|
#1
|
||||
|
||||
Frågor om att resa med Novair.
Hej!
Då jag är en aning flygrädd, undrar jag lite om hur Novair - som vi ska åka med på söndag - är som flygbolag. 1. Hur är bemötandet och servicen gentemot resenären ombord på Novairs flygplan? 2. Brukar kabinpersonalen på Novair ta sig tid att lyssna och svara om man har några frågor om att flyga, som för mig skulle kännas lättande då jag är lite skraj att flyga. 3. Jag ska åka med en Airbus A321, hur är de i gången? Är de stötiga eller jämna? Hur går de i turbulens? 4. Har Novair någon gång varit med i en känd olycka eller nödlandning sedan de började flyga? Tack på förhand! /Hasse Lindgren |
#2
|
|||
|
|||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Hej Hasse L,
Flygrädd? Ja, jag minns hur det var när armarna på mina vänner blev blå för att jag höll i för hårt. Jag blev av med den. Fråga hur många år flygvärdinnan har jobbat. När Du hör att hon/han kanske jobbat nästan varje dag i 15-20 år, då är Du inte så skraj längre. Kram Ylva |
#3
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Hej Hasse L Ett tips är att du kontaktar kabinpersonalen när du går ombord. De är erfarna att hjälpa passagerare som har flygrädsla. Du kan också förhandsboka era platser mot en kostnad, det kan kännas bättre att veta var man ska sitta innan avresa. Det går att göra via www.novair.net. Novair har inte haft någon större olycka som jag känner till. Du kan också läsa mer här: http://www.novair.net/SE/under-resan/flygradsla/Pages/flygradsla.aspx. Hoppas du får en bekväm flygresa och trevlig semester!
Arne |
#4
|
|||
|
|||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Har fløyet med Novair til Kreta et par ganger siste året og gjør det gjerne igjen. Moderne fly, god comfort og serviceminded personale.
|
#5
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Eftersom du är flygrädd, förmodar jag att du är påläst om vad som sker vid start +10-15 min samt fr 30 min före till landning? Jag menar sånt som att dom drar ner på motoreffekt någon minut efter start å drar in klaffar så det känns som att man sjunker mitt under lyftning och så. FRÅGA PÅ annars.
Jag är ingen flygexpert men uppskattar absolut när jag får flyga a321. Framförallt försöker jag fixa plats 9A eller 9F(Iberia, Lufthansa osv). Åtminstone 4 ggr det senaste året. Jag upplever det som att 321 knakar och "svajjar" mer än t ex a319-320. Nu får experter rätta mig men, Slutsatsen jag dragit är att a321 är ett mycket långt flygplan för sin storlek. Kabinens inredning gnisslar mot varandra. Det är ju byggt i moduler. Säten blir ju slitna och gnäller efter hand. En 321:a har väldigt många säten i en smal kropp, uppåt 200. Säkert fler på ett charterplan som Novair. Novairs 321or är hyfsat nya (7,9 år). Jag fög idag med en 14årig historia och det är hur fint som helst. Men knakar, det gör det. (helt normalt) Lycka till! |
#6
|
|||
|
|||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Jag vill inte heller kalla mig för flygexpert, vem här på forumet kan titulera sig det? Jag har flugit mycket med Novair´s A321 och tycker de är helt underbara att sitta i. Något jag tröttnat på är motorljudet man har om man sitter nära motorerna, sätena över vingen särskilt. Därför bokade vi, 2 personer rad 36, platserna A + B för att komma så "långt ifrån" motorerna som möjligt och lite skillnad var det ju mot tidigare års flygningar.
Jämna i gången frågas det? Betänk då att hastigheten är omkring 850 km/h på en höjd mellan 10.000 och 10.500 meter ö.h. I stort sett ingen flygning sommartid över Europa så här års är helt befriad från turbulens. Varm och kall luft som möts på denna höjd gör att vilket flygplan som helst får utstå skakningar. Det vibrerar, kränger lite, innehållet i ett plastglas på "bordet" framför en rör sig, vingarna rör sig lite grann. Kaptenen och hans kollega har dock ständig koll på sin radar och vet ungefär när ett turbulent området dyker upp och brukar då meddela passagerarna samt i förekommande fall tända säkerhetsbältesskylten. Jag som flygvan gillar inte heller turbulens, de går i regel över efter ett par minuter. Vill därför påstå att en A 321:a är ett mycket behagligt flygplan att sitta i, mycket av inredningen är av plast och låter därför fullt naturligt. Ta gärna Arne´s råd och kontakta Novair i förväg vid flygrädsla. (psst....para poli - 211 passagerare hade "min" flygning den 7/7 i år) /Hasse (som tycker det är helt underbart med inflygning/landning) Senast redigerad av Hasse den 2012-07-24 klockan 20:55. |
#7
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Har åkt med Novair flera gånger från Landvetter till olika platser i Grekland, senast i går ifrån Parga.
Det har fungerat utmärkt varje gång. Igår när planet precis började rulla ut mot startbanan hördes ett dunkande, bom bom, ungefär...strax efter talar kaptenen om för oss att det ljud som hördes var en slags vajer som man kör över här och det var det ljudet vi hörde och sen skämtade han det lite. Ingen behövde sitta och fundera på om allt var i sin ordning eller ej. Sedan under flygningen hände det ett par gånger att det blev lite turbulens Även då hörde vi honom omgående förklara att vi var inne i ett område med turbulens, han sa vad turbulens är och hur länge det han trodde det skulle vara, hur han skulle flyga(ändra höjd) för att försöka undvika. Han förklarade att vi ska sitta med bältet på för att inte någon ska slå sig och varför motorerna låter som de gör i turbulensen, beror på farthållarna. Han beskrev det som att flyga i lätt turbulens som vi gjorde kan jämföras med att köra bil på en grusväg. Det kan upplevas som lite obekvämt att åka med men är inget som är besvärligt för flygningen. Jag är inte flygrädd direkt men tycker turbulens är obehagligt och jag uppskattade mycket hans pedagogiska förklaring. Har alltid upplevt deras personal som vänlig och trevlig, särskilt en manlig steward...han skojar hela tiden, snygg är han med alla blir glada och avslappnade. En gång blev en man, som satt precis framför mig, dålig då var personal snabbt framme och hjälpte honom och de agerade lugnt och proffsigt. |
#8
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Ursäkta OT, men ibland stämmer det bara för väl för att låta stå obesvarat
Tror jag känner hans fd. fru, skall jag förmedla infon? |
#9
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Citat:
Eva |
#10
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Enligt säker källa inte så många som är intresserade av kvinnor, jag skrev TROR
|
#11
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Då kanske det är bäst att klargöra att charmen var inte inriktad mot mig personligen utan rent allmänt ...
|
#12
|
||||
|
||||
Re: Frågor om att resa med Novair.
Tackar för erat stöd och för era svar på frågorna!
Jag passar på att fråga om jag av mina Turkietresor uppfattat rätt, att Boeingplan är stötigare vid landning och gropigare vid turbulens, än vad Airbusplanen är? |
#13
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Tror att stora skillnaden mellan amerikanska Boeing och europeiska Airbus är att Airbus flygs utan spakar. Boeing kör med spakar (rattar) som mekanisk överför det piloten vill, styr klaffar och sånt medan Airbus styrs via datorer, s k fly by wire. Datorer som överför vad piloten vill. (som moderna stridsflyplan, Saabs JAS var pionjär). Piloterna har inga spakar. Vet dock ej hur det är på Boeings nya s k "Dreamliner" som bl a Norwegian har köpt in.
Någon skillnad i turbulens och stöttighet vid landningar kan jag inte tänka mig att det är. Vilken fabrikant som är den bästa, om det tvistar de lärde. I fråga om säkerhet så är det riggoröst och lika. Däremot säger boeingentusiasterna att Airbus är enkla plan med bara skal och det nödvändigaste. Själv föredrar jag europeiskt. Och se vilket uppsving dom haft de senaste 20 åren. Där slår dom Boeing med hästlängder... SAS övergår mer och mer till Airbus 320-serie på de europeiska rutterna. |
#14
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Här hittade jag en video som fint visar hur en flygning med a320-321 går till. Med Spanska Iberia men iaf. Enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=_1r2V0EzBGY |
#15
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
sedan var ju inte 2e-piloten efter 2 minuter så tråkig att titta på om man får vara lite manchauvenistisk
|
#16
|
|||
|
|||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Iberia-filmen var intressant så till vida att jag reagerade och blev häpen över det faktum att jag "saknade" de gamla vanliga Boeing-reglagen på mittkonsolen (spakarna) och vad jag kallar "ratten" så här får någon kunnig gå in och ge mig de rätta namnen på dessa förut så vanliga delarna i cockpit.
Vad jag har förstått sen tidigare och även från denna tråd är att Boeing och Airbus skiljer sig markant från varandra i teknik och utveckling. Mycket riktigt så väljer inte bara SAS Airbus som förnyelse då de gör upphandlingar. Nu tycker jag att t.ex gamla trotjänaren 737 från Boeing är skön att flyga i, särskilt den största som väl heter 738 egentligen. Beträffande piloten (den äldre av de två) i filmen så blev jag lite förskräckt över hur dålig engelska jag tyckte han hade. Jag hade svårt att förstå vad han sa, den mörkhårige av de två var lite lugnare. Sen blev jag förbluffad över att den sistnämnde satt och höll i en "joystick" alldeles då filmen avslutades. Spännande, fascinerande! /Hasse |
#17
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Han är spanjor, inte dålig engelska (då blir man inte pilot i et nationellt europesiskt bolag), bara dåligt uttal.
|
#18
|
||||
|
||||
Sv: Frågor om att resa med Novair.
Hur yttrar sig din flygrädsla? Ger det panik känslor? Om det är av allvarligare karaktär kanske du ska söka hjälp. Tex KBT eller liknande. Men det hinner du ju inte nu. Kanske kunde be att få något lugnande utskrivet för att ta bort det värsta.
|
#19
|
||||
|
||||
Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Citat:
Vid takeoff/stigning: * Att planet ska skrapa stjärten i landningsbanan vid take-off. * Att planet inte ska komma upp till marschhöjd utan störta under stigningen. Vid landningen: * Att landningsstället inte ska stå emot flygplanets och resenärernas tyngd då vi landar och således vika sig. * Att piloterna inte ska få stopp på planet och att vi därför kommer köra in i ett annat plan eller själva flygplatsbyggnaden. Uppe i luften: * Att vi ska störta vid turbulens. * Om det åskar, att blixten ska slå ned i planet. Skulle beskriva hur stor min rädsla är som skala 4/5. Värst är det om jag har en plats vid mittgången och inte kan se ut. Inte så att jag skriker, men jag är ju uppenbart nervös, rädd och skakar och så. Jämrade mig dock lite när vi for till Turkiet första gången för 3 år sedan men då hade jag inte åkt sedan 2001 å andra sidan. |
#20
|
||||
|
||||
Sv: Re: Sv: Frågor om att resa med Novair.
Citat:
Hur som haver så är det jättebra att Du ger Dig upp och flyger. För det sämsta man kan göra är att undvika det man är rädd för. Då triggas det bara ännu mer. När dessa "negativa" tankar kommer funkar det att avleda dessa med tex att du läser en bok/tidning, lyssnar på musik eller så? Tror det är viktigt att du bryter tankekedjan! Vet att det finns andingaövningar man kan ta till när man hamnar i en panik känsla eller rädsla. Man måste liksom ta bort de negativa tankarna om vad som kan hända! Men är det jättejobbigt så ring Vårdcentralen och beskriv problemet. Du kan säkert få nån betablockerare som håller nerverna lugna. Men det är ju en snabb lösning på problemet. Men Du ska absolut nämna för Flygvärdinnorna att du är flygrädd. De brukar vara jättegulliga och hjälpsamma. Fösök oxå och avdramatisera detta med flygningen. Lägg ingen energi på att gå och oroa dig utan ta det som det kommer. Det ordnar sig. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|