|
|
|||
|
|||
Molyvos, Gera eller Kalloni?
Vi har bokat! Vi bestämde oss till sist för en resa till Lesbos och det blir sent i september, den 24/9 till den 1/10. Måhända vi får en kyligare resa men vi tänker oss också hyra bil och verkligen försöka se en del av ön. Tänk om barnen kunde få en bild av Greklands små vit-blåa båtar, nyfångade bläckfiskar, trånga gränder och fantastiska vyer. Vi hoppas de får det nu.
MEN - vi vill så klart gärna få någon dag i poolen också med lite sol på näsan. Vad tror ni, är vädret bättre på södra delen av ön? Har det betydelse? Vi har bokat flygresan med Apollo och får sedan sköta resten själva. Tittar på Aoelian Gaea Hotel i Kalloni, Alkaios Hotel i närheten av Molyvos eller kanske något i Gera skulle fungera? Vad tror ni? |
|
||||
|
||||
Sv: Molyvos, Gera eller Kalloni?
Jag har varit i Skala Kalloni över dagen men vet inget om hotellet. Trevlig liten badort några km från Kalloni som är en vanlig grekisk stad.
Vill ni ha charmiga gränder är Molyvos ett bättre alternativ. Det hotell du nämner verkar vara ett semi-inclusive hotell som Apollo har i sitt utbud. Det ligger utanför staden. Har åkt buss förbi hotellet. Jag föredrar att bo inne i Molyvos men det här kanske passar bättre med barn. Där jag bodde i gamla delen av staden fanns det mest små pensionat som låg bland de grekiska bostadshusen. Nere i hamnen är det också fint att bo. I Molyvos finns ett poolområde nere vid havet där alla kan bada. Själv tog jag bussen rätt ofta till Petra och Anaxos för att bada. Om ni gillar riktig grekisk mat ska ni inte missa att äta på kvinnokoperativet i Petra. Eva |
|
|||
|
|||
Skala Kalloni är det idealiska stället att bo på rent geografiskt. Däremot vet jag inte hur det är f.ö. Har endast gjort en övernattning där (i samband med återlämnande av hyrda vespor). Själva Skalan är en fullt utbyggt turisort. Och själa Kalloni är, som nämnts, en äkta grekisk liten stad (fast "mysig" skulle jag inte vilja kalla den). Om ni ska försöka hinna se så mycket som möjligt av den stora ön på bara en vecka, så skulle ju detta kunna tala för Skala Kalloni.
|
|
|||
|
|||
Tack för era svar!
Jag har förstått att det är lite mysigare stad i Molyvos och vill gärna åka dit. Det är inte gångavstånd från Alkaios till Molyvos antar jag, eller kanske vägen inte riktigt är den man vill gå efter? Vilken väg är bäst mellan flygplatsen och Molyvos? Är det den vid kusten eller den inre? Det är ju svårt det där med vädret men läste någonstans att bergen gör att det kan vara lite kyligare på norra delen vilket får mig att fundera, inte bara att hinna se ön alltså utan att också kanske få liiite varmare... Funderar på att kanske välja ett hotell på södra delen av ön också och bo 4 nätter i norr och 3 nätter söderut. Många frågor så klart... Är såå tacksam för alla svar! |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Här finns en bild på stranden i Agios Isidoros. Senast redigerad av Kalimera den 2011-08-22 klockan 19:51. Anledning: La till bild |
|
|||
|
|||
Vilken härlig strand! Tack!! Kikar på hotell där också nu, Sandy Bay kanske? Men, om vi har bil kan det bli svårt med parkering kanske för jag läser om "backen" dit? Ska kolla lite priser där.
Gera - är det långt från Agios Isidoros? Finns fina hotell där också tänkte jag... Då kan man göra dagsutflykt till A.I och Plomari? Agios Stefanos eller något sådant finns ju på östra kusten, hur är stränderna där? Någon som vet Ska försöka fixa ett bra resebrev när vi kommer hem sedan så jag också delar med mig. |
|
||||
|
||||
Vill ni ha ett enkelt men bra och funktionellt boende med en underbar värdfamilj kan jag rekommendera Hotel Akrogiali som ligger väldigt nära den fina stranden. Boendet har en fin liten trädgård och vi hade havsutsikt från vår ena balkong.
Eva Finns lite bilder i mitt resebrev från 2008. Senast redigerad av Eva L den 2011-08-23 klockan 07:27. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
Vi kom hem från Molivos i lördags, haft fantastiskt fint väder. Hörde att det hade regnat på Kreta under samma tid, men inte i Molivos.
Vi fick höra att man spådde fint väder hela september så det kan ni väl gärna tro på. Ha det så bra på en underbar ö. Carina |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|