|
|
||||
|
||||
Tankar kring granatäpplena
Apelsintid, ja, men jag har en korg med granatäpplen kvar, den står på verandan, den totalt -av-min-man-belamrade-med-allt-möjligt-verandan.
Varvade med tidningspapper i den stora lövkorgen (ofta sovplats för några katter) sparar jag där en massa "rodia" och tar in några i taget. De som verkar övermogna kastar jag direkt över till hönsen som går på tomten nedanför huset,de gillar att picka kärnor. De som ser någorlunda bra ut tar jag in för att äta. Det är nu mina funderingar börjar. -De här fina: Lite hårda, torra skal, kompakta, släta. -Ingen garanti att de är fina invändigt! - De här fula: skal med skrovliga partier, ful färg, knöliga- men de kan vara perfekta inuti. Som folk ungefär. Eller inte. De flesta är lite både-och, där har man en egenhet hos rodia, de kan vara alldeles förstörda kärnor på ett parti, men alldeles intill, bakom en tunn skiljevägg, är de felfria och goda. Som med folk alltså. Eller inte. Jag tar gott om tid på mig, snittar runt med en vass liten kniv kring nordpolen och sydpolen, gör några longitudiella grunda snitt och bryter försiktigt isär frukten. Kärnorna har fantastiskt fina färger, kan vara djupaste rubin/granatrött eller rosa, lite silvriga, och det syns inte utanpå vad man hittar inuti. Som med folk alltså. Eller inte. Tja. Pill, pill trillar kärnorna ner i skålen och sen äter vi med sked och spottar kärnorna. Ingen frukt man äter med grace precis, det blir lite slabbigt. Men gott. |
|
|||
|
|||
Sv: Tankar kring granatäpplena
..underbart det du beskriver.. kan riktigt se det framför mig hur ni sitter där och spottar kärnor!..
|
|
||||
|
||||
Härligt målande beskrivet som vanligt 😄
|
|
|||
|
|||
Ett tips för att enkelt få ut kärnorna är att efter att ha delat frukten så tar man en trädslev och bankar på den,då ramlar de vackra"pärlorna"ut.
Monica |
|
||||
|
||||
Det är sant, Monica, men då förutsätter det att hela frukten är fin och utan fula delar. Så här i slutet av säsongen kan det vara lite ojämnt med det. Sen läste jag om att man kan pressa kärnorna i ett durkslag och ganska lätt få ut saften. Helst sitter jag med mina rodia på stranden i Emborio i min slitna gamla strandstol och getterna omkring nafsar i sig skalen vartefter...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||
[QUOTE=Monica P;348820 Helst sitter jag med mina rodia på stranden i Emborio i min slitna gamla strandstol och getterna omkring nafsar i sig skalen vartefter...[/QUOTE]
Åh det låter ju helt underbart Monica |
|
|||
|
|||
Granatäpple är min favoritfrukt under oktober-november. Jag har den i yoghurten tillsammans med mysli, eller på havregrynsgröten. Spottar kärnor gör jag aldrig. "Det är bra för peristaltiken", sa min älskade farfar.
Du spottade väl aldrig ut kärnorna från hjortronen, när du bodde i Jämtland, Monika? / Jannis |
|
||||
|
||||
Nja, det är lite skillnad på en sked hjortronsylt, myltsylt sa vi, och en stor skål med rodiakärnor...måtta på allt...vi får ju i oss mycket som är bra för peristaltiken, alla dessa grönsaker och sallader och fikon och annan frukt. Varning! Den som händelsevis inte vet: massivt intag av fikonkaktusfrukt "frangósika" ger däremot förstoppning...
Och tänk, just idag har min man fått idén att städa verandan. |
|
|||
|
|||
Citat:
Börja aldrig illustrera dina kåserier med bilder, Monica! Jag vet att det önskemålet har framförts, men som alla goda skribenter lyckas du få oss läsare att skapa våra egna, inre bilder av händelserna i din verklighet. (Fantasi, brukar det visst kallas ).Det är mycket, mycket bättre än alla foton i världen! Fortsätt att ge oss rapporter och reflektioner från din grekiska horisont, tack! |
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||