Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-04, 20:42
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Färre turister i år?

Hej på er!

Vet inte om frågan diskuterats, men jag kör ändå:
Hur ser det ut på turistfronten i år? Pappa är på Sifnos nu och han upplever det som mindre än vanligt. Han gissning är att det är grekerna som tvingas stanna hemma... Vad tror ni?

Det var förresten evigheters evigheter sedan jag skrev på forumet. Varför vet jag inte, kanske handlar det om olika skeden i livet... olika mycket tid, olika intressen.

Och det känns som en livstid sedan jag var i Grekland! Fast senast var förra året var jag ju faktiskt på Skiathos och Skopelos... hm. Tiden spelar ett spratt.

Janet
Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 22:30
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Sv: Färre turister i år?

Mina föräldrar var på Leros för en vecka sen och dom upplevde det också som lite folk med flera hotel som såg igenbommade ut och ganska tomt på Tavernorna (förutom den där vid vattnet och väderkvarnen, där kunde det va fullt)
Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 22:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Så kul att "se" Dig igen Janet!

Det ska bli spännande att se på Tinos i september och höra med Nikoleta och hennes dotter och son som alla har hotell hur säsongen varit. I påskas var det ju fullt ös på Tinos i alla fall med många grekiska påskfirare.
Men jag kan tänka mig att grekerna själva har det tufft att ha råd med semester.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 17:14
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej Janet,

På Naxos just nu - ganska mycket turister och även grekiska! Jag är här för första gången så jag kan ju inte säkert bedöma trenden, men det finns i alla fall lediga rum på hotellen och gott om halvfyllda restauranger trots att det är högsäsong.

/Göran
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 17:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Skrev följande svar i en annan tråd, det här också

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Min jämförelse kan kanske inte ses som rättvis, då jag inte besökte samma öar som tidigare, jag reste dock under samma period som jag brukar. Jag upplevde det som väldigt lite turister baserat på att tavernorna i annat fall är enormt överdimensionerade.
Skall bli intressant att se hur andra upplevt det.
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 18:51
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

I Parga upplevde jag att det var mycket turister. Vi var där mellan 2-16 juli och under andra veckan ökade folkmängden markant. Det var ungefär lika många grekiska som utländska turister (det finns ju många campingplatser i området), så vi upplevde att maten på tevernorna var av hög kvalité.
Bästa stället var nog Ouzeri Apangio som vi fick tips om i E-guiden!

En inhemsk guide som vi hade på en utflykt sa att i Parga bor det ca 2000 personer, under turistsäsongen ca. 20 000 och i augusti 40 000! Och vi som tyckte det började bli för mycket folk innan vi åkte hem!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 23:01
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
Hej Janet,

På Naxos just nu - ganska mycket turister och även grekiska! Jag är här för första gången så jag kan ju inte säkert bedöma trenden, men det finns i alla fall lediga rum på hotellen och gott om halvfyllda restauranger trots att det är högsäsong.

/Göran
För något år sedan har jag för mej att det skrevs här på forumet om att det var i princip fullt på alla hotell i Naxos vid något tillfälle i Augusti. Jag minns inte riktigt när i Augusti detta var och orkar inte börja söka nu men det verkar väl ändå som att det är lite lugnare i år då.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 23:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
För något år sedan har jag för mej att det skrevs här på forumet om att det var i princip fullt på alla hotell i Naxos vid något tillfälle i Augusti. Jag minns inte riktigt när i Augusti detta var och orkar inte börja söka nu men det verkar väl ändå som att det är lite lugnare i år då.

Mvh Janérik
Det var i början av augusti, ev. senare på säsongen också. Det var ett av de åren då det brann på väldigt många öar 2007?, 2008?
Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 16:50
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Det blir intressant att se en sammanfattning av detta när lågsäsongen drar igång. Och framförallt, konsekvenserna för folk i turistbranschen. Vi får hålla tummarna för att det i alla fall har gått bättre än man kan befara...

(Och hej, Lissi! Jättekul att se dig!)
Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 17:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det var i början av augusti, ev. senare på säsongen också. Det var ett av de åren då det brann på väldigt många öar 2007?, 2008?
2007 brann det på många ställen och när vi kom till Naxos månadsskiftet juli /augusti då var det FULLT minst sagt....Men ön sväljer på ett ändå trivsamt sätt alla turister!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.