|
|
||||
|
||||
Info om Stränder på KRETA (inte de vanligaste)
Skulle vilja veta om några bra stränder på Kreta om man bortser tex. Vai,Elafonissi,Falassarnaoch Matala???
Tittar ofta på en gammal Kretakarta, men det är roligare med personliga erfarenheter!!! eftersom vi ska va där i 2v. Hoppas på svar....... MVH Martinifk |
|
||||
|
||||
Sv: Info om Stränder på KRETA (inte de vanligaste)
Hej Martin!
Kul att du intresserar dig för Kreta, människorna och omgivningen. Jag har själv älskat allt, utom busschaufförerna och moskiterna, sen jag landade där första gången för 15 år sedan. Det finns en liten, liten, liten strand ute på Rodopou-halvön som heter Meniés som inte många hittar till. Orsaken KAN vara att man måste ha en Jeep och MINST en ängels tålamod för att ta sig dit landvägen. Vi pratar 2-2,5 mil getstig med lösa stenar, rött damm, snirkliga vägar, makalösa vyer och inte en enda taverna. Stranden är till större delen småsten och GET!!! med små grottor, olivträd, helt ok vatten (om det inte blåst in skräp), möjlighet att grilla, en liten kyrka. Strax ovanför stranden finns en ruin efter gudinnan Artemis tempel. Ladda kameran, vatten-depåerna och matsäckskorgen, gör en heldag och stanna så snart ni ser något vackert. Tyvärr har jag inte skannat mina bilder än, annars skulle jag bifoga en eller två. Ha en underbar semester, själv ska jag stanna 4 månader i år |
|
||||
|
||||
Var på Kreta ska ni bo?
Ön är ju rätt stor, så det kanske är väl långt att ta sig till en strand på västra sidan om ni bor på östra? Jag har iallafall ett par favoriter: På akrotirihalvön, där Chanias flygplats ligger, finns en fin strand (Stavros?). Det är som en liten lagun och vattnet "alltid" varmt. Tyvärr kan det bli väl mycket folk där under högsäsong. Det är dock inte så många turister från skandinavien som hittar dit. Agios Pavlos heter en strand med ett par pensioner och taverner, som ligger öster om Ag. Galini. Det är ett otroligt vackert ställe, med mörk sand och spännande klippformationer. Går man över sandbanken från parkering och pensioner så kommer man till en fantastisk strand där man ofta kan vara ensam (kanske inte under högsäsong, igen). Här finns varken parasoller eller träd, så skugga får man ta med sig själv. Hoppas ni får en underbar semester!! /Anna |
|
||||
|
||||
På akrotirihalvön, där Chanias flygplats ligger, finns en fin strand (Stavros?). Det är som en liten lagun och vattnet "alltid" varmt. Tyvärr kan det bli väl mycket folk där under högsäsong. Det är dock inte så många turister från skandinavien som hittar dit...
Stavros är jättemysigt om man gillar fiskar som bits!!! Vattnet är så rent, klart och näringsfattigt att de stackars liven hugger in på tår och knän med rent sadistisk glädje och det känns På helgerna är det rätt fullt med både Greker och bofasta engelsmän, det bor enormt många britter i området, men det är inte värre än att man kan röra sig. Särskilt djupt är det inte men stranden är fin och serverad kan man bli i solstolen. Kuriosa? Stavros beach är stranden där filmen Zorbas the Greek spelades in på ?60?-talet så klippan som skymmer fullmånen är en välkänd siluett. Kikh (som faktiskt sov under bar himmel där i sommras) |
|
||||
|
||||
[quote=wilda]Var på Kreta ska ni bo?
Ön är ju rätt stor, så det kanske är väl långt att ta sig till en strand på västra sidan om ni bor på östra? Vi ska bo i Rethymnon och det ligger ju ganska centralt för resor ön runt. (Har inte varit öster om Knossos än.....) (och så är pappa en bra chaufför he he) Jag ska skriva upp alla tips så får vi se var vi åker (inget är omöjligt på Kreta!!!) MVH Martinifk |
|
||||
|
||||
Vi pratar 2-2,5 mil getstig med lösa stenar, rött damm, snirkliga vägar, makalösa vyer och inte en enda taverna. Stranden är till större delen småsten och GET!!! med små grottor, olivträd, helt ok vatten
Låter jättespännande får se om jag kan övertala övriga familjen.... MVH Martinifk |
|
||||
|
||||
Martin,
Titta i din brevlåda! Hälsningar Gunilla Senast redigerad av inkfish den 2006-02-08 klockan 12:19. Anledning: för långt citat |
|
|||
|
|||
Intresant att höra att någon har varit i Ag.Galini,var där några dagar i aug.och blev jätte förtjust i byn.Liten charmig hamnby(ej hamnstad)påminner mycket om Rhethymnon,men mindre och mysigare.Många små tavernor och små butiker med kullerstensgator emellan.Stranden i byn var sådär,vi var aldrig till den stranden du beskriver(synd)men får ta den nästa gång vi åker dit.
/emy |
|
||||
|
||||
hej
ibland när jag hyrt bil eller annat fortskaffningsmedel så har jag sällan bråttom dit jag ska. ofta hittar man sina pärlor efter vägen. fråga gärna om du stannar till vid någon liten by längs kusten om byborna vet någon mysig strand. många gånger får man tips till små badvikar och inte "tätbefolkat". annars så brukar jag åka tidigt på morgonen till elafonissi och gå över "kanalen" ut till ön och gå runt på baksidan med min matsäck och får nästan alltid vara ifred. vissa av strand plättarna är så små att om du tar en i besittning promenerar folk bara förbi i vattenbrynet. om du åket över till sydsidan av kreta mot sitia så ta dig till xerokambos det ligger mycket avsides. då jag var där i juni-05 så var jag ensammen förutom en fiskare. det fnns en taverna i närheten som heter kastri,jag åt en väldigt god middag där innan jag tog farväl av ett fantastiskt ställe. jag stannade till flera gånger på vägen därifrån bara för att njuta av den fina utsikten. hoppas du får en trevlig resa myssa som älskar kreta........ |
|
|||
|
|||
Ja, Xerokampos med sina stränder är svårt att överträffa.
Vill man ha omväxling kan man åka upp förbi Vai till Itanos. Här är en hel del folk på helgerna men aldrig packat.Härligt ställe att snorkla på eftersom det snabbt blir mycket djupt. |
|
||||
|
||||
Låter mkt intressant skriver genast upp det.....
MVH Martinifk Senast redigerad av Kalimera den 2006-02-09 klockan 20:39. Anledning: Lång citering |
|
|||
|
|||
Hej, stränder som inte är så vanliga finns det många av på södra delen allt ifrån Paleochora, Sougia, Loutro m fl platser har fina stränder. En fördel är också att de inte är översvämmade av svenska turister. Överallt finns små pensionat där man kan övernatta för runt 10 euro per säng.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|