Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-28, 00:45
tilde tilde är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Vilken ö med tonårsdöttrar och vill ha grekisk genuint och shopping?

Min vän tänker semestra i underbara Grekland en vecka med sina tonårsdöttrar och behöver nu tips på vart kan de tänkas åka.

De viktiga för dem är de grekisk genuina bymiljön med vitkalkade stenhus med fönsterluckor och att det finns lite shopping och butiker i att strosa runt i på kvällarna. Några mysiga restauranger och kafeer därtill och förstås fina stränder.

Tidigare har det varit på storöar som Kreta och nu vill de till mindre ställe.

Jag har gett dem tips på några öar som är dessa:
Skiathos, Skopelos, Lefkas, Karphatos, Folegandros, Amorgos

Någon som har varit på Milos eller Ikaria och hur är dessa?
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 02:40
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Vilken ö med tonårsdöttrar och vill ha grekisk genuint och shopping?

Jag slår alltid ett slag för Pythagorion på Samos. Dessutom en ö med extremt låg brottslighet, enligt förre polischefen som har antonios studios (Fritidsresor, där jag trivs) "Almost zero crime". Lycka till i ert letande
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 09:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Vilken ö med tonårsdöttrar och vill ha grekisk genuint och shopping?

Ska de bara vara borta en vecka är det nog bäst att stanna på ön där flyget landar. Mycket tid på båtar gör att flera dagar går bort till transport. Nu med krisen vet man inte heller om bårarna kommer att gå som de ska. Skulle inte chansa på det.
Ska de åka charter? I så fall är dina förslag med Skiathos, Skopelos och Karpathos bra. Kan också lägga till Parga, Samos och Thassos tex.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 10:04
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Håller med Katitzi ovan.
Om de skulle känna sig osäkra på situationen i landet just nu är det kanske bra att ta en charter istället för att resa på egen hand?
Och menar du de sockersöta blåvita små byarna så är nog någon av öarna i kykladerna bäst.
T.ex Milos (har fortfarande aldrig varit där själv men fortsätter friskt att rekommendera ön, tycker den verkar så bra.) =)

Paros eller Naxos eller Ios är också fina med fina stränder.
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 10:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Oj, såg nu att de ville ha en lite mindre ö. Naxos är den största ön i kykladerna så kanske är den inte den mest lämpliga då.
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 10:21
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Jag rekommenderar också Skiathos på era önskemål, som dock saknar det vita husen (de är karakteristiska för Kykladerna) men iövrigt torde uppfylla alla önskemål inkl att de då är på ön flyget landar på vilket som tidigare sagts är bra om man bara är borta en vecka,

ska de vara borta två så skulle jag säga Ios, fin kombo med Naxos som visserligen är stor till ytan men genuin och mysig.

Gällande ev kris så hade och oroar jag mig inte så mycket, men kan man vänta några dagar till efter tisdag med bokning hade jag gjort det, för då lär vi veta mer om vad som händer
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 10:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tilde Visa inlägg
Min vän tänker semestra i underbara Grekland en vecka med sina tonårsdöttrar och behöver nu tips på vart kan de tänkas åka.

De viktiga för dem är de grekisk genuina bymiljön med vitkalkade stenhus med fönsterluckor och att det finns lite shopping och butiker i att strosa runt i på kvällarna. Några mysiga restauranger och kafeer därtill och förstås fina stränder.
Du har jo gitt dem noen gode tips, og både Milos og Ikaria er veldig fine og interessante øyer, men jeg synes Naoussa på Paros er svaret på frågan,
- der er det både hvitkalket, genuint, gode spisesteder og, ikke minst, er det sjarmerende små butikker, ikke bare turist krimskrams, som jeg vil tro interesserer tenåringdøttrene
( vi var der med jenter på 12, 14 og 18 år i fjor)

M e n siden de kun har en uke er det kanskje best å reise til ei øy med flyplass?- om de ikke ønsker litt båtloffing da, det er jo trivelig det .
- man kan reise med innenriksfly til Paros os, men billettene er oftest dyre om man ikke bestiller tidlig)

Jeg synes Skiathos passer veldig godt, av de du har foreslått
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.