Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-18, 22:38
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Hoppsan ! Vi ska till Kreta, vill ha tips.

Under senare år har vi upplevt kravaller i Aten, inställda/ändrade flyg, taxistrejk och omotiverat inställda båtar. Därför hade vi mer eller mindre bestämt att nu får det vara nog med resor i Grekland tills det blir lite ordning i landet.

MEN.... till slut tog suget i Greklands-tarmen överhanden. Dåligt väder här hemma, ett valresultatet som iallafall tillfälligt stabiliserar läget och vips så var superbilliga flygstolar till Chania bokade nu på torsdag. Helt oväntat!

Kreta är orörd mark för oss med undantag av en chartervecka i Georgiopolis så nu behövs lite tips från erfarna Kretaresenärer.

Vi är 4 vuxna och vår plan är att ha hyrbil och med den "luffa" runt ön under de 10 dagar vi har till förfogande. Nu till min fråga; vilka byar/städer ska vi besöka och kanske bo i ?
Vi kan alltså med bil ta oss vart vi vill utanför de stora charter-stråken, vill ha tips på era pärlor på ön.

Lars
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 22:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hoppsan ! Vi ska till Kreta, vill ha tips.

Grattis till resan...tips lär ni få så ni har jobb hela tiden. Tippar att syd/sydöstra sidan rekommenderas.

Ha en fin resa!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 23:16
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej,
Oj, det finns massor att upptäcka med hyrbil - svårt däremot att plocka fram något utanför de stora stråken... Det bästa tipset är nog att följa ingivelsen och se var ni hamnar!
Några tips är Sougia på sydkusten om pärlan Paleochora strax väster om känns för mycket turiststråk.
Ett annat tips är Fodele på norra sidan, sväng av från huvudvägen strax väster om Iraklio och stanna till i denna grönskande by.
Lite längre österut på sydsidan finns den lilla byn Ano Vianos värt en övernattning, passa på att utforska byarna/vägarna ner mot kusten söder om byn.
Lycka till med luffandet!
/Göran
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 08:18
lemon lemon är inte uppkopplad

Vi har gjort 10-11 dagars "billuffar" på sydvästra Kreta vid två tillfällen och gratulerar till ert val. Fem nätter i Paleochora, tre på Glykeria och resten i Falassarna är en snabb rekommendation.
Kan utveckla den när tid medges...
/Magnus
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 09:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Chora Sfakion på sydkusten tycker jag är en liten pärla Även Paleochora är väl värt ett besök.
Jag har också köpt superbilliga flygstolar till Chania och åker även jag på torsdag

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Grattis till bokningen laero!

Jag vet precis vad jag skulle ha gjort: hyrt en bil på flygplatsen och kört direkt ner till Paleochora. Stannat när några dagar för att vila ut. Sedan skulle jag tagit färjan (med bilen) till Chora Sfakion. Parkerat bilen där och tagit färjan till Loutro. Stannat där några dagar och njutigt av tystnad, god mat och fina vandringar, samt spanat efter gåsgamar. Sedan skulle jag avsluta några dagar i Chora Sfakion, och självklart kört upp till Aradenabron. Sista dagen skulle jag kört till direkt till flygplatsen och lämnat bilen, och åkt hem. Om det känns för mycket skulle jag hoppat över Paleochora.

Grattis till resan du också Malin!
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 11:46
laeros avatar

Vi är nu hemma igen efter en mycket trevlig tur på Kreta. Efter utvärdering av tips blev det så här; Vi startade med 2 nätter i Maleme och såg Chania stad samt hann med biltur på nordvästra delen med bla Afrata och bad på den halvön. Sedan 4 nätter i Paleochora med diverse utflykter, bla Elafonissi och vandring ner genom Agia Irini-ravinen. Därefter med bil till Chora Sfakion där bilen parkerades och färja bordades för färd till Loutro. Vi bodde sedan 2 nätter i Loutro. Tyvärr var det på tok för varmt för vandringar, istället hyrde vi båt en dag och gjorde lite strandhugg utmed kusten. Vår tur avslutades sedan med 2 nätter i Georgiopolis där värmen var mer behaglig innan vi nyttjade våra enkelflygbiljetter hem med Fritidsresor till Landvetter.

Vi hade planer på att ta oss längre österut också men med bara 10 dagar går det inte att gapa över för mycket så det får bli en annan gång. På det hela taget gav det mersmak att semestra på Kreta på detta sätt. Enda smolken var att det verkar vara katastrof för turistnäringen men det ska jag skriva om i annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hoppas flyget går i tid från Kalmar.....annars är vi hemma i kväll!
Tackar för omtanken, men flyget funkade perfekt. Kalmars lilla airport var en positiv upplevelse, sällan man kan kalla en flygplats gemytlig

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
...Loutro. Stannat där några dagar och njutigt av tystnad, god mat och fina vandringar, samt spanat efter gåsgamar.
Gåsgam sågs från bilen norr om Paleochora annars var det ganska dåligt med fågel i hettan så här pass långt in på sommaren. Det intressantaste i övrigt var nog en trädgårdsträdkrypare vid dammarna nedanför Argiopoli

Lars

Senast redigerad av laero den 2012-07-03 klockan 12:44.
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 17:07
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
På det hela taget gav det mersmak att semestra på Kreta på detta sätt.
Visst är det ett härligt sett att resa runt på. Inte minst på Kreta som har så mycket att se och uppleva.

Citat:
Det intressantaste i övrigt var nog en trädgårdsträdkrypare vid dammarna nedanför Argiopoli
Alltid något.

(Jag både såg och hörde en göktyta på Öland på midsommarafton!)
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 13:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Roligt att du berättade just "hur det blev", Lars.
Tack för det!
Alltid lika kul när någon återkommer efter hemkomsten när de har undrat och funderat om en kommande resa här på forumet.
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 10:22
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Under senare år har vi upplevt kravaller i Aten, inställda/ändrade flyg, taxistrejk och omotiverat inställda båtar. Därför hade vi mer eller mindre bestämt att nu får det vara nog med resor i Grekland tills det blir lite ordning i landet.

MEN.... till slut tog suget i Greklands-tarmen överhanden. Dåligt väder här hemma, ett valresultatet som iallafall tillfälligt stabiliserar läget och vips så var superbilliga flygstolar till Chania bokade nu på torsdag. Helt oväntat!

Kreta är orörd mark för oss med undantag av en chartervecka i Georgiopolis så nu behövs lite tips från erfarna Kretaresenärer.

Vi är 4 vuxna och vår plan är att ha hyrbil och med den "luffa" runt ön under de 10 dagar vi har till förfogande. Nu till min fråga; vilka byar/städer ska vi besöka och kanske bo i ?
Vi kan alltså med bil ta oss vart vi vill utanför de stora charter-stråken, vill ha tips på era pärlor på ön.

Lars
Välkomna till min hemö!

Afrata, Spilia och Ravdouxa väster om Chania, Stavros eller Marathi på Akrotirihalvön passar för boende. Försök besöka Argyropolis utanför Rethymno, ta er till Balos utanför Chania och om ni orkar köra till Agios Nikolaos måste ni se Spinalonga!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 09:16
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Hej
Efter 19 års resande runt på Kreta så kan jag också rekomendera att ta en tur till östra sidan. Där finns massor av platser värda ett besök. Vägen från Chania går efter motorväg ända till Sitita. Vägen dit är mycket vacker och dramatisk. Smaragdgröna vikar och hisnande stup. Både små byar och större "städer" passerar ni efter vägen. Vid Hersonissos är det fin väg att ta sig till Lashiti platån. Nära till Dikteon Andron/ Psychro och nedstig i grottan där självaste Zevs föddes. Många fina museer runt Lahsiti. Kör in till Elounda där finns många tjusiga villor, ta turen till Spinalonga (läs gärna boken om Ön av Viktioria Hislop, gripande) åk och njut av Vai Beach den enda stranden med vilt palmbestånd. Varför inte stanna till i Irapetra och strosa i den gamla stadsdelen med sina fina gränder. Ta båten därifrån och åk ut till Crissy Isalnd Helt klart en fin utflykt. Vita stränder och underbart vatten. Ta med en härligt stor utflyktskorg, där finns inte så mycket utbud av tavernor Alla små byarna ni passerar under tiden bjuder in för goda luncher och ni får ta del av vardagslivet. Jag upplever att det är mindre turister på den sidan av ön. Kanske avstånden från flygplatserna gör sitt. Vart ni än styr eran tur så blir den säkert helt fantastisk.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 09:42
laeros avatar

Jag tackar för alla fina tips. Nu tar vi snart bilen till Kalmar för att kliva på planet till Chania. Första natten blir i Chania-trakten sedan fortsätter vi nog direkt ner mot Paleochora. Efter det får vi se vart vi tar vägen och era förslag finns med i väskan.

Trevlig Midsommar !

Lars - som hoppas att löftena att bankomaterna funkar stämmer. För annars får vi klara oss på 42 euro som fanns i byrålådan
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 09:46
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Lars - som hoppas att löftena att bankomaterna funkar stämmer. För annars får vi klara oss på 42 euro som fanns i byrålådan
Att ni vågar.

Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 12:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Hoppas flyget går i tid från Kalmar.....annars är vi hemma i kväll!

Vi fick vänta 5 timmar när vi skulle iväg

Vi har 500 euro med oss som vi tog ut sist...
Ha det så gott.....

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.