Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-09, 08:44
Helena J Helena J är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2012
Standard När bokar ni flyg?

Hej!
Vi är en familj som i sommar för första gången ska åka till Skopelos och Skiathos. Vi tänkte boka charterflyg men tyckte det blev lite dyrt (dryga 5000/pers) så det blev en komb.charter istället. Min undran är vad ett bra pris på en flygbiljett är och när man behöver boka? Vi var kanske ute försent? Bra att veta till en annan gång. Det ska bli väldigt kul att få besöka Skopelos som alla skriver så gott om. Tyvärr fanns det inte så många hotell att välja mellan, vi kommer att bo på Marigoula ca 800 m från hamnen - kanske lite off? Någon som vet hur det är där och i omgivningarna.

Helena
Svara med citat
Gammal 2015-04-09, 18:25
Carina Carina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: När bokar ni flyg?

Marigoula ligger lite lugnt utanför staden, men inte alls så långt bort, det blir säkert bra. Hotellet verkar trevligt.

Carina
Svara med citat
Gammal 2015-04-09, 20:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Helena J Visa inlägg
Min undran är vad ett bra pris på en flygbiljett är och när man behöver boka? Vi var kanske ute försent?
Flyg till Skiathos brukar kosta mer än till destinationer som Kreta och Rhodos där konkurrensen är större. Har också svurit över de höga priserna dit.
Svara med citat
Gammal 2015-04-09, 23:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Vi har under några år sneglat på Skopelos och varit sugna. Men just pga de ganska höga priserna på flyget har vi inte kommit till skott. Förrän nu!!!

I sommar blir det två veckor på Skopelos. Eftersom det varit svårt att hitta billiga flygstolar spanade jag efter charterpaket till vettigt pris. I oktober hittade jag det. Men när jag så knappade mig igenom bokningsproceduren och kom till tillval av transfer fick jag hicka. Den skulle kosta 500 kr per person.

Jag tillhör dem som tycker att det är helt ok att betala för de tjänster som man kan välja till eller avstå. Men det är under förutsättning att det är utan alltför kraftiga vinstmarginaler på tilläggen. Detta lät väl saftigt. Det fick till följd att jag började kolla egna alternativ.

En rimlig bedömning för transfer på egen hand hamnade på c:a 300 pp för transport från flyg till hamnen och färja ToR. Men när jag ändå var igång så kollade jag alternativet att bara boka flygstol med samma bolag och exakt samma hotell via Booking.com. Flygstolspriserna med charterbolagen brukar ju normalt vara så höga att en sådan lösning med samma hotell sällan blir billigare. Dock tycker jag att det är roligare att åka på egen hand.

Och döm om min förvåning när jag fick ihop exakt samma paket med samma flight, inkl bagagetillägg på flygstolspriset, samma hotell och inkl transfer på egen hand, till ett pris som blev 1200 billigare för oss två tillsammans.

Den besparingen använde jag förvisso sedan till att välja ett betydligt bättre boende som jag fick tips om här på Kalimera.

Men våra flygstolar för en tvåveckorsresa Köpenhamn-Skiathos inkl bagagetillägg kostade 3400 per person och de bokades i oktober. Ett pris som jag normalt skulle tycka var alldeles för högt för en flight till Grekland. Men jag har insett att till Skiathos är det nog ett ganska bra pris.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 06:41
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Ja, för att komma till Skiathos/Skopelos/Alonissos till rimligt pris så gäller det nog att antingen som Masse boka väldigt tidigt eller som vi gjorde (för 4-5 år sen) ta en sista minuten. Minns inte exakt vad vi betalade, men det var under 3000 kr för en tvåveckors resa (endast flyg) för två personer tur/retur i slutet av juni-början av juli. Resan bokades i maj.

Precis som Masse valde vi bort transfer, taxiresan från flygplatsen till Skiathos stad är väldigt kort o kostar inte många Euro.Och båtbiljetten till Skopelos fixar man enkelt i hamnen. Så man kan spara pengar genom att välja bort transfern.

Ett annat alternativ är ju att hitta en billig resa till Athen och sen boka inrikesflyg därifrån till Skiathos.
Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 13:06
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Eller vara om sig och kring sig och kolla rabatter i början av charterbolagens säljstart. Bokade av och på några gånger med Ving och Airtours och fick tillslut ett bra pris, 9150 kr för två pers två veckor på Villa Nina med Ving. Avresa 30/8.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 20:04
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vet inte om jag vågar berätta detta men... 799,- t&r/pers, avresa 7/9 ifjol, flygstol en vecka, Skiathos... bokat 12/8, så ibland kan det vara bra priser...
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 00:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Obo Visa inlägg
Vet inte om jag vågar berätta detta men... 799,- t&r/pers, avresa 7/9 ifjol, flygstol en vecka, Skiathos... bokat 12/8, så ibland kan det vara bra priser...
Jo det är väl ingen tvekan om att det är så man hittar de absolut lägsta priserna. Dock med väldigt hög risk att det inte blir någon flygresa alls. Om det gäller ett speciellt resmål och vid en viss tid så är det ju en högoddsare.

Men om man är flexibel med både resmål och tidpunkt så går det nästan alltid att hitta något kanonpris. Men jag tycker att charterbolagen har stramat åt prissänkningarna en hel del jämfört med hur det var förr.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 11:55
Helena J Helena J är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2012

Tack för alla svar!
Oj vilka klipp man kan göra - något att se fram emot när man inte lägre är styrd av barnens lov. Tills dess får vi vara ute i god tid

Hur fungerar det annars med flygbiljetter - kan man boka till av/ombokningsskydd som på en charter? Semestern brukar inte bli godkänd förrän mars/april

Helena
Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Helena J Visa inlägg
Hur fungerar det annars med flygbiljetter - kan man boka till av/ombokningsskydd som på en charter?
Reglerna för reguljärflyg är ganska snåriga. Kolla med respektive flygbolag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.