|
|
|||
|
|||
Stolt mamma till Evzones
Får man skryta lite här, tillbaka i Sverige efter 1 månad i mitt andra hemland.
Sonen är i grekiska lumpen, han blev utplockad att göra en hårdträning för att till slut bli en "Evzones" högvakt utanför den Grekiska presidentens residens. Första veckorna var han på militärförläggningen i Sparta för grundträning,för att sedan bli utplockad till den hårda träningen i Aten. Efter psykisk och fysisk träning i 3 veckor åkte 50 pojkar ut som inte klarade provet och de var 97 från början. Bland de återstående pojkarna var min son. I onsdags kväll åkte hans pappa och jag ner för att få se honom live utanför presidentens residens och ta kort. Jag är så glad att jag hann se honom då jag åkte till Sverige på torsdagen. Han var så stolt och stilig i sin grekiska klädsel, och en och annan tår blev det för min del. Att bli en "Evzones" är mycket ärofyllt i Grekland och hans pappa var även han stolt som en tupp. Det tar ca 1 timme att klä på sig denna dräkt och alla knappar i västen tar 20 minuter att putsa för de ska glänsa i solen. Helt svettig var han stackarn för dräkten är väldigt tung och den är varm som attan. Även fast jag stod brevid honom var han helt fokuserad med blicken framåt och inte en blick gav han mig, vilket visade att han tar sin roll på största allvar. Hoppas jag kan åka ner snart igen och se paraden i Aten varje söndag vilket jag inte hann med. Den vita kjolen har 40 veck och representerar de 40 åren av occupation av turkarna, vill man läsa mer kan man slå på Evzones. Monica, en väldigt stolt mamma |
|
||||
|
||||
Sv: Stolt mamma till Evzones
Stort Grattis. Vilken ära för din son och hela familjen.
Eva |
|
|||
|
|||
Ja, Monica, du får skryte av din flotte og flinke sønn . Grattis til dere alle!
|
|
||||
|
||||
GRATULERER, Monica - så spesielt og ærefullt!
- k l a r t du og din mann er stolte Og takk for interessant informasjon om Evzones |
|
||||
|
||||
Grattis Monica!! Förstår att ni känner er stolta
Riitta |
|
||||
|
||||
Men så spännande! Jag känner en äldre man som var evzonos i sina unga dar, och han kallas fortfarande för det, lite skämtsamt...
|
|
|||
|
|||
Tack för respons, kunde inte låta bli att lägga in denna länk där min son står högvakt på Angela Merkels Atenbesök igår, detta visades på grekiska nyheterna igår, klicka på länken och längst ner på sidan finns en video, 2 min och 30 sek. in på klippet stannar Angela upp och på höger sida av gången står min son.
http://www.zougla.gr/greece/article/...-sto-proedriko |
|
||||
|
||||
Tittade på klippet ... Förstår att du är en stolt mamma.
Hälsningar sjöborren. |
|
||||
|
||||
Grattis till en stolt mamma
|
|
|||
|
|||
ÅH så fin! Grattis!
Så härligt att det finns något att glädja sig åt i dessa tuffa tider. Lissi |
|
||||
|
||||
Häftigt! Självklart är ni stolta, och får gärna skryta om det .
Passa på att glädja er. Abi |
|
|||
|
|||
Så roligt för Er.Självklart ska Ni vara stolta.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|