Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-03, 20:04
Idanilssonn Idanilssonn är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2013
Standard Vars ska man börja öluffen?

Jag och två kompisar tänkte fara Augusti 2014 och öluffa. Men vi vet inte riktigt vars vi ska börja. Vi hade tänkt flyga från Sverige till någon av öarna eller kanske någon stad på fastlandet men vi vet inte vilken, vars är det vettigast att börja?
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 20:24
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Sv: Vars ska man börja öluffen?

Börja i Aten sen har du nästan hela grekiska övärlden som en stor gottepåse framför dej Tycker att cykladerna är outstanding som Grekland ska se ut .Ta båten till Naxos från pireus bo i Naxos stad där är bäst.Fortsätt sen till Paros du blir inte besviken men det är mitt högst personliga svar Trevlig resa var du än hamnar/Ellada
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 20:46
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Förmodade att ni var unga så då rekommenderar jag dessa öar Annars om ni vill ha lugn o ro så finns fina Milos eller Serifos och inte att förglömma Sifnos
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 21:30
Idanilssonn Idanilssonn är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2013

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Förmodade att ni var unga så då rekommenderar jag dessa öar Annars om ni vill ha lugn o ro så finns fina Milos eller Serifos och inte att förglömma Sifnos
Jo vi är 18,19 och 20.
Vi är ute efter lite av varje. Både party och lugn och ro.
Tack så mycket för tipsen!!
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 21:42
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Som Ellada säger,ta Naxos och sedan kanske Ios.
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 21:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Beställ kalimeras ö-luffarskola e-guiden..kan tänka mig att det finns många värdefulla tips där!..
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 00:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Beställ kalimeras ö-luffarskola e-guiden..kan tänka mig att det finns många värdefulla tips där!..
Instämmer helt!

Den innehåller svar på det ni frågar om och mycket annat matnyttigt för det ni tänker göra.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 12:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Idanilssonn Visa inlägg
Jag och två kompisar tänkte fara Augusti 2014 och öluffa. Men vi vet inte riktigt vars vi ska börja. Vi hade tänkt flyga från Sverige till någon av öarna eller kanske någon stad på fastlandet men vi vet inte vilken, vars är det vettigast att börja?
Här kan du se vilka resmål du når med direktflyg. Aten och Thessaloniki fattas och ska snart läggas till.

Om jag vore er skulle jag flyga till Santorini och sedan luffa till några av öarna i Kykladerna, förslagsvis börja med Ios eller Naxos, och sedan ger det sig när ni blivit varma i kläderna. Personligen tycker jag att det är trevligare att börja på en ö och inte i Aten.
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 13:26
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Hej!
Om ni planerar att öluffa under första halvan av augusti är det bra att veta att det då är absolut högsäsong i övärlden, med färjor som blir fullbokade tidigt, fullbokade boenden som minskar urvalet, de högsta rumspriserna under året och mycket folk överallt. Hela södra Europa har sin huvudsakliga sommarsemester då. Efter 15 augusti (som är en helgdag) minskar trycket något.

När man öluffar vill man ofta kunna improvisera efter resans gång och inte förhandsboka allt. På stora turistöar, som t ex Naxos, finns det många boenden att välja mellan, men under högsäsongen kan man få nöja sig med alternativ som man annars aldrig skulle välja. Det kanske känns helt okej för er, men annars rekommenderar jag att ni tittar på tipsen t ex här i forumet och bokar boende för den första delen av er öluff i god tid och gärna också köper era första båtbiljetter i förväg.

Krisen i Grekland har gjort att de billigaste biljetterna i turistklass (sitta på däck eller i cafeteria)säljs slut tidigt till grekiska resenärer. Tänk på att vara ute i god tid när ni har kommit ner till Grekland för att få båtbiljetter som passar till ert flyg hem! Om ni har möjlighet att resa dit och hem mitt i veckorna är trycket på båtbiljetterna något mindre än fre - mån.

Lycka till med öluffandet!
Våga
Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 19:53
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Skulle til å tipse om det samme... DYRT & FULLT
Om flybilettene er for dyre til Santorini (evt. Athen) i August så kan man ofte få billige biletter til Kos via Ryanair.. litt tid på Kos, kombinert med f.eks. kalymnos, Leros og/eller Lipsi..
Men holder med om at øyene i kykladene er flottere.
Dere trenger naturlig nok ikke å reise til og fra samme øy/sted... og heller ikke bruke samme reiseselskap/flyselskap
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.