|
|
||||
|
||||
Syriza förbjuder all inclusive?
Visserligen har Syriza säkert lovat enormt mycket mer än de kan hålla. Men av den här artikeln i The Telegraph framgår det bl a att de vill förbjuda all inclusive-turism. Frågan är hur genomtänkt det är. Oavsett vad vi tycker om all inclusive så verkar det vara där Grekland drar in de stora intäkterna från turismen. Allt inom all inclusive kan knappast vara ägt av utländska ägare.
|
|
||||
|
||||
Sv: Syriza förbjuder all inclusive?
Nej allt ägs inte av utländska ägare. men tyvärr inte heller av den lokala turistnäringen. Den lokala turistnäringen, framförallt tavernor och barer, på Kos hade ett dåligt år förra året, trots att turisttillströmningen ökade kraftigt. Det är så på många av de stora turistöarna. Så alldeles fel på det är inte Tsipras.
|
|
||||
|
||||
Nej, att han har fel tycker inte jag heller egentligen. Studier talar både för och emot all inclusive, själv tror jag mest på emot, jag tror att effekten på det lokala näringslivet oftast är förödande.
Däremot, hur han skulle kunna genomföra det låter inte realistiskt. |
|
||||
|
||||
Det blir nog svårt. Dessutom har han ju några andra småsaker att klara av först, eller hur.
|
|
||||
|
||||
...så kan man uttrycka det, Claes...
|
|
||||
|
||||
Här är en rejäl artikel i Daily Mail om just detta: Länk
Men ja, han har verkligen en del att pyssla med, den gode Tsipras. Undrar om han ens kommer ihåg alla sina vallöften. Fast väljarna lär nog påminna honom. Jag tror faktiskt det är anledning till oro för vad som kommer att hända om de blir besvikna på någon som gett dem så mycket hopp i en så svår situation. Läste igår att ett av hans första offentliga framträdanden som premiärminister var när han lade ner blommor på en plats där nazisterna avrättade 200 grekiska kommunister under kriget. Man får hoppas att det inte var en pik till Merkel. |
|
|||
|
|||
Läsvärd artikel i dag i DN av Alexandra Pascalidou. Bra rutet, Alexandra!
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...-grekland-blad Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Bra skrivet! Ja dessa greker vilket ok de får bära!
Undrar ibland hur det skulle vara om vi svenskar levde under samma skuldbörda...Man kan inte föreställa sig! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja fast det är ju lån. Och lån måste betalas tillbaka. Ett val kan knappast göra att ingångna avtal plötsligt inte gäller. Jag tror - och önskar - att Grekland kommer att få viss skuldnedskrivning. Men bara viss. En av Syrizas parlamentsledamöter sa under valkvällen The troika is no more. Now we will seek cancellation of our debt - eller något i den stilen. Som om Grekland ensidigt kunde bestämma att Nu skiter vi i det här med skulder. |
|
|||
|
|||
Strengt tatt må jo lån ikke betales tilbake når skyldneren er konkurs. Långiver tar også en stor risiko, når de låner penger til folk (eller land) med lav betalingsevne, og banker må ofte ta tap som følge av det på egen kappe. Det er et av kortene Tsipras har oppi ermet (forenklet sagt).
|
|
||||
|
||||
Ja, så är det ju. Men Grekland undvek ju statsbankrutt med hjälp av nödlånen.
Jag hoppas som sagt att de får en skuldnedskrivning, det är ju katastrofläge i landet. Men jag tror inte att den kommer att bli så stor som Tsipras vill. Ta Tyskland, som är största enskilda långivare. Tror att de står för 75 mdr €. En del av det kanske kan skrivas ned, men inte allt. Och det Tsipras utlovat är just en sån där expansiv politik som långivarna anser var Greklands problem från början. De tvingades skära ner hundratusentals jobb i offentliga sektorn och vill nu återskapa dem. Det är klart att det är provocerande. Jag, som är helt okunnig om sånt här, känner mest att EU nog inte var en så lysande idé. Skillnaderna mellan medlemsländerna, mellan fattiga och rika, är för stora. T ex var väl inte tanken med arbetskraftens fria rörlighet att desperata rumänska romer skulle tigga i våra gathörn för att det är ett bättre alternativ än de har Rumänien. Det är mycket som är sorgligt i Europa idag. Inte minst i Grekland och Rumänien. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lena |
|
||||
|
||||
Jadå, jag tror bara att Tsipras och hans väljare har överskattat storleken på förhandlingsutrymmet.
Skatteindrivningen, ja. Det blir inte lätt ... I december minskade skatteinbetalningarna med 80 proc, i januari med 40. Folk väntade på Tsipras utlovade lättnader och lät helt enkelt bli att betala skatt. För våra öron låter det helt barockt. Samtidigt ska man nog inte glömma att vår olika syn på skattemoral har en viss verklighetsförankring. Vi betalar mycket skatt och får också något för den. Det ser inte grekerna att de får. T ex en operation går på tiotusentals euro som försäkringen bara delvis täcker, och sedan måste de ändå lämna ett kuvert till läkaren. Helt orimligt. |
|
|||
|
|||
Jonas Sjöstedt, partiordförande (V) skrev om det greske valget i Expressen i dag:
"Grekland behöver välfärd, investeringar och arbete. EU:s politik har varit som att tvinga en svältande att banta. För högern i Grekland och i EU återstod att hota grekerna med ännu värre villkor. Men de som har förlorat allt var inte så mottagliga för den sortens hot." Godt sagt! Link: http://www.expressen.se/debatt/grekl...m-raddar-folk/ Skatteinntektene går også ned fordi folk tjener mindre og det hele tiden blir flere arbeidsløse. Da regjeringen (den forrige) økte skatten på fyringsolje, gikk den totale skatteinntekten ned, for folk hadde ikke råd til å kjøpe olje lengre. Og om det nå skulle skje at landet virkelig "slår seg selv konkurs", vil jo de skattepengene være tapt uansett, tenker noen. Uansett, som inkfish skriver, grekerne har ikke "en kontrakt med staten", slik vi har i No og Sv. I tillegg skal kanskje en inntekt forsørge flere familier. Folk prioriterer å kjøpe brød og ha tak over hodet, framfor å betale skattepenger de ikke føler de har noe igjen for. Men det med fakelaki (pengekonvolutt til leger etc) er visstnok nærmest utryddet, heldigvis! Senast redigerad av Admirala den 2015-01-28 klockan 14:21. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ang fakelaki håper jeg de blir helt kvitt det ! Foreløpig er nok "visstnok nærmest" riktig uttrykt..., for da vi var på klinikken i Chania i høst så jeg med egne øyne en pårørende som stakk en rull sedler "umerkelig" inn i hånda til en lege.... |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi Senast redigerad av Lissi den 2015-01-28 klockan 15:10. |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad vi här på Kalimera tycker om AllInclusive är ju blandat och det har vi ju debatterat i annan tråd. Min avsikt är inte att dra igång det igen. Men min fundering är så här (oavsett vad vi var och en personligen tycker om AI). Om minskad beläggning på små familjedrivna pensionat och tavernor beror på att det kommit ett AllInclusive till byn, då skulle det innebära att en massa Greklandsturister som tidigare använt dessa etablissemang plötsligt slutar med det när det dyker upp ett AllInclusive-alternativ. Är det verkligen så??? Det har jag svårt att tro. Är det inte snarare så att AI tillför en viss mängd NYA turister som annars inte skulle välja den orten/landet pga att de vill ha just AI och inget annat? Det är vad jag tror om man ser det generellt. Vad eventuell minskning hos småställena beror på torde då bero på något annat. Citat:
Därför kommer man inom överskådlig tid att fortsätta att kalla det "lån" och hålla på att leka med olika villkorsförändringar såsom förlängda amorteringstider, "tillfälliga" moratorium, partiella avskrivningar mm. Allt annat är politiskt omöjligt. Kön av länder som vill ha "bidrag" skulle annars bli lång. Därför kommer sagan om Kejsarens Nya Kläder att fortsätta. Men att finansiella i lättnader i åtstramningen är önskvärda, eller rent av nödvändiga, för att få hjulen att börja rulla igen i Grekland är det nog många som inser. Det är ju en välkänd åtgärd sedan tidigare ekonomiska kriser i andra delar av värden. I Greklands fall kunde det kanske delvis finansieras med köp av svenska tjänster/kunskap inom skatteindrivningsområdet för att dra in idag gällande men ej inbetalda skatter. Masse |
|
|||
|
|||
Citat:
De fleste, selv långiverne, har vel etter hvert skjønt at strengere vilkår enn dét betyr stadig større fattigdom i Hellas, og at noe av det viktigste som må skje for at de i det hele tatt skal få en eneste euro tilbake på lånet, er at det økonomiske klimaet tilrettelegger for bl.a. flere arbeidsplasser og dermed økt kjøpekraft. Hjulene må rett og slett komme igang igjen, ellers vil både långiverne og ikke minst grekerne tape det hele. |
|
|||
|
|||
Admirala! Jag vet inte om det är så, att "greker" inte vill se fakelaki-problematiken i sin helhet. Jag talade t ex med en väninna nyligen, som förfasade sig över systemet. I nästa stund berättade hon, att hon var så glad för att hon hade fått lite oväntade pengar (som hon skulle använda till el-räkningen) av en granne, för att hon skulle hjälpe sonen där att få förtur i en kö. Detta sa hon som något helt naturligt! Jag har sett och hört den här kluvna inställningen så många gånger. Jag tror att många "blundar" för det hela just därför att det hjälper en själv i så många situationer, samtidigt som man vet att det i grunden är något dåligt. Det är tyvärr det system som finns, som man är född in i. Det finns inget annat sätt många gånger. Inget system som stödjer en. Man har inget val. Alla nivåer i samhället är genomsyrat av detta. Och det skulle krävas så stora förändringar inom så många områden, för att det skulle utrotas. Men om det, som du säger, har börjat hända saker i det här avseendet, så blir man ju hjärtans glad!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|