|
|
||||
|
||||
Flyktingtråden
Vem känner till organisation/organisationer som hjälper flyktingar i Grekland?
Tacksam för svar! |
|
||||
|
||||
Sv: Flyktingtråden
Tja, Läkare utan gränser, tycker jag gör ett bra jobb. De hjälper bl a flyktingar på Kos.
Själv ville jag bidra lite, så jag swishade över några hundralappar idag. Käkar jag matlåda på jobbet tre dar, så har jag tjänat in pengarna. Inte klokt egentligen.. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Vilkafick penagarna - Läkare utan gränser? |
|
||||
|
||||
Japp. Om de går specifikt till hjälpen i Grekland, ska jag låta vara osagt, men det kommer nog till nytta nånstans..
|
|
||||
|
||||
Jag vet att Rädda Barnen hade en insamling för flyktingarna på Kos för ett par veckor sedan. Du kan ju kolla om dom har det fortfarande.
Riitta |
|
|||
|
|||
www.vigorvadvikan.com
Har insamling till flyktingarna på Lesbos. De kommer även själva att åka ned med det som samlats in och sedan arbeta på plats för att hjälpa. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Jag satte in pengar på Radiohjälpen.
|
|
||||
|
||||
Jag är månadsgivare hos Läkare utan Gränser. De bestämmer själva var insatserna ska sättas in utfrån aktuella behov. Får deras tidning med mycket bra information.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Är även månadsgivare till Afghanistankommitten. Har stött dom i 35 år. Gör väldigt mycket för befolkningen i landet och då även för dess flyktingar. Det är en svensk hjälporganisation. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Läste om en facebookgrupp, till förmån för flyktingar på Lesbos. Den fanns inte ens för några dar sen. Nu har de samlat in 3,6 miljoner! Helt sanslöst!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Radiohjälpen slog nytt insamlingsrekord igår. Överträffar till och med tsunamin. |
|
||||
|
||||
Ja, det är den jag menade
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men en fråga, är det någon som känner personen/personerna bakom detta eller har nån mer kunskap? Jag vill inte misstänkliggöra hjälpviljan och allt ser ju väldigt seriöst ut men det känns aningen tveksamt att skicka större belopp till en okänd privatpersons konto (som jag antar att det här handlar om). |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
I det angivna länken (www.vigorvadvikan.com) står "Just nu är antalet frivilliga på Lesbos tillräckligt många, enligt de vi har kontakt med på plats. Därför är det bättre att skänka pengar och kläder till våra insamlingar, så att vi kan bistå de frivilliga på Lesbos med resurser istället". Men vilka har man kontakt med på Lesbos? Vilka är dessa frivilliga på Lesbos? Hur skall pengarna fördelas emellan dessa friviliga på Lesbos? Är det friviliga och väletablerade organisationer? Bokföring? o s v. Personerna bakom "Vi gör vad vi kan" gör allt detta helt friviligt och jag tror på det, verkligen. Men det poängteras på hemsidan att allt görs efter bästa förmåga och de sköter det vid sidan av ordinarie arbete. Räcker det verkligen för att hålla reda på alla pengar som strömmar in på ett privatpersons konto ? Att det finns sponsorer betyder ingenting. Det här är något nytt och sponsorerna har ännu inte kollat upp. Sponsorer...ja, de vill ju synas. Sammanfattning: hur sker fördelningen på plats? Hur administreras det? Hur och vem sköter bokföringen? Detta gör att mitt bidrag går i stället till ett väl etablerat 90-konto. |
|
||||
|
||||
Citat:
Senast redigerad av Kalimera den 2015-09-04 klockan 15:55. |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är ju en Facebook grupp. Vilka styr denna verksamhet? En "short description" är: "Every day Molyvos and the rest of Lesvos (Greece) receive refugees who have escaped from their country. This site is about helping". Det finns också en "long description" men det framgår inget. OK, det är en site för hjälp...och? |
|
||||
|
||||
De hjälper flyktingar på Lesbos.
|
|
|||
|
|||