|
|
||||
|
||||
Upptäcka något litet, genuint på Samos
Har varit på Samos många gånger och sett en del. Ska dit i höst igen och skulle tycka om att få tips på någon liten by/ort som man kan äta lunch i och titta på vardagens lunk. Mili har jag varit ett par gånger och det tyckte jag mkt om.Tacksam för alla typer av förslag/Ewa
|
|
||||
|
||||
Sv: Upptäcka något litet, genuint på Samos
Hej!
Mitt tips är att åka till den lilla byn Drakei, om du/ni inte varit där. Vägen dit är fantastisk och byn ligger högt ovanför havet. Byn är inte stor men den ligger så vackert och det finns ett par små tavernor. Vi åt på den som kommer först till vänster när man kör in i byn, jättegod mat och snälla tanter som hade hand om tavernan. Mvh. Stina |
|
||||
|
||||
Citat:
Erik Lefteris |
|
||||
|
||||
Jag föreslår Kastania och Leka som ligger i bergen mellan Votsalakia och Karlovassi. Två fina genuina byar med trevliga torg där du kan sitta taverna och gunga stol och kolla in vardagslunken. Torget i Mytilini är inte heller så dumt.
|
|
||||
|
||||
Tre fina svar har jag fått!!Och jag lovar att de är antecknade, stort tack från Ewa i snöyran
|
|
|||
|
|||
Eftersom vi bara varit på Samos en gång kände vi inte till dessa tips. Jag förstår att Manolates är välbesökt av turister, men det var ju mysigt ändå. Är dessa byar av den typen? Vi gillar verkligen genuina platser, är dessa byar mer "genuina" är Manolates?
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Marathokambos har jag också varit i Det var mysigt! Stranden nedanför var stenig minns jag men vi hade den HELT för oss själva och det var ändå andra veckan i augusti! Berodde det kanske på stenarna!? Vi hade en helt underbar dag i dessa trakter...14 år sen är det nu...Kanske dags att åka tillbaks?
Lissi |
|
|||
|
|||
Att folk är så allergiska mot stenstränder förvånar mig. Jag gillar dem, förutsatt att det är sand i vattnet.
Hur funkar det att beställa mat på tavernorna i de mindre byarna? Antar att menyer inte finns på engelska? Eller ni kanske är så pass bra på grekiska att ni klarar er? |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Jodå att besöka köket har vi gjort, det funkar ju bra och gör att det inte behöver bli några missförstånd.
Vi har däremot varit på en grekisk ouzeria där det inte talades ett enda ord engelska. Inte det enklaste precis... |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag undrar varför. Lefteris |
|
||||
|
||||
Roligt med gamla ämnen som dyker upp igen. Jag noterar och antecknar. Det ska bli så roligt att återvända till Samos. När jag berättade för en kompis att vi skulle åka till Samos i år igen undrade hon "Varför då?" Visst finns det massor av andra fina ställen vi säkert skulle gilla, men jag tycker det känns skönt att återvända. Det första besöket var en liten provsmakning. Nu ska vi se och uppleva mer!
Aina |
|
||||
|
||||
Hej Ewa. Vill slå ett slag för den andra sidan på Samos.Små genuina byar som Pagondas. Spatharei.Skoureika. Mysiga men nu nästan avfolkade.Torget i Spatharei har två mysiga tavernor värda ett besök. Sen är det ju en fin resa runt även på den sidan ön. I höst blir det 23 resan
|
|
||||
|
||||
Kära administratör, senaste förslagen med underbar bild till, niger jag för!!
Precis så som jag vill ha det. Jag bor på Potokakistranden privat och undrar om väderstrecket på dessa byar? Kan jag t.ex. a buss till Koukari och sedan taxi därifrån eller är det bättre på ett annat sätt, jag kör inte själv - jag vill ha retsinaluncher. Ewa |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Torget i Vuorliotes är inte dumt heller.......
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|