|
|
||||
|
||||
Söker efter okänd pärla på Kreta
Jag letar efter en plats som kanske finns, men som jag inte hittar, i alla fall inte just nu. Hade tänkt bo i någon by, eller liknade, som jag inte har besökt. Jag har några dagar över i höst och skulle vilja prova något nytt, något för mig helt okänt. Det kan vara en liten by, eller ett speciellt boende, som "ekobyn" Milia.
Är det någon som har tips på en sådan plats? Några krav har jag - förstås. - Det ska helst ligga väster om Zaros (som ligger nästan mitt på Kreta). - Det ska inte vara en charterort, eller större turistort. - Jag ska helst inte ha varit där, eller i alla fall inte bott där. Några ställen som då går bort är: Matala, Zaros, Agios Pavlos, Triopetra, Anogia, Agia Galini, Plakias, Bali, Spili, Argyroupoli, Akrotirihalvön, Chora Sfakion, Loutro (med omnejd) Sougia, Paleochora, Plaka, Vamos och ett gäng byar till. Finns det någon som har tips på en riktigt fin liten pärla på Kreta? |
|
||||
|
||||
Sv: Söker efter okänd pärla på Kreta
Hej Janne! Kanske det här kan vara något för dig? Jag har inte varit där, men jag har tipsat om det tidigare på Kalimera.
http://www.junia.se/resor/468-bergens-hemligheter http://www.i-escape.com/white-river-cottages/overview Yanna |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Antar att Selakano också ligger för långt österut. Annars är det en helt underbar liten pärla.
|
|
||||
|
||||
Tyvärr är det fel håll. Vi gjorde mycket av östra Kreta vid senaste Kretaresan, nu är det västra som fokus ligger på. Tack ändå för tips! Jag sparar det till nästa gång.
|
|
||||
|
||||
Jeg kunne godt tenke meg å anbefale Kissamos.
Kissamos ligger nordvest på Kreta, og er en helt vanlig gresk by med ca. 5000 innbyggere. Jeg har skrevet litt om vår tur til Kissamos i år her: http://hellasforum.net/index.php?topic=7447.0 Kissamos er ikke spesielt turistifisert. Vi så/hørte nesten ikke skandinaver når vi var der, og det er grekere som dominerer utelivet om kveldene. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag brukar alltid ta mig till Nea Chora när jag är i Chania. Men jag har inte bott där, men så lär det bli i höst. Svårt att låta bli med tanke på allt positivt som skrivits. Vilket hotell det blir återstår att se. Kollar när vi är där. |
|
|||
|
|||
Kanske lilla Rodakino kan vara något?
|
|
||||
|
||||
Kan vara. Vi har bara passerat där, men aldrig stannat över natten. Vi ska åt det hållet så det är inte omöjligt att vi stannar där.
|
|
||||
|
||||
En mycket liten by är också Kokkino Pirgo ,i närheten av Timbaki.
|
|
||||
|
||||
Där har jag varit flera gånger. Men denna gång hoppar vi över byn. Jag vill minnas att du har bott där för länge sedan.
|
|
||||
|
||||
Ja det stämmer.Vi bodde där 2006.Trodde ingen annan varit där
|
|
||||
|
||||
Jomen, vi var där när vi var i Matala.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/NW |
|
||||
|
||||
Och jag, oftast på väg till Menies som är mindre än obefintligt men så vackert!
//Kikh |
|
|||
|
|||
Hej Janne
Ta några dagar på Gavdos, visserligen inte på ön Kreta men nära! //PA |
|
||||
|
||||
Hinner tyvärr inte med Gavdos denna gång PA. Får nog spara ön till pensionen.
|
|
||||
|
||||
Att söka en pärla på Kreta är som att se ett vackert pärlhalsband runt sin hustrus hals och välja en pärla!
Välj hela halsbandet man kan ej bara välja en pärla Olle |
|
|||
|
|||
Hva med å besøke noen av de små landsbyene på kysten sør for Rethymno, for eksempel Lentas?
I fjellet nordøst for Paleochora ligger Azogires, som er et veldig spesielt og naturskjønt sted. Alfa kafe tilbyr mat, samt rom av enkel standard. Masse fint å se i området rundt, som grotter, kloster, en gammel olivenfabrikk m.v |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|