|
|
||||
|
||||
Hot mot turister från Tyskland
Fick nyss ett telefonsamtal från en väninna som pratat med sin syster bosatt i Tyskland. När de besökte Kreta för ett par veckor sedan blev deras äldsta son 7 år gammal slagen av en grekisk tonåring som skrek att han hatade tyskar. Hemskt att höra kanske var det en psykiskt sjuk kille som slog men det vuxna säger och de nidbilder som sprids i grekiska tidningar bidrar kanske också. Vet att tyskhatet frodas på en del ställen på Kreta men dagens tyska barn har ju ingen skuld i det som skedde under kriget. Tyskland utmålas som en fiende och man verkar glömma bort att många tyskar besöker landet som turister samt att många greker bosatt sig i Tyskland.
Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Hot mot turister från Tyskland
Det kanske har med den ekonomiska krisen att göra också? Tyskland är ju ledande i förhandlingarna inom EU angående Greklands krispaket.
Katitzi |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Kvalmende. Hellas spiller seg selv ut på sidelinjen som turistmål.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jeg ble noe overrasket da fruen i huset på det lille familiehotellet vi har bodd på i tre uker sa;
Jeg skjønner ikke hvorfor tyskerne hater oss sånn. Denne fruen er oppegående, av god familie, snakker bra engelsk og har jobbet for et flyselskap (Olympic) i mange år tidligere. Jeg ble stum! Noen nevnte her om dagen at grekerne er litt flaue (heter det skems på svensk?) og da har man lett for å "ta igjen" og bli offensiv? Det er i allefall nesten pinlig hvordan mange grekere gir skylden til alle andre enn seg selv og ikke kommer med forslag til hvordan de selv kan bidra til å rette opp situasjonen og innse at man må gi/bidra selv også selv om det koster og gjør vondt? |
|
||||
|
||||
Här skulle man kunna skriva mycket. Jag håller mig dock till ett citat som jag läste för massor av år sen i en grekisk veckotidning, och som fastnade. Artikeln handlade om den explosionsartade utvecklingen av turismen på Kreta, med jättehotell längs hela kustlinjen.
"Och den lilla gumman som under kriget försvarade Kreta med vapen i hand reser sig nu på bussen och erbjuder sin plats åt den brede tysken. Vad Hitler inte kunde åstadkomma med bomber har erövrats med D-Mark" |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Men, varthän är denna tråd på väg?? Besinning!!
Arne |
|
||||
|
||||
Tack Monica P för ditt inlägg!
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Det er vel derfor vi nordmenn føler oss vel i Hellas, og blir tatt pent imot.
|
|
||||
|
||||
Den här annonsen hamnade allt i fel tråd, eller hur?
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Nå er vel ikke tyskerne helt uten skyld heller, da?
Blant annet denne forsiden på det tyske magasinet Focus, som kaller Hellas "Bedrager i Euro-familien", og har manipulert "Venus fra Milo" til å vise fingen. Det er å skitne til en nasjonalskatt for grekerne, og teksten gjør det jo ikke bedre. Dette skjedde i februar 2010, det førte til ramaskrik i Hellas, og jeg opplevde det som om mye av den nye bølgen med misnøye/hat rettet mot Tyskland oppsto da. For øvrig har jo Tyskland bare betalt tilbake en liten del av det de "lånte" av penger og gull fra greske banker under okkupasjonen. Om det er relevant å trekke dette inn nå er jo en sak for seg, men jeg kan skjønne at grekerne bruker dette argumentet. |
|
||||
|
||||
Men en tysk/svensk 7 åring lär väl vara utan skuld. Det var han som blev slagen av en hatande grekisk 17-åring.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Og skal vi ta det hele enda et hakk videre så har vel også England, Frankrike, USA og en del andre land også "utestående" regninger så for meg er dette en helt søkt argumentasjon som kun er egnet for å å tåkelegge det egentlige problemet. |
|
|||
|
|||
Nå var jo heller ikke det med "lånet" hovedpoenget i det jeg skrev heller, da. Har du kommentar til hovedpoenget?
|
|
|||
|
|||
Jeg har lite, nei intet til overs for den type manipulering som du viser til.
Forøvrig mener jeg Hellas i stor grad selv er skyld i den situasjonen de har kommet i, men skylden må deles med mange, ja kanskje alle, og ikke bare politikerne som det er så lett å gjøre. Hva bidrar f.eks fagforeningene med i dag annet enn å kreve å beholde sine lønningen og øvrige betingelser, lønninger og betingelser som overhodet ikke den greske økonomien idag, i morgen eller igår for den saks skyld kunne bære? Har ikke den enkelte greker selv skyld for alt sitt snusk og juks og motvilje mot å betale skatt, ta imot pensjon for døde slektninger osv osv osv Jeg synes det! |
|
||||
|
||||
Vad har dagens tyska politiska ledare, eller dagens tyskar över huvud taget, med de nazistiska förbrytelserna under 40-talet att göra?
Svar: Inget!! Att göra sådana jämförelser som skämtteckningarna i länken visar är bara så otroligt korkat. /kimmen, som har ett tyskklingande efternamn och inte känner för att åka till Grekland... Senast redigerad av kimmen den 2011-10-31 klockan 23:30. Anledning: Missat ord... |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|