|
|
|||
|
|||
Övertyga mig !
Hejsan. Jag håller lite "span" på Parga som verkar trevligt. Försöker skaffa mig så mycket information som möjligt om resmålet, och slickar begärligt i mig bilder därifrån. Men alltså......har läst nånstans att det är ett himla busliv där plus aggressiva inkastare...stämmer det? Är det ett bra ställe att åka till med tre barn? Maten? Många funderingar här, och jag blir jättetacksam för tips på alla vis.
|
|
||||
|
||||
Sv: Övertyga mig !
Jag har inte varit där på några år men inte hört om något busliv från de som var där i sommar. Fanns inga inkastare förr men de finns tydligen numera. Brukar vara koncentrerat till vissa delar ex hamnpromenaden så det är nog lätt att undvika. Parga är en charterort och turistort så i högsäsong präglar det naturligvis platsen.
Vackra och lugna omgivningar och mycket att göra för bad och naturintresserade. Olivlundarna inbjuder till nästan meditativa promenader. Finns gott om tavernor med rejäl grekisk mat och den lilla ouzerian Meetings lär vara lika bra som förr. Jag tycker att det är en vacker liten stad men lite för exploaterad för att bli en riktig favorit hos mig men jag kan ändå tänka mig att åka dit igen. Eva |
|
||||
|
||||
Hej ,
Jag var i Parga för första gången i september iår. Det var verkligen toppen! Nu bodde inte vi inne i Parga stad utan i Valtos . Där fanns inte en inkastare på mils avstånd utan bara ett underbart lugn. Havet , stranden och den vackra naturen. Alla dessa imponerande olivträd , bergen som omsluter den lilla staden. WOW ! Vi promenerade eller tog badbåt in till "stan" på eftermiddagar och/eller tidiga kvällar , men inte heller då fanns det något att störa sig på- vare sig busliv eller agressiva inkastare. Bara en mängd trevliga rara människor i både butiker och restauranger m.m Det kanske är annorlunda när turismen peakar i juli-aug, men Ni måste ju inte bo mitt i smeten utan kan välja lite vid sidan av själva stadskärnan. Jag tycker Parga är fantastiskt och så bedårande vackert. Det finns allt man kan önska sig och massor att göra. Oavsett om man vill åka till magiska fantastiska Meteora eller ta en båt ut på havet och allt där imellan. Jag är vegetarian och älskar personligen grekisk mat , men om man inte skulle göra det , så finns det allt att välja efter don och person eller barnsmak. Dont't worry Åk dit ! Jag kommer absolut att åka tillbaka och se mer av denna fina del av Grekland. |
|
||||
|
||||
Det har vært en negativ utvikling de siste årene når det gjelder innkastere i Parga, men heldigvis er det begrenset til en liten del av sentrum, langs deler av havnepromenaden. Både på Valtos-siden og på den andre siden av sentrum, i området ved Piso Krioneri-stranden og innover, er det fortsatt fred og idyll som råder. Vi var i Parga i mai, og hadde en fantastisk tid der.
|
|
||||
|
||||
Det finns inkastare i Parga och då främst nere vid hamnpromenaden. Maten är inte något att klaga på utan det finns bra utbud. Har man tre barn med sig som vill bada så är de bättre baden en bit utan för Parga så då blir det lite åkande. Busliv i Parga såg jag inget av och vi hade hotellet i centrum. Parga är inte större än man klarar en vistelse på en vecka och har då sett det mesta av värde.
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Hur gamla är barnen? Parga är ju så backigt och har många trappor så behövs barnvagn kan det ju bli knöligt. Jag hade inte åkt dit när mina barn var små pga att det är så backigt och många trappor.
Annars är Parga ett trevligt resmål i början eller slutet av säsongen. Lissi |
|
|||
|
|||
Hej igen och tack för era svar Barnen är 12, 7 och fem år gamla....de är vana Greklandsresenärer alla tre då det bara finns ett land som gäller för familjen. Vi är såna där skogsluffare allihop så naturen ligger alltid i fokus, och lite backar och strapatser avskräcker inte.....det var mest det där som jag läste nånstans angående inkastarna som störde mig. Vi har alltid sökt oss till lugna resmål i grekiska övärlden, men nu tyckte jag den här orten på fastlandet verkade intressant. Hmm.....lutar nog åt Parga ändå.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Åk dit ni kommer inte att bli besvikna finns så mycket att se var där i slutet av juni MISSA INTE FLODEN STYX OCH METEORA Trevlig resa
|
|
|||
|
|||
Vi var där i juli i år och kan inte komma på att det fanns några inkastare. Jo, en! Men han var charmig och lyssnade när man sa att man hade varit och ätit redan. Kanske fanns det några, men inte påflugna.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hej alla! (ny på forumet) Jag kan bara hålla med Gita. Busliv och aggressiva inkastare i Parga? Skulle inte tro det. Vore intressant att veta var du läst detta. Inkastaren som Gita nämner är troligen "Mr Ponytail" utanför Bacchos och han är helt ofarlig Åker själv till Parga i Juni (för 11:e gången på 7 år) Kan varmt rekommendera Parga. /Peter |
|
|||
|
|||
Tjenare Peter, det var här nånstans på detta forum som jag läste om "inkastarna"......men jag blev ju så övertygad ändå här, så vi är åtta stycken som landar där första September !
|
|
|||
|
|||
Inkastare??? Funderar på att åka till Parga i sommar det blir väl 10:e gången sedan 1996. Hoppas verkligen att Parga inte har blivit ett nytt Turkiet. Senaste gången jag var där var nog 2011 o då var det fortfarande OK även om det inte var som på nittiotalet. I år tänkte vi hyra bil och köra runt bland det bästa som jag tidigare har sett. Finns det plats så blir det nog hotel Angela.
birgitta |
|
||||
|
||||
Når vi skal tilbake til Parga, blir det også Angela for oss! Bedre kan man ikke ha det.... Og når det gjelder Mr. Ponytail (innkasteren) går han også under navnet Steven Seagal wannabe..... Ikke farlig, men ekstremt aggressiv på en høflig måte, hvis det er forståelig.. |
|
|||
|
|||
Citat:
bon |
|
||||
|
||||
Finns definitivt inga aggressiva inkastare i Parga,om knappt några över huvud taget i alla fall de senaste 7-8 åren. Det kan som sagt vara resturang Bacchos men om ni säger vänligt nejtack frågar de bara nästa som går förbi. Inget att störas över.
Kan varmt rekommendera restaurangerna uppe bakom slottet på höjden mellan hamnen och valtos, taverna andreas och sakis restaurang samt stefanos fiskrestaurang. Genuin atmosfär och traditionella utsökta maträtter till mycket bra priser! Glöm ej heller bort att försöka ta er till acheron river/floden styx om det hinns med. Ligger ett par tre mil från parga men väl värt resan. Parga är mycket barnvänligt, dock finns en del höjder/kullar/trappor som ej är de bäst lämpade för barnvagn men för övrigt ett bra dtälle för barn gällande stränder och dylikt. Mycket charmigt är detta resmål! |
|
||||
|
||||
Vi har småsneglat lite på Parga ett par gånger och tycker att det verkar finnas många paralleller med Pythagorion på Samos? Stämmer det? Vad är lika och vad skiljer?
|
|
||||
|
||||
Jeg var i Pythagorion i fjor, og synes at byen er en slags mini-Parga. Parga er større, vakrere og har flere butikker og restauranter, inkludert gode bakerier. Også bystranden er større. Og det blåser ikke så mye i Parga som på Samos.
Menneskene i Parga er like hyggelige som i Pythagorion, og maten på restaurantene er minst like god. Parga er mye livligere om kvelden enn Pythagorion, men ikke bråkete. Det er imidlertid mye trengsel i de smale sentrumsgatene om kveldene. Parga passer godt for enslige, par og barnefamilier som ikke ønsker et heftig uteliv. Jeg likte meg svært godt i Pythagorion, men foretrekker Parga fordi det er en større by med flere tilbud, det er en magisk stemning der når det blir mørkt, og jeg blir aldri ferdig med å utforske den fantastiske Epirus-regionen. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|