|
|
||||
|
||||
Panta mera...
Håller på och tittar på Grekisk TV nu och fick syn på något bra och nytt för mig
Sångaren Michalis Xartsigiannis gjorde reklan för att panta plastflaskor Man fick se massa glada barn som stoppade in flaskor i återvinningsapparaten och fick kvitto i handen Det vore ju toppen om man fick pantningen och fungera så småningon. Alla dessa jätemängder av flaskor som finns överallt! Det skulle ju bli så mycket renare och många kunde skrapa ihop lite slantar också Riitta |
|
||||
|
||||
Sv: Panta mera...
Så sant!
|
|
||||
|
||||
I somras såg jag för första gången en återvinningsstation för bl.a. plastflaskor i Grekland. Det var i Rhodos stad. En strid ström av villiga pantare sökte sig dit. En positiv och upplyftande syn!
|
|
||||
|
||||
För några år sen, såg jag ett stort "återvinningsrör" för batterier i Christos Raches, Ikaria. I sanning en märklig syn.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
får gå 1 km för att hitta den gula kontainern för glas här i Chania, batterier tar INKA mot, samt ölflaskor + men mycket omständligt , dom ska skriva en hel avhandling , du måste skriva på, tala om namn och adress + plåt plast och papper i den blå kontainer, men har inte sett speciell insamling av plast ännu i Chania
|
|
||||
|
||||
Citat:
När jag stod där kom en liten farbror gående med en påse i ena handen och sitt barnbarn i den andra. Han plockade upp sak efter sak ur påsen och visade den lille pojken var det skulle stoppas. Visst inger det ett hopp om framtiden! |
|
||||
|
||||
Javisst var det den! Precis vid muren mot hamnen.
|
|
||||
|
||||
När vi var på Naxos förra året upplyste tanten i vår supermarket oss om att det var pant på ölflaskorna. För att kolla att det verkligen fungerade var vi tvugna att prova att lämna tillbaka våra urdruckna flaskor Och mycket riktigt... Vi fick några kronor tillbaka! (kommer inte ihåg exakt hur mycket...)
Håller med Annki om att det känns hoppfullt för framtiden! MVH zakka |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|