Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-10, 14:53
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Hungriga grekiska barn.

Har någon här koll på någon organisation eller eldsjäl som hjälper de grekiska barn som nu går hungriga, inte har ordentliga kläder, kanske förlorat sina föräldrar pga självmord (läste om det) osv? Vi är flera som vill kunna handfast hjälpa.

Tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 15:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hungriga grekiska barn.

Det finns många hjälporganisationer i Grekland. Läkare utan gränser, Rädda Barnen, Röda korset, SOS barnbyar etc.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 15:52
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Her er et bra prosjekt du kan lese om i Vikingnytt:
http://vikingnytt.blogspot.com/2012/...ss-hjelpe.html
Pengene går direkte til barn i Athen.
Jeg har mest tro på slike småskala hjelpetiltak hvor alle pengene går til de som trenger det.
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 15:58
Flys avatar

Tack Admirala! Ska direkt läsa länken då jag/vi gärna också vill hitta mera småskaligt och söka vara delaktig i att kanske smamla in kläder osv. Fick också fin länk skickad via pm så något ska jag/vi nu kunna hitta på även om mer förslag såklart också tas emot.

Eva L. Tack men det hade jag koll på.
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 17:58
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Här i Rethymno så har Git och Calle (från Sverige) hjälp till att ordna en insamling av kläder,mat torr varor,leksaker MEDICINER och massa annat.
Det kommer folk och lämnar och hämtar i Gits reception.
Det är både sjuksköterska och pharmaceut som sköter om det hela vad gäller mediciner.
Anna och jag var där hos Git i veckan efter att tömt garderåber och skafferi på en hel del samt en dunk olja från våra olivträd. Även en del uppskattade nalle-björnar till barnen.

Gitts mail om ni vill avtala tid för att lämna saker till de behövande.
git@rethymnoguide.com,

Tack till Git & Calle
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 18:02
Flys avatar

Fysimera. Kanoninitiativ men lite svårt att lämna då vi inte ska till Kreta. Jag ska dock kolla lite om hur man kanske kan transportera ner lite större mängder insamlade kläder osv. Tänkte inte på mediciner men såklart!
Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 18:38
Fysimeras avatar

Om du behöver hjälp så sänd ett mail till mig så kan jag avlasta Git.
mitt mail

olle@fysimera.com

Om det är något som skall sändas så är min adress

Olle Meurling
MESI
74100 Rethymnon
Crete / Creece

Om det kommer något så ser jag till att det kommer fram och bekräftar på detta forum eller annan framtida länk, att det kommit fram. Om det kommer 10€ i ett kuvert så köper jag torrmat/konserver för hela beloppet och lämnar till Git för vidare utdelning.

Om ni vill vara anonyma så ge en referens typ "för folket # så bekräftar jag att det kommet fram till 100% inte ens bärkassen drabbar gåvan , jag tar med en kasse till butiken.

Vi provar och ser om detta fungerar och om det ligger i linje med detta forum Janne kan du bekräfta att detta är OK kanske det ligger lite utanför forumets verksamhet jag vet ej men i detta läge så är det lätt att trampa i klaveret.
Olle
Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 07:51
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Her på Kreta ser man et stort engasjement fra mange hold, ikke minst fra mange av expatriots som bor her. På vår lille lokale butikk står en kasse hvor man legger matvarer som man kjøper inn ekstra og som blir distribuert til de som trenger det mest. Mye aktiviteter med lokale arrangementer/salgsboder osv hvor inntekten går til de som trenger hjelp - veldig positivt og også et samlende element for de som deltar.
Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 11:59
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Paret Liden i Aten skriver på sin blogg om en vårdcentral som är öppen för dem som inte har pengar att betala. Organisationen ”Läkare i världen” arbetar på frivillig bas för greker och invandrare med undersökning, behandling, mediciner och mat.
Skandinaviska kyrkan i Athen stödjer "Läkare i Världen" som bl.a. driver en vårdcentral i Athen med flera frivilliga läkare. Du kan vara med och hjälpa till genom att sätta in en gåva på Svenska Kyrkan i Athen bankkonto i Swedbank; 8381-6, 923 163 247-3. Trossamfundet svenska kyrkan Uppsala. Märk din gåva med "Läkare i Världen". Ditt bidrag går oavkortat till mat och mediciner för familjer som inte har råd att gå till en vanlig vårdcentral.
Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 13:11
Fysimeras avatar

Hej
jag fick ej kontonumret att fungera riktigt.
Du tror ej att man skall använda deras vanliga konto som jag kopierade från deras hemsida?
Gåvor

Om du vill lämna gåva eller bidrag till kyrkan kan du göra det till

Alpha Bank. IBAN: GR66 0140 2560 2560 0200 2002 503 Scandinavian Church.
Skicka ett mail så att vi vet vem som sänt pengarna.
E-mail: aten@svenskakyrkan.se
TACK!

Olle
Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 00:42
Flys avatar

Tack så oerhört innerligt för svar och vägledning i frågan! Jag ska sova på saken lite då jag också funderar på att samla ihop kläder, skor (och kanske mediciner samt mat) och hur man då skulle kunna få dem nerkörda. Fick också väldigt bra tips via Pascalidous blogg som jag fick hint om här via PM.

Undrar hur det ser ut med turismen till Grekland i år; om många svenskar väljer bort med tanke på instabilitet. (Vilket ju samtidigt är mänskligt förståeligt.)
Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 09:17
Eva Ls avatar

Nu är jag ingen expert på bistånd med det bästa är väl att stödja organisationer på plats som exempelvis Läkare utan gränser som driver kliniker i Grekland och Läkare i världen. Biståndet ger väl mest effekt om man köper sakerna på plats så bidrar det till den inhemska ekonomin och inte skeppar ner varor inköpta eller insamlade i Sverige. Därför tror jag det är bättre med pengar än varor.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 14:06
Flys avatar

Eva L.

Det ena motsäger väl inte det andra; man kan hjälpa på många vis. Ibland vill folk dessutom känna att de gör något och inte bara ge pengar till en (ibland stor) organisation. Jag förstår inte problemet med att sända kläder, mat med mera något som många organisationer gör, samlar in i Sverige och skeppar vidare. Men alla väljer vi olika och tur är väl det.
Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 22:35
Eva Ls avatar

Fast varor som finns att köpa i landet är väl dumt att transportera ner. Transporterna kostar pengar och det ni köper där nere bidrar till den grekiska ekonomin. Dessutom tror jag att de organsationer som arbetar i landet bäst vet vad som behövs ex beträffande mediciner.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 00:32
Flys avatar

Eva L.

Vad är ditt problem förutom att du vill att livet ska vara på bara ditt sätt? Vi är ett helt gäng människor (vissa med släkt i Grekland) och får väl fundera i vilka banor vi vill. Om du tycker att hjälparbete bara ska ske på ditt, och ett enda, vis så tyck det medan vi andra funderar fritt i alla banor innan vi kommer till ett beslut.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 07:37
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Via den grekiska tv-kanalen SKAI visas ofta en kampanj "Oloi Mazi Boroume" (Vi kan tillsammans) där flera butikskedjor nu är kopplade. På vårt LIDL står en kundvagn utanför kassorna och där kan man lägga inköpta förnödenheter.

Länk till kampanjen http://www.boroume.gr/english/

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 08:01
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Det kan vel ikke være tvil opm at det beste bidraget er å sende penger og at disse brukes til å kjøpe produkter produsert lokalt for slik å få fart på økonomien? I Norden har vi alt for lenge gjort den feil at vi har gjort land til sosialklienter heller enn å bidra til at de skal bli selvhjulpne og la oss nå lære av de mange feil vi har gjort alt for lenge.

Jeg tenker nå først og fremst på may så å sende brukte klær er noe litt annet.

Selv skal jeg nå ned til vår landsby og kjøpe brød og litt annet og da kjøper jeg litt ekstra som jeg ligger i en kasse som senere blir distibuert til familier som trenger det mest. En god ordning som håndteres lokalt, koster ingenting å administrere og støtter de lokale, også små butikker på stedet.
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 08:46
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fly Visa inlägg
Eva L.

Vad är ditt problem förutom att du vill att livet ska vara på bara ditt sätt? Vi är ett helt gäng människor (vissa med släkt i Grekland) och får väl fundera i vilka banor vi vill. Om du tycker att hjälparbete bara ska ske på ditt, och ett enda, vis så tyck det medan vi andra funderar fritt i alla banor innan vi kommer till ett beslut.
Naturligtvis får du göra som du vill. Förövrigt tycker jag att Mouches inlägg förklarade väldigt bra vad jag avsåg med mitt inlägg. Lycka till oavsett vilket sätt du väljer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 19:22
Fysimeras avatar

Jag tycker väl ej att det har så stor betydelse om man sänder varor eller pengar i sak. Visst är det bra att kunna gynna lokala företag men det kanske kommer mer som steg 2.

Det ser ut som att det är mycket som ej GÅR att köpa härnere.
Hörde i dag att vissa ställen har slut på medeciner och vad hjälper då pengar. De som är beroende av medeciner och har pengar hamstrar eftersom man vet ej om framtiden.
Det kan vara en importör av ett läkemedel/produkt som ej får nya krediter från sin utlänska leverantör och detta börjar bli vanligt i flera områden ej bara mat och medeciner.

Så vi som bor i Grekland får lyssna extra vad som är brist på och be om hjälp.

Här på Kreta är det ej samma akuta hunger för befolkningen som har familjer på ön. De som ej är födda eller har släck här har större problem.

Olle
Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 16:42
Eva Ls avatar

Fast just distribution och bistånd med läkemedel tycker jag bör överlåtas till de professionella organisationerna eftersom det kräver speciell kompetens det är inget som enskilda personer bör syssla med.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.