Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-01, 17:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Hej alla Kreta-fantaster!

Den 2:a maj reser vi (fyra tjejer) till Kreta / Agia Marina. Några av oss älskar att bada och ligga på stranden medan någon är mer intresserad av kultur och vill se sig omkring.
Eftersom jag några dagar tidigare kommit hem från Tilos (bara tvättat och packat om) så har jag första veckan tänkt slå följe med min kulturtörstande väninna.
Eftersom det finns så många Kreta-fantaster på forumet så hoppas jag få många tips om: trevliga byar dit vi kan ta bussen, bra tavernor, sevärdheter vi inte bör missa. Och mycket annat ...

Hälsningar! Sjöborren; som vid flera tillfällen tagit en tur med det lilla tåget som i maklig takt tuffar fram genom byarna.
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 06:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hej alla Kreta-fantaster!

Jag kan starta, sedan finns det många kunniga Kreta-resenärer som kan fortsätta tråden.

Vi tar ofta en tur med bussen till byn Kolivari och tar eftermiddagsbussen hem. Där strosar vi runt och insuper atmosfären för att sen sätta oss på en taverna.

Ett kulturellt "måste" är att besöka saluhallen i Chania. I lågsäsong är är det ett trevligt ställe som man får en hel del upplevelser av.

Nu kan andra fortsätta,,,,
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 06:36
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag kan gärna fortsätta.
Nu vet jag inte om det är så hemskt mycket kultur i det här, men ta gärna bussen till Topolia. Ägna en halv dag eller en hel och vandra ner till ravinen och besök kyrkan. Där kommer ni att finna lugnet, bli vänligt bemötta och se det äkta vardagslivet. Jag har tillbringat några veckor där när jag var i skrivartagen. Det är så tyst så tyst så till och med morgontuppen är en välkommen händelse. Men till och med han är dämpad.

Där skulle jag kunna bo om det inte vore så backigt och det är trappor överallt. Engelskspråkigheten är det lite si och så med, men ni har armar och ben till hjälp. Tänk på att ha bra skor på fötterna.
Det här var mitt förslag och nu får någon annan fylla på. Ni ser här att liket lever fortfarande.

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 15:42
sjöborrens avatar

Tack Yannis och Ulf! Kolivari låter intressant. Ska se hur byn ligger i förhållande till Agia Marina. Saluhallen ska vi naturligtvis besöka.
Topolia har jag inte hört talas om, men antar att det är en by? Att de inte talar så bra engelska är bara bra. Då får jag chans att prata lite grekiska - i alla fall försöka.

Hälsningar! Sjöborren ... som vill ha många fler tips.
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 16:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

På väg ut mot Kolymbari så passerar ni Maleme där den Tyska krigskyrkogården ligger. Där uppe ifrån har man också en fin utsikt. Från Agia Marina är det ca 1 mil till Kolymbari...västerut.

Jag gillar att åka upp till bergsbyn Therisso och äta lunch på någon av tavernorna... Vägen upp till byn går genom Therissoravinen. Denna by ligger endast 1,5 mil från Chania...det är nog dock lite dåliga bussförbindelser dit Det lilla tåget har en tur som går dit om man inte vill hyra bil.

En tur ut till Stavros kan jag rekommendera en fin dag... Bada i den fina viken, där dansscenen ur filmen Zorba är inspelad, och ät en god lunch på Zorba taverna

Om man gillar promenera så finns det en lite vandring som kallas "Stalosvandringen" man kan gå... den startar i Kato Stalos och går igenom apelsinlundar etc. Den är ca 6 km.

En busstur till sydsidan hinner man ju på en dag om man har lust... till tex Paleochora kan man åka på morgonen och spendera dagen där och åka tillbaka framåt kvällen.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 16:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Kolivari och Topolia ska jag lägga på minnet till min resa med väninnan till Kreta i maj.
Jag gör tvärtom mot Dig Sjöborren, jag packar snabbt om efter Kreta och åker till Tilos Men först ska jag till Tinos

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 16:41
sjöborrens avatar

Tack Nilam för alla tips! Måste skriva ut den här sidan.

Lissi! Tänk så det kan bli. ) Men ni kanske kommer till Tilos även i september?

Sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2014-03-02, 16:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Lissi! Tänk så det kan bli. ) Men ni kanske kommer till Tilos även i september?

Sjöborren.
Nej, i september återvänder vi till Kreta. Jag tre veckor, maken två! När Claes åker hem så ska jag till Rethymno och Paleochora alldeles själv! Claes vill inte vara borta så länge så då stannar jag själv Alla ska ju bli nöjda

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 09:10
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Hej Sjöborren!
Kul med flera resor!
När vi var på Kreta för 2 år sen cyklade vi upp till en by som heter Meskla, dryga milen från Agia marina. Det var fantastisk vacker väg dit o en otroligt fin by. Dit skulle jag ta mig igen om jag skulle åka till Kreta.
När i september åker ni till Tilos? Träffas vi i år? Jag åker ner 25 maj ensam sen åker jag med maken 1 september. Men först har vi en cykelvecka på Mallorca över sista april.
Må så gott och hälsa!
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 11:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Eftersom jag några dagar tidigare kommit hem från Tilos (bara tvättat och packat om) så har jag första veckan tänkt slå följe med min kulturtörstande väninna.
Ja då bör du ju vara pigg o utvilad med laddade batterier.
Ha trevliga resor Sjöborren!

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 10:53
sjöborrens avatar

ElisabethK! Tack för tipset om byn Meskla. Tänk att vi alltid åker om varandra ... När ni kommer till Tilos åker vi hem, och tvärt om. Vi planerar att åka i mitten av september (3 veckor.) Men om ni stannar tre veckor så ses vi.

Masse! Jag hade önskat att det varit en månad mellan resorna. Lite "körigt" blir det. Men jag har ändå fyra dagar på mig att: tvätta, stryka, träffa mamma, barn och barnbarn. Självklart kommer jag att vara pigg då jag går ombord på planet 06.30. Utvilad ...???

Ha det gott! Sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 11:25
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Fra Meskla kan man kjøre over til Therisso, og tilbake til kysten gjennom ravinen der. En kort, men vakker rundtur.
Svara med citat
Gammal 2014-03-10, 13:19
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Fra Meskla kan man kjøre over til Therisso, og tilbake til kysten gjennom ravinen der. En kort, men vakker rundtur.
Hei.

Ja turen Theriso/Meskla har vi tatt på scooter 2 ganger. Hver gang i mai/juni. Vi har kjørt over fjellet, og en gang var veien så vidt åpnet.
Når vi så kom til Meskla ventet en hvil på tavernaen ved kirken, med utmerket dagens rett og gratis dessert og raki.
I år reiser vi 2 uker i september, så kanskje jeg får gubben til å kjøre en tur igjen. Det er virkelig nydelig natur der.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.