|
|
||||
|
||||
En uventet glede
Jeg mente det fantes en tråd om gode opplevelser her, men fant den ikke,
derfor starter jeg denne Ganske nylig bodde vi noen dager i Agios Prokopios på Naxos. Vi hadde et rom med felles terrasse, litt typisk gresk synes jeg - rommene ligger "på rekke" , alle har bord og stoler foran sin inngangsdør. Lenge siden vi har bodd slik, og det som var ekstra trivelig denne gangen var at det bodde grekere på de andre rommene Det var greske par, på vår alder ( 65 +) som ferierte sammen. Da vi satt ute den første morgenen hadde vi kun hilst "Kalimera" og sagt et par "fraser" til naboene. Vi hadde ikke sittet der lenge før en av de greske damene kom smilende bort til bordet vårt, i hånda hadde hun denne vakre steinen som hun hadde malt (og signert), den var en gave til meg - som ble veldig overrasket, varm om hjertet og glad "Mer" var det ikke, en liten s t o r opplevelse for meg |
|
||||
|
||||
Sv: En uventet glede
Så fint, det glädjer en.
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Så fint. Eva
|
|
||||
|
||||
Jag satt ofta inne på Blue Fox i Molyvos med en kaffe under mina trevliga men regniga dagar där. Pratade en del med personalen speciellt den äldre kvinnan. När min dotter några veckor senare besökte stället med minsta barnbarnet skickade kvinnan med henne en present till mig här i Sverige. En vacker handmålad mugg för mitt kaffe. Vilken omtanke. När sonen sedan kom dit med sambo blev även de bjudna på mitt favoritbakverk deras ljuvliga valnötskaka. Eva
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Så fina minnen ni fått båda två! Din sten var underbar Kari!
Det är sådant man minns med glädje. En och annan liten gåva har det ju blivit genom åren, men av andra gäster är ju inte så vanligt! Lissi |
|
|||
|
|||
Vackert med de gåvor ni fick!
Jag blir också glad när någon oväntat bryr sig och ger mig något från hjärtat. Har fått allt från ägg från bybornas höns, grekernas egna oliver, egengjorda raki till familjers goda kakor.....och mycket mer..... Det jag uppskattat mest av allt som goda upplevelser är alla de invitationer att jag har fått varit delaktig i grekernas vardagssysslor. Att ha fått trampa vin på ett hustak med en hel släkt, att ha plockat oliver och skakat ner dem med en käpp eller att ha skördat vindruvor och vart med att beskära dessa. Eller att fått lära mig göra vindolmar eller baklava med byns kvinnor. Det skojigaste var att lära mig klippa fåren i en bergsby med gamla traditionella saxar. Samla in ullen på ett snyggt sätt genom en rätt vridnings teknik. Att sen få äta ute i naturen helgrillad lamm efter det att pistolskotten gett klarsignal. Kreta så klart ! Där har jag fått uppleva det mesta! Många fler minnen har jag men nu tog polletten slut för denna gången. /Marja |
|
||||
|
||||
Det händer då och då att man får gåvor på det boende man har tagit logi. Något typiskt "turistiskt" för ön. Eller, vilket uppskattas, olivolja om värden/värdparet har egen produktion.
Men inte så ofta händer det att man får något av studiogrannar, som i Karis fall. Vi var med om det första gången vi var på Astypalea. Där fanns en pelikan vid namn Yannis (det är efter honom jag har tagit mitt namn). Han terroriserade bagaren i Pera Gialos var morgon med att gå in i bageriet. Vi hade perfekt utsikt från vår balkong för att se skådespelet. Bagaren tog till en stor kvast och sopade ut honom. Då fortsatte han till supermarket, som hade sina grönsaker utanför affären. Det var ett nöje att se honom var morgon. Som grannar hade vi ett kanadensiskt (eller amerikanskt) par. Hon satt ofta på balkongen och målade akvareller. Tidigt på avresemorgonen såg vi att det låg ett ark inskjuten under dörren. Det var en akvarell på Yannis från vår studiogranne. Akvarellen är inramad och jag blickar på den var morgon när jag äter frukost. Jag är så glad över den Birgitta. |
|
|||
|
|||
Några gåvor har det blivit genom åren..Ett exempel är för två år sen när vi skulle åka hem..Överlämnade en liten slant till städerskan som tack..Hon överlämnar en fin broderad duk till oss...Jag höll på börja gråta..såå snällt.
|
|
||||
|
||||
Så här ser min akvarell på Yannis ut.
Birgitta. |
|
|||
|
|||
Så fin
|
|
||||
|
||||
Citat:
Og, nei det har skjedd oss kun en gang tidligere, i 1994, da fikk vi en flaske ouzo av et gresk par Vi leide rom på samme sted på Patmos Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
På Folegandros bjöd mina grekiska grannar som var där på långweekend på ouzo med massor av tilltugg. Jag bjöd dom på Zante som damerna blev förtjusta i. Eva
|
|
||||
|
||||
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|