|
|
|||
|
|||
Ni som bor på Kreta/i Grekland! HJÄLP!
Hejsan hoppsan
Vi ska åka på semester till Kreta nästa vecka och jag är gravid!!! Till råga på allt blir jag supernojjig och fundersam på vad som egentligen gäller på matfronten... Hur tar man reda på ifall mejeriprodukterna är pastöriserade? Vilka märken på olika mejeriprodukter är pastöriserade? har hört något om att märket FAGE är pastöriserat... Vad ska jag annars undvika (som gravid) att äta på Kreta? Å vad KAN jag äta? Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig lite... Sen är min sambo glutenallergiker så jag undrar helt enkelt, finns det glutenfria produkter på Kreta? Har varit i kontakt med apollo osv men de kan inte svara på något alls. MVH W |
|
|||
|
|||
Sv: Ni som bor på Kreta/i Grekland! HJÄLP!
Kreta är en fantastisk mat-ö.
Som krögare uppskattar jag en genuin matkultur som står på topp. Vad det gäller glutenallergin är det bara att hoppa över det man gör i Sverige (bröd, pasta och andra ceralier). Det skall inte vara något problem alls, att vara utan bröd exempelvis. Att välja kött eller fisk, kanin, lamm eller kyckling alternativt vegetariskt går ju enkelt. Att beställa potatisanrättningar till detta fungerar. Att äta goda fina sallader är ett annat alternativ. Vill du som gravid göra det enkelt för dig så ät inget med mjölkprodukter/ost. Du kan berätta detta när du beställer, att du inte vill ha mjölkprodukter. Tror inte att det skall bli något problem. Paul |
|
||||
|
||||
Hej
Min sambo har gluten och det har aldrig varit några problem på tavernerna. Det finns inget glutenfritt bröd att köpa för utom riskakor vill din sambo ha bröd då får ni ta med det. Det finns kort på celiakiförbundet http://celiaki.se/wp-content/uploads...ska_gluten.pdf Lolis |
|
|||
|
|||
Tusem tack för era svar men undrar fortfarande hur man frågar om varan är pastöriserad?
MVH |
|
|||
|
|||
På f.eks melkekartonger så står det om melken er pasteurisert (pasteurized) så da spør man vel om melkeproduktet er det (pasteurized), eller ikke? Eller skal du ha en gresk setning hvoran du spør?
I øvrigt må jo Kreta være et paradis for vegetarianere, så sier i allefall noen naboer av oss her som nettop er vegetarianere! Og det er vel heller ikke vanskelig å få mange gode retter på tavernaer som det ikke er melkeprodukter i overhodet så jeg ville ikke bekymre meg for dette. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Jag köper alltid den här mjölken, den är pastöriserad, grekiska = παστεριωμένο (pasterioméno)
http://www.packaging-gateway.com/pro...ackaging1.html Yanna |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|