Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-20, 18:56
viveka viveka är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Santorini eller Athen?

Planen är en båtluff på 2 veckor i September,med öarna Santorini,Naxos och Amorgos som mål.Min fundering är om vi ska flyga till Santorini eller Athen? Ingen av oss har luffat runt tidigare,och vi kommer att ha 2 barn med oss. Är det någon annan ö i närheten som vi inte får missa? Längtar redan massor.
M.v.h.Viveka
Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 19:16
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Santorini eller Athen?

Hej Viveka,

Jättebra val av öar tycker jag! Tycker ni skall flyga till Santorini och ta er direkt till Naxos. Det brukar gå en färja dit vid 16-tiden om jag inte minns fel. Sedan kan ni stanna där kanske 5-6 dagar innan ni tar båten till Amorgos. Avsluta med ett par dagar på Santorini, det räcker tycker jag. Det finns så klart massor av öar man inte får missa men jag tycker att det räcker med dom ni redan tänkt, speciellt när ni reser med barn. Och september är perfekt tid att åka
//maji
Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 19:26
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Santorini eller Athen?

Hej, Vi öluffade för första gången i somras med två småbarn och det gick jättebra! Vi flög till Aten och tog Bluestar ferry till Paros. I Paros stannade vi i Naoussa - och vi älskade verkligen Naoussa - jättemysigt ställe. Finns några fina stränder i närheten och på kvällen finns det gott om mysiga restauranger. Efter Paros åkte vi båt till Naxos - ligger väldigt nära Paros - 45 minuter. I Naxos stannade vi i Agios Prokopios och åkte in till Naxos stad på kvällerna. Stränderna var också fina i Naxos. Kan rekommendera Windmill apartments i Naoussa och Agios Prokopios Hotel i Naxos om ni är ut efter boende. Både var jättebra - hade pool, nära till affärer och restauranger och ägarna var jättetrevliga. Om ni vill slippa en lång båtresa skulle jag säger åka till Santorini men jag tyckte att båtresan från Pireaus var kul - barnen tyckte också det och vi hade med oss spel och böcker osv. Flyget från Sverige till Aten (tur och retur) för 2 vuxna och 2 barn gick under 5000Kr med Malev och vi betalade 10 Euro från Pireaus till Paros (man kan boka & betala via telefon till Blue star och hämta ut biljetterna när man kommer till Pireaus - väldigt smidigt). Vi är redan sugen att åka igen nästa sommar - men tror att vi åka till Paros, Naxos, Koufonissi och kanske även Amorgos om tiden räcker. Att öluffa var jätteroligt och att resa med barn var inga problem. Men som sagt missar inte Naoussa - det är inte långt från Naxos och man kan även resa ditt över dagen.
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 08:48
viveka viveka är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Tack för snabba svar!
Har några funderingar till. Hur lång tid tar färjan om man väljer att åka från Athen till Naxos?
Hur tar man sej enklast mellan flygplatsen och hamnen?
Förslag på boende i Athen om man skulle behöva övernatta där någon av vägarna?
Känns lite bökigare med Athen, men det vore ju en erfarenhet till.
M.v.h. Viveka
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 09:32
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi brukar också välja dessa tre öar. Tycker det bästa är att flyga till Santorini och stanna där ett par dagar för att "landa".Bra att bo på Honeymoon hotel,dels för det vänliga bemötandet,dels för att de hämtar och lämnar vid flygplatsen och hamnen.
Jag skulle välja att ta Amorgos före Naxos.OM det skulle blåsa rejält,så är det risk för inställda båtar och då ligger Naxos närmare Santorini.
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 10:36
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Santorini eller Athen?

Hej, om ni funderar på att åka till Aten kan man tar bussen X96 direkt från flygplatsen till hamnen i Pireaus. Det gick väldigt smidigt och tog lite över en timmar. Vi bokade en hotell i Pireaus (Triton tror jag att den heter) och valde att ta båten nästa dag på morgonen i att vi hade barn med oss. Det gav oss lite tid att hämta ut biljetterna, äter, dushar, sover..och så var det bara några minuters promenad rakt ner till hamnen. Ett tips är att vara det i god tid om ni åker men Blue star så man kan få bra plats.

Båt resan till Naxos tror jag tar lite över 5 timmar (kolla på Bluestar ferries hemsida) men ingen av oss tyckte det var tråkigt och ingen av oss var sjösjuk heller. (Vi åkte till Paros då först som tog ca. 4 timmar). För 10 Euros jag tyckte att det var värt det. Man kan också åka med snabbbåt -Hellenic seaways tror jag de heter, tar mindre tid - 3 timmar till Naxos - men samtidigt tror jag att det kostar mycket mer. En del också åka från Rafina istället för Pireaus (det ligger närmare till flygplatsen och man slippa Pireaus).

Jag tror att det är lättast att åka till Santorini om man vill kommer ut snabbt till öarna men det beror också på vilket budget ni har. En annan alternativ är att flyga med inrikes flyg till Naxos från Aten flygplatsen om tiderna stämmer. Man ska vara ut i god tid för att boka men då slippa man båtresan. Hur ni än bestämmer tror jag att ni kommer att ha kul i Grekland - Naxos var jättefin
Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 15:04
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag brukar alltid flyga till och från Athen, mest beroende på att det har varit lättare att bestämma vilka datum man vill åka om man exempelvis åka 2½ vecka eller om det är någon dag som passar bättre än andra att åka på. Nu går det ju bra att flyga till Athen och flyga från Santorini också. Norwegian har flyg till och från både Athen och Santo. Vet inte riktigt hur de har i September. ATH till Rafina går fort och smidigt och därifrån går det både snabb- och vanlig färja till Naxos. Rafina tycker jag är lite trevligare än Pireus och det finns bra hotell där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.