kunskapen hur man gör? Kanske jag som Svensk ej förväntas att veta hur man mutar för jag har ej kommit i en sådan situation ännu. Sen är det mot min personlighet att köpa mig förtur på detta sätt men klart om jag ser skattegranskaren på Tavernan så sänder jag säkert öven en karaff vin för att se vad som händer. Olle |
|
||||
|
||||
Citat:
Senast redigerad av laero den 2011-03-31 klockan 20:42. |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Men det finns säkert ett mörkertal fortfarande kopplat till läkemedelsföretagens verksamhet men ingen behöver betala mutor för att få vård. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Att han skulle få muta tjänstemän i min närvaro kan han fett glömma! Själv spelar jag på min invandrarstatus och låtsas fullkomligt omedveten om "traditionen" och de flesta greker skulle hellre bindas vid skampåle än be om bestickning. //Kikh |
|
||||
|
||||
Som Kikh säger är det ju ingen som tydligt uttarar att de förväntar sig ett kuvert ...det förutsätts liksom att man vet detta. Vi utlänningar kan självklart låta bli att delta i det systemet.
Sen, Eva, jag vet mycket väl skillnaden mellan en present för att man uppskattat mitt jobb, och en muta FÖR ATT man ska utföra ett jobb. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|