Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-13, 14:07
emmaa emmaa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Charter Augusti 2012, var?

Hej!
Jag sitter här och letar charter för augusti 2012. Börjar få lite smått panik eftersom det verkar som om många redan bokat sina resor.
Det är jag och min pojkvän som ska åka. Vi är 21/23 år och studenter så resan får inte kosta en förmögenhet.

Förra året var vi i Parga och tyckte jättemycket om det eftersom staden var mysig och stränderna fina! Dock tyckte jag där var alldeles för mycket folk på stränderna.

Sommaren 2010 var vi på Skitahos, (skiathos stad) och det gillade jag skarpt! Staden var mysig och man kunde välja strand eftersom där går badbuss längs hela kusten och massa stränder. Om man inte orkade ge sig iväg en dag kunde man stanna vid stranden vid stan (helt ok enligt mig).

Detta året har jag svårt att hitta resa. Alla charter flyger dessutom inte från Malmö/Köpenham, (Ex kefalonia).
1. Vi vill alltså ha fin strand (ständer) där det inte är för mycket folk. Skönt att kunna välja att vara för sig själva ibland. Stranden behöver inte vara 100% sandstrand. Stenstränder är också fina!
2. En stad/by med ett centrum där man kan äta god mat och strosa runt om kvällarna. Inte för död by men absolut inget partyparty. Mysiga/gamla gränder är ett plus!
3. Nära till det mesta. Eftersom vi inte tänkt hyra bil/moped vill vi ha gångavstånd till både centrum och strand. Behöver inte vara jätenära, men så att man kan gå.

Kombinationen lite folk på stränderna och mysig by som inte är för död är svår. Någon som har något tips? Eller kanske rent utav något tips på var vi inte ska åka? Greklands utbud är enormt!

Tack på förhand!
// Emma
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 14:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Charter Augusti 2012, var?

Till Tilos (och Symi också tror jag) går charter från Sturup, men det kanske är en FÖR liten ö då ju huvudbyn Livadia inte är så jättestor. Annars är Tilos en fantastisk ö!

Symi är också jättemysig med en rätt stor hyvydby att gå i.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 15:37
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av emmaa Visa inlägg
Hej!
Jag sitter här och letar charter för augusti 2012. Börjar få lite smått panik eftersom det verkar som om många redan bokat sina resor.
Hvis dere reiser i midten/slutten av august så er det ingen grunn til panikk da alle nordboere skal hjem igjen og barna på skolen så da får dere en billig reise/tilbud!
På den annen side kan (ikke hvert år) det bli veldig varmt og grekerne har ferie, men grekere er vel ok?
Var selv på Kreta 11/21 august i fjor og det var helt topp syntes vi, 30/32 grader og mye mennesker, men det er en stor øy!

Siden vi nettop har bygget ferdig eget hus på Kreta så er jeg meget partisk/subjektiv så hør på hva alle andre også foreslår!
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 16:08

Tack för snabba svar!
Symi såg verkligen jättemysigt ut! Dock var priserna lite höga. Nu tittade jag bara på apollo. Men ska titta vidare på det! Tack för tipsen Lissi!

Ja, Kreta har jag varit på två gånger, men det var ett tag sen. En stor ö med massor att välja på! Jag har varit i Platanias (som jag inte är så sugen på att besöka igen) och i Analipsi som ligger på andra sidan ön.
Augusti tycker jag är en bra månad att resa till Grekland eftersom alla turister drar sig hemåt och grekerna själva har semester då. Att det är varmt tycker jag bara är skönt! Men jag tar gärna emot tips på kreta också! Elafonissi och Falassarna är ju två stränder i toppklass!! Lycka till med huset! Låter härligt!
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 17:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Ja, jag tycker ju att Karpathos passar bra in på era önskemål. Stranden längst in mot staden kan ha en hel del folk, men en bit bort från Pigadias centrum kan du vara alldeles ensam. Kan ni hyra ett fordon går det dessutom att ta sig till en hel mängd ensliga stränder. Läs gärna mitt resebrev från i somras, där finns både information och foton. Under min profil hittar du dessutom flera fotoalbum från Karpathos.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 17:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tycker som Karin När jag läste era önskemål så stämde det väldigt bra med Karpathos

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 22:28

Tack för era svar!
Ja, karpathos har jag faktiskt tittat en del på efter att ha läst massa bra om det här på kalimera. Ser fint ut och det kan absolut vara nåt
Apollo har resor dit. Vad jag har förstått så ska man bo i karpathos stad, resorna är inte jättebilliga, men smakar det så kostar det! Är det någon mer som reser till karpathos? Airtours, men dem flyger inte från Malmö eller Köpenhamn.. Jag antar att charter är billigare än att ta sig smidigt hit på egen hand om man inte har lust att åka båt och så. Ni som har bott i Karpathos stad kanske har tips på boende?
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Tack för era svar!
Ja, karpathos har jag faktiskt tittat en del på efter att ha läst massa bra om det här på kalimera. Ser fint ut och det kan absolut vara nåt
Apollo har resor dit. Vad jag har förstått så ska man bo i karpathos stad, resorna är inte jättebilliga, men smakar det så kostar det! Är det någon mer som reser till karpathos? Airtours, men dem flyger inte från Malmö eller Köpenhamn.. Jag antar att charter är billigare än att ta sig smidigt hit på egen hand om man inte har lust att åka båt och så. Ni som har bott i Karpathos stad kanske har tips på boende?
Karpathos är en av våra två favoritöar och något som jag tror kan passa. Instämmer med det Karin skriver. Se dock till att ni bor i Pigadia (Karpathos stad) eftersom boende i övriga alternativ på ön lämpar sig bäst för dem som vill ha det mycket lugnt. Bättre då att bo i stan och när man vill ut till de andra stränderna finns vissa buss- och båtförbindelser om man inte vill köra själv.

Vad gäller avreseorten så förstår jag att ni liksom vi bor i södra Sverige. Vi tycker dock att vi är lyckligt lottade som har BÅDE Malmö, Köpenhamn OCH Göteborg att resa från. Vi har 28 mil till Landvetter och tycker inte alls att det är särskilt avskräckande om man kan köra med egen bil. Då finns ytterligare resmål och charterbolag att välja bland. I somras åkte vi tex med AirTours från Göteborg när vi drog till Karpathos. Vi valde mycket enkelt boende men till ett bra pris.

Vad gäller trängseln på stränderna misstänker jag att det kan vara viss skillnad om ni väljer början eller slutet av augusti.

Lycka till!
Masse
Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 23:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vad gäller trängseln på stränderna misstänker jag att det kan vara viss skillnad om ni väljer början eller slutet av augusti.
Lycka till!
Masse
Vi var på Karpathos, og bodde litt utenfor Pigadia 28.aug - 4.sept i fjor og hadde ei kjempefin uke, ingen trengsel overhodet, det var varmt og deilig, men ikke for varmt
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 09:32
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Hejsan =) kolla in Kos! Det är inte längre bara party party på ön och särskilt inte i augusti. En kanonfin ö med fina stränder i Kos stad, fina gamla gränder att gå runt i och bra restauranger. Ett tips är att ta flygstol ner med Norwegian tex och boka rum på Hotel Oscar när man väl kommit ner.
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 18:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
3. Nära till det mesta. Eftersom vi inte tänkt hyra bil/moped vill vi ha gångavstånd till både centrum och strand. Behöver inte vara jätenära, men så att man kan gå.
Om det inte vore för ovanstående rader skulle jag föreslå Skopelos. Andra öar som kan passa är Samos och Kefalonia, och Karpathos förstås, som andra redan föreslagit.

Här kan du se vilka resamål som det går direktflyg till.

Kan ni tänka er att åka båt har ni många fler alternativ: här kan ni se vilka det är.
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 20:39

Tack för alla svar!
Jag har tittat en del på Karpathos nu, men tycker det är lite dyrare att resa dit än till andra ställen i Grekland. Beror kanske på att det bara är apollo från Malmö/Köpenhamn som reser dit.

Kos har jag inte ens tänkt på. Trodde det var mest partyparty, men man kan ju ha fel! Norweigans billiga bilj dit var nästan slut. Ska kolla vidare..

Skopelos, har jag enbart hört gott om! Kollar man på bilder från Skopelos blir man ganska sugen. Dock är jag lite tveksam till det här med att stranden i stan inte är så bra. Har sedan tidigare haft problem med att hyra moppe i Grekland på mitt svenska körkort. Men badbussarna, varifrån går de? mitt i centrum eller vid hamnen eller var? Hur lång tid tar det med buss till de fina stränderna?
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 21:06
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det brukar ju alltid vara gott om restresor till Karpathos för bra pris om man kan vänta med att boka Speciellt när skolorna har börjat så går priserna ner

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 21:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Kos har jag inte ens tänkt på. Trodde det var mest partyparty, men man kan ju ha fel! Norweigans billiga bilj dit var nästan slut. Ska kolla vidare..
Det är ingen partyö längre.

Citat:
Dock är jag lite tveksam till det här med att stranden i stan inte är så bra. Har sedan tidigare haft problem med att hyra moppe i Grekland på mitt svenska körkort. Men badbussarna, varifrån går de? mitt i centrum eller vid hamnen eller var? Hur lång tid tar det med buss till de fina stränderna?
Det är nästintill omöjligt att hyra moped utan körkort för MC på Skopelos. Bussarna utgår från hamnen.

Via länkarna nedan kan du läsa lite om när vi var på Kos senast.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24901

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24912

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24923

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24929
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:42
barols barols är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Skopelos, stranden i stan var inte i bruk för 3-4 år sen och lika bra det. Vi tog lokalbussen som avgick nerifrån strandpromenaden, åt höger om du ser ut över havet. Första strand kom efter ca 5 min -brant väg att gå ner. Nästa strand tog drygt 10 min med buss, delar av Mamma Mia filmen inspelad där. Fortsatt norrut fanns det fler stränder. Söder om Skopelos stad fanns en underbar strand ca 40 minuter att gå. Vi hade en hadikappad kvinna med så vi tog taxi till sistnämnda strand och beställde hemresetid med chaffisen och det fungerade. Fanns inga solsängar eller matställen där, bara en fin strand med vacker omgivning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.