|
|
|||
|
|||
Val av grekisk ö i juli
Hej!
Jag och min man vill åka till Grekland i sommar och vi har bara möjlighet att åka i juli. Även om vi gillar värmen får det inte bli för extremt. Kan ni ge tips på några grekiska öar som är något svalare än andra? Vi vill egentligen helst till Skiathos men läste att det är så extremt mycket folk där i juli. Det kanske gäller alla öarna?? (Vi vill bo nära shopping (max 1 km) och max 300 m från stranden. (helst) TIPS MOTTAGES MED TACKSAMHET! :-) |
|
||||
|
||||
Sv: Val av grekisk ö i juli
Det där med temperaturen är alltid svårt. Vissa år är det värmebölja redan i början av juni, andra år kan det tom. vara lite svalt.
Har tex varit på Kefalonia i juli och varit tvungen att ha kofta på kvällen. Dottern var ända uppe i Kroatien förra juli och höll på att smälta bort. Själva var vi på Naxos juni/juli och hade behagligt med ca 25 - 30 grader. Så det där vet man aldrig. Tror dock att man generellt kan säga att Kykladerna som ligger långt ut i havet är något svalare än öar nära fastlandet. Lycka till med planeringen! Katitzi Senast redigerad av Katitzi den 2013-03-23 klockan 16:46. |
|
|||
|
|||
Citat:
Alltid svårt att sia om vädret. Vi var också i Kroatien i juli i fjol och det var HETT! Bekanta höll på att regna bort för något år sedan, också i juli. Vi har haft regn på Kefalonia i juli så man vet aldrig med säkerhet. Lycka till! |
|
|||
|
|||
Tack snälla för alla tips! Visst ska man kunna få en avisering via mail att man fått svar? Tycker att jag fått det tidigare och trodde ingen svarat. Hur får man till det?
Någon tipsade om Skopelos som också är intressant. Vill till Mamma-Mia-öarna nån gång i livet! :-) Hur är det med shopping på Skopelos? Gillar städer med små mysiga gränder med små butiker att strosa i på kvällarna. ;-) |
|
||||
|
||||
Skopelos stad är fin och har många gränder. Shoppingen är helt ok men jag är ingen storshoppare på semestern. Finns många bra tavernor i staden, caféer och barer. Nöjeslivet kändes ganska grekiskt och det gillade vi. Inga trista inkastare eller påträngande försäljare. Mamma Mia har de förvaltat på ett bra sätt utan att göra hela ön till en Mamma Miakuliss.
Ta buss eller bil upp till Glossa som är en fin gammal by och njut av god mat och en underbar solnedgång. Bussen kör hela kuststräckan och passerar alla fina stränder. Ön är grön med massor av orörd natur. Vid Stafilosstranden som ligger 4 km från stan och är riktigt bra finns en riktigt bra strandtaverna. Gillar ni att bada utan kläder går det att promenera från Stafilos till en nudistrand i närheten. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
Isf kan man kanske gå in via Kontrollpanelen. Där finns en rubrik som heter Prenumeration och därifrån kan man nog komma vidare. Har själv ingen aning om hur det fungerar men kanske någon annan därute är mer påläst och kan hjälpa dig vidare. I övrigt rekommenderar jag Kykladerna för julisemester. Oftast en skön bris men som sagt, om det blir vindstilla några dagar då blir det också Hett! |
|
|||
|
|||
Jo, jag menade avisering vid svar här på forumet. Tack för tips! Ska kolla vid tillfälle. :-)
Ska även se lite närmare på Kykladerna, och vilka öar det är. (Är inte så kunnig på de grekiska öarna som många verkar vara här) GLAD PÅSK ALLA!! ;-) |
|
||||
|
||||
Det kan ibland vara krångligt att ta sig mellan västar och östra cykladerna om man vill ha en smidig lösning. Stora hamnar finns på Paros, Naxos och Syros. Folegandros som jag verkligen rekommenderar går enkelt att kombinera med ex Sikinos och Ios. Det är många som kombinerar Folegandros och Milos. Amorgos är enkelt att kombinera med Naxos eller någon av småcykladerna.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som räknar dagarna |
|
||||
|
||||
På Folegandros fläktar det ofta skönt men även öar lite längre norrut som Skopelos och Lesbos kan passa er.
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|