|
|
||||
|
||||
Hur är...
... Kolymbari?
|
|
||||
|
||||
Sv: Hur är...
Hej! Vi tog vespan dit förra hösten när vi var på Kreta. Det känndes väldigt "off" och öde. Men är det vad man söker så visst. Däremot var det en bra bikeväg och fina vyer.
|
|
||||
|
||||
Inte alls lika exploaterat som sin grannar längs Chaniakusten. Om stranden har varit bättre hade det säkert sett annorlunda ut. Dock har det byggts stora AI-hotell längs stranden.
|
|
||||
|
||||
Ok, tack för bägge svaren. Då är det nog inget för mig. Det var bara det att jag såg att det går flera bussar dit från Chania även lite senare på kvällen, som man skulle kunna hinna med om man kommer med ett kvällsflyg.
Finns det någon annan plats längs den busslinjen som skulle kunna passa mig? Typ lite Paleochoralikt |
|
||||
|
||||
Jag kan inte sluta göra reklam för Agii Apostoli. 4 km från Chania. Det är mitt lilla paradis! Finns foton på min sida. Lugn liten by med härliga badvikar. Bussar går åt båda hållen på Chaniakusten så man kan lätt ta sig till de andra byarna.
|
|
|||
|
|||
Jeg er enig i det som skrives om Agii Apostoli. Og det må da vel gå buss dit slike sent på kvelden som til Kolymbari?
Men Elisabeth ser for seg noe som ligner Paleochora. Finns det da? Jeg har vært der, og syns det var helt spesielt og fint. Agii Apostoli er ikke som Paleochora i det hele tatt - mener nå jeg. Men det er veldig nærme Chania by inkl. Nea Chora. Og der er det fint. Det går så mye busser at vil du ha de fine strendene i Agii Apostoli er det ikke noe problem å pendle til og fra byen både dag og kveld. På dagen kan du jo gå også. Vennlig hilsen Pelagia som nok en gang skal til Kalamaki OG Paleochora i høst. |
|
||||
|
||||
Elisabet, jag tycker du skall installera dig på Nea Chora åter igen.
Ett centralt ställe där du lätt tar dig till dom flesta ställen på västra Kreta med buss. Vi har gjort dagsturer från Nea Chora till, Kolymbari, Agia Maria, Kata Stalos, Platanias, Rethymno, Maleme med fler. Samt en kvart till gamla stan i Chania. Även tvådagarsturer mera söderut Vi tycker det är ett bra ställe att ha som utgångspunkt. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jeg vil ikke direkte sammenligne med Paleochora...,
men Kissamos kunne kanskje være et alternativ, Elisabet? - dit er det god forbindelse og det går busser fra Chania ganske sent på kvelden Men du synes kanskje ca 4 mil er litt for langt? |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jeg er enig i at Agii Apostoli ikke likner på Paleochora i det hele tatt - visst er det fint der, men det er bare et turiststed. Og jeg synes Paleochora er mye mer sjarmerende enn Kissamos.
Hva med å dra øst for Chania istedenfor vestover? Kanskje Kalyves kan være et alternativ? Er det noen som har vært der og kan uttale seg? Mitt favorittsted på Kreta er Georgioupolis lenger øst, men stedet har ikke småbypreget som Paleochora har - det er mer som en stor landsby. |
|
||||
|
||||
Maleme är ganska trevligt och lugnt. En liten by med några affärer och restauranger längs vägen.Nere vid havet har de gjort en jättefin promenadväg och där finns både restauranger och några hotell. Själv bor jag 15 minuters promenad därifrån.
|
|
||||
|
||||
Både Kalives och grannbyn Almyrida har fina stränder. Kalives är mer "grekiskt" än Almyrida.
|
|
|||
|
|||
Kan varmt anbefalla Kalyves ja, en liten mysig landsby med fin strand och goda tavernor och det är bara 2 mil öst från Chania.
|
|
||||
|
||||
Ja, Kalives kan være et godt alternativ
|
|
||||
|
||||
Tack för alla förslag och synpunkter. Nu har jag lite att fundera på och kolla upp!
Något förslag på boende om jag väljer Kalives? |
|
||||
|
||||
Jag har tyvärr inga tips Elisabeth, har aldrig bott där. Vet dock att där finns allt från vanliga familjepensionat till lite mer lyxigare hotell.
|
|
|||
|
|||
vi bodde på Apokoros Family Club Hotel som vi trivdes på, 1 minut ned til stranden och tavernor.
|
|
||||
|
||||
Nu har även jag blivit nyfiken på Kalives!
Även om jag har varit på Kreta massor av gånger så har jag missat att besöka denna pärla. Har googlat nu och känner att DÄR vill jag vara i september! ♥ Någon som vet om det är lönt att ta en flygstol och leta privat boende eller har tips på annat boende än stora hotellkomplex? Nu gäller det att övertyga mannen åxå / Kerstin |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi fikk ikke bodd i Kalives, men tok en dagstur dit før vi reiste til Paleochora. Vi ville bo i byen fordi vi ofte velger/liker det. - i tillegg var det l a v sesong, f å turister da vi skulle bodd der, langt til Stranda er det uansett ikke. Vet ikke når du skal til Kreta, Elisabeth Lion Suites heter stedet vi hadde booket (på booking.com) det får veldig god score der, du kan jo ta en titt |
|
||||
|
||||
Jag kom ihåg att jag är glömsk... och insåg att jag ställde samma fråga förra hösten i denna tråd.
Så jag får tacka för alla tålmodiga svar både då och nu, och kan samtidigt berätta att efter många om och men har jag till slut bokat en miniresa till Kreta i månadsskiftet september/oktober och en enkel studio alldeles vid stranden i Kalives. Jag hinner simma, vandra, ligga i solen, äta frukost tre gånger på balkongen till vågornas brus och äta fem gånger på taverna! Det blir en perfekt själslig landning efter en helt annat typ av resa som jag ska göra i september och denna kalla sommar på Lofoten. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|