|
|
||||
|
||||
Resa via Bodrum - problem eller smidigt?
Så har man åter börjat planera för en resa till Grekland, och denna gång åter till Leros. Denna lilla pärla som fångat vårt hjärta, och trots finanskriser och annat elände, säkert ligger kvar där med sitt stilla lugn.
Vi har oftast flugit till Aten och därifrån med inrikesflyget till Leros, men.. Varken SAS eller Lufthansa är någon större hit, dålig service och slitna flygplan, inte kul. Jag gjorde några jobbresor med Turkish, och blev positivt överraskad. Nya fina plan, bra service, god mat som ingick (på SAS ingår inget..), och ändå bra priser. Så, varför inte flyga till Bodrum, och sedan ta båt därifrån till Kos och sedan vidare i Dodekaneserna? Har någon här provat att resa mellan Kos och Bodrum? Funkar det, eller strular det? |
|
||||
|
||||
Sv: Resa via Bodrum - problem eller smidigt?
Sommartid OK, men på vintern...här borde min son svara som gjorde den turen i förfjol. Det var storm när kan kom till Bodrum, och inga båtar gick. Han fick tillbringa tre i och för sig trevliga dar i Bodrum innan han tog sig över till Kos. På sommaren är det fler turer. Jag vet att en del turkiska resenärer gör precis det motsatta, åker till Kos och sen hem till Turkiet.
|
|
|||
|
|||
För många år sedan (-89) åkte jag mellan ******** och Kusadaci för att efter en övernattning ta båten till Samos. Därifrån är det ju sedan lätt att ta sig vidare söderut genom Dodekaneserna.
TK är ett välrenommerat flygbolag som vunnit en del prestigpriser det senaste åren. Ett StarAlliance-bolag som inom branschen har ett gott rykte. Kan dock upplysa om att SAS flyger nya Airbus från Köpenhamn dagligen, och nya Boeing 737 från Arlanda (lördagar) så SÅ gamla flygplan bjuds det inte på. Servicen är nog lika så god på de flesta Star-bolagen och mat kan man ju faktiskt köpa på SAS för en hyfsat billig penning. Det kan man däremot inte göra på LH men å andra sidan bjuds det på en liten munsbit (oftast en macka från Skandinavien men något lite mer på deras flyg ut från Frankfurt/München). Pris är ju en färskvara och billiga priser kan man hitta på de flesta bolagen bara man är ute i god tid. Turkiet är ett härligt land och någon dag extra där innan Grekland är en extra krydda i reseskafferiet :-) |
|
||||
|
||||
Citat:
Kan tillägga att priset för resan med Turkish, Köpenhamn-********-Adana-********-Köpenhamn, var detsamma som Kalmar-Stockholm-Kalmar med SAS. Och på den senare får man en liten frukost om man reser före 09.00, för övrigt inte ens en kopp kaffe... Jodå, Turkiet är trevligt om man är på "rätt ställe", så visst kan det vara bra. Jag glömde säga att vår resa kommer förmodligen ske i mitten av juli, strax innan den grekiska invasionen. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag kan plocka fram ett C-cl pris till dig så ska du se att TK nog är dyrare än SK på de sträckor du nämner. Svårt att jämföra äppelpåsen med päronpåsen! Jag kan också lova dig att billigaste publicerade pris nog är till KLR-ARN-KLR fördel, även om du skulle vilja köpa till dig en frukost. Nu är det ju så att BlueOne flyger de flesta flygen mellan Arlanda och Kalmar (SK flyger 1 x dag) och då deras cateringmöjligheter är något begränsade, så du får nog passa på att äta frukost innan resan. Kaffet bjuds det på nu för tiden ;-) Men nu var det ju Turkiet vi diskuterade och jag upprepar att TK är ett bra bolag och att dina planer på att resa via Turkiet till Grekland är alldeles utmärkta. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|