|
|
||||
|
||||
Sifnos-bilder???
Finns det någon/några som har lite Sifnos-bilder upplagda i något album här på forumet?
Tycker inte att det dräller av sådana precis. Särskilt magert är det med bilder från Kamares. De bilder som jag hittat är mest från övriga byar på ön. Vore kul att se lite hur det ser ut i Kamares också, och gärna lite av själva byn också och inte bara stranden. Masse |
|
||||
|
||||
Sv: Sifnos-bilder???
Kamares är ganska litet och består av några få gator som domineras av hamnpromenaden och den väg som leder ut ur byn.
Byn ser ut så här från hamnpiren. Vägen som leder in och ut ur byn. Här är jag på väg in i byn. Hamnpromenaden är kantad av små affärer, kaféer och tavernor. Stranden syns till vänster i bild. Stranden. |
|
||||
|
||||
Tack Janne! Fina bilder! Det var just sådana som jag var ute efter. Alltid kul att spana in lite vad det är som väntar nästa sommar. Längtar!!!!
Utifrån din fina e-guide har jag ju fått lite intryck om byn, men med bilder blir det ju mera levande. Av guiden har jag i alla fall dragit slutsatsen att det är boende i Kamares som passar oss bäst. Även om det är en liten by så är väl de andra ännu mindre, och blir det alltför smått så riskerar vi kanske en släng av lappsjuka. Sifnos och Kamares kommer att bli fint! Masse |
|
||||
|
||||
Ja, de andra byarna som ligger vid vattnet är mindre, eller åtminstone så händer det mindre. I Kamares händer det en del eftersom hamnen ligger där. Stranden är extremt långgrund, bara så du vet. Jag antar att ni kommer att hyra moped eller bil och se resten av ön också. Finns många stränder och fina byar.
|
|
||||
|
||||
Oj vilken Sifnos längtan bilderna väcker. Min son var med mig på den resan och sedan dess är Sifnos en av hans favoritöar. Det var det året jag först luffade med min dotter och sedan anslöt sonen några dagar innan hon åkte hem.
Sifnos är enligt min mening ett resmål som har allt man behöver för en bra Greklandssemester. Så här i adventstider plockar jag alltid fram den vackra ljusstaken som jag köpte i Apollonia. Den som gillar lagrad ost ska inte missa den vällagrade getosten rullad i aska. Påminner lite om parmesan och kan användas på liknande sätt. Eva |
|
||||
|
||||
Eva,Sifnos-osten MÅSTE alltid finnas i lager hos oss. Just nu har vi två runda puckar hemma hos oss. tack vare Kalimeravän.
River den till många rätter. (Ta dig i häcken parmesan!). Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne, som ännu inte har haft äran att besöka Sifnos |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack för tipset! Har den något namn? Masse |
|
||||
|
||||
Jag vet inte om den har något namn. Köpte mina i ostbutiken i Kamares och de förstog direkt vilken ost jag menade. De var runda puckliknande och vägde mellan 0,5 och 1 kg. Birgitta skriver att de har två i kylen så hon kan kanske fota och lägga in en bild.
Eva |
|
||||
|
||||
Här kommer en nytagen bild på våra två Sifnosostar.
Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Tackar för hjälpen!
KomIhåg-lista för kommande Sifnos-resa är nu upprättad. Överst på den återfinnes nu den tjusiga bilden av Sifnososten. Kan redan känna hur gott det smakar som balkong-meze tillsammans med lämplig dryck! Masse |
|
||||
|
||||
Notera nogsamt att denna Sifnosost är av Parmesantyp. Alltså en extrem hårdost som ska köras via rivjärn för att giva ifrån sig den goda aromen och de lika goda flingorna.
Vi har kvar en fjärdedels Sifnosost från år 2002 som alltfort fungerar precis perfekt att riva. Arne |
|
||||
|
||||
Låter som perfekt tilltugg när man ska "klyva ett krus" rödtjut!
Men var ska man låsa in den för att få den att räcka i 11 år? Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
På tal om osten, har jag fyra stycken i kylen Någon är sisådär 5 år, det är sant! De ligger i dubbla plastpåsar och luktar inte i kylen.
Vi åker ju till Sifnos varje år, 2013 blev det 19 dgr, helt underbart!! Vi bor alltid i Kamares, vilket vi tycker är toppen, det finns ju en hel del matställen att välja på. Här är lite mer liv än vid t ex Faros o Vathy. /Ann |
|
||||
|
||||
Citat:
Men ............??? Om ni är på Sifnos varje år, och om ni gillar osten, hur kan det då vara att den är 5 år gammal och ni kan låta blir att äta upp den? Eller var den så gammal när ni köpte den? Masse |
|
|||
|
|||
Vi får en del nya ostar varje år....
En annan sak, ert boende blir säkert bra. Pensionsvärden är alltid lika trevlig då man träffar honom, även att vi inte bor där. Ni får en fin utsikt över stranden, och även kyrkan som ligger på toppen av berget. Missa inte att besöka denna. Hoppas att ni får det bra, det är en underbar ö. /Ann |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag och min Birgit har skaffat oss ett antal vanor och/eller passioner på våra resor. Finns det saluhallar och kyrkor på orten så vill vi gärna besöka dem. Det har blivit ganska många av båda slagen genom åren. Självklart ska vi kolla in kyrkan i Kamares. Som jag skrivit innan så har vi, utifrån vad vi läst här på Kalimera och i E-guiden, stora förväntningar på att Sifnos ska vara något som passar oss. Samtidigt gäller det att komma ihåg att Förväntan är Besvikelsens moder. Dvs att inte haussa upp det för mycket. Men vår plan är ju att efter Sifnos också avsätta drygt hälften av denna Greklandstur till att dra vidare och återse "vår ö", kära Egina, som vi inte sett sedan 2010. Men visst ligger det i farans riktning att det kommer att ta emot lite att lämna Sifnos efter en vecka. Kan bli så att ön hamnar på vår favorit- och återvändarlista. Där trängs redan Egina, Karpathos och Tilos. Masse |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|