|
|
||||
|
||||
En ganska tuff båtresa
Den 25 mars blåste det storm i Kykladerna. Här är en video som filmades på Kimolos när båten Adamantios Korai skulle lägga till. Filmen är drygt 10 minuter lång, dramatiken börjar efter cirka fem minuter. Skulle du gått ombord?
|
|
||||
|
||||
Sv: En ganska tuff båtresa
Absolut inte!
|
|
|||
|
|||
Kanske....
|
|
||||
|
||||
Det verkar inte helt tryggt att stå på kajen heller .
|
|
||||
|
||||
Hmmm.. tveksamt..
//Conny |
|
||||
|
||||
Absolut inte!
Jag är livrädd när det blåser på havet. Det har blivit bättre efter alla års båtluffande och dess prövningar emellanåt. Men där skulle min gräns varit nådd sedan länge. // KR |
|
|||
|
|||
Nej nej nej! Absolut inte. Men AV båten hade jag kommit fortare än kvickt. Verkar livsfarligt att vara på kajen överhuvudtaget.
|
|
||||
|
||||
Mannen i gul väst hade i alla fall gummistövlar - men han kanske skulle ha kompletterat med en våtdräkt .
Jag är imponerad över deras mod. /Ofelia |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Mod..?
Om noget tilsvarende havde hændt i Sverige eller Danmark, er jeg ikke så sikker på at myndighederne ville opfatte det som mod. Faktisk tror jeg at det ville have fået alvorlige konsekvenser for både skibets kaptajn og folkene på kajen. Det filmen viser er livsfarligt og imponerende uansvarligt. |
|
||||
|
||||
Fullständigt livsfarligt! Hade nån av dom på kajen ramlat i (å det var inte långt ifrån), hade det inneburit en säker död! Mod? Nej, snarare dumdristigt. Fast vi svenskar har väl ett annat sätt att se på säkerhet, antar jag.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Här kan du beskåda en annan hamnincident i Grekland, fast här drar man mer på smilbanden, för att inte säga gapflabba!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
....Kul video Netwolf!!
|
|
|||
|
|||
grekisk färja
|
|
||||
|
||||
Sv: grekisk färja
Citat:
|
|
|||
|
|||
Sv: grekisk färja
Instämmer, fantastiskt skickligt!!...att de klarade denna otroligt svåra situation, men det kunde ju gått riktigt illa!!
Senast redigerad av Sunny12 den 2013-04-08 klockan 19:16. Anledning: korrigering |
|
||||
|
||||
Så FASANSFULLT!!! Sådan himla tur att man redan är helt Greklandsfrälst!!! Hade jag sett detta innan hade jag nog aldrig vågat sätta min fot i Grekland, jag blir nästan sjösjuk bara av att titta på filmen... Om jag skulle gått ombord? Jag har i klivit sv Express Scopelities i ren panik på Iraklia en gång och då blåste det inte ens i närheten av detta!!! så svaret är ALDRIG MED MIN FOT!!!!!
MVH zakka |
|
||||
|
||||
Jag skulle ledigt ha gått ombord. Om kaptenen och hans medhjälpare ansåg att de klarade av stormen får man väl lita på dem.
I slutet av filmen sägs det något om "apagoreftiko" som betyder förbud att avgå från hamn, men de måste nog gå till en mer skyddad hamn i alla händelser. Det är ganska ofta "apagoreftiko" och resor blir inställda, men situationen skiljer sig ju kraftigt på olika delar av havet från t.ex Rodos till Pireus. Hos oss kan det vara nästan totalt lugnt i bäckenet mellan Kos och Kalymnos medan det är storm på Ikariska havet en bit norrut. Lita på kaptenernas omdöme-och den moderna navigeringskonsten. Om man läser kommentarerna till filmen ( jan C:s klipp) finns en som kallar sig ephilant, mycket sansade åsikter från en som varit till sjöss i 17 år. Senast redigerad av Monica P den 2013-04-09 klockan 07:17. |
|
|||
|
|||
Citat:
Dengang lå jeg på Themsen med et gastankskib 200 km derfra, og ulykken gjorde stort indtryk på mig. larvih, 10 år til søs. |
|
|||
|
|||
Först såg inte att det redan fanns en tråd i detta ämne .Sedan undrar jag hur man manövrerade. 1. bogankare 2. backade in med hjälp av motorer o autopilot .Gps positionering.eller komb 1o2.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|