Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-14, 14:06
Alex9191 Alex9191 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2016
Standard Massa frågor angående Santorini/Aten, Amorgos, Folegandros, Signos :)

Hej alla Grekland experter!
Jag har ungefär 200 frågor som jag hoppas att ni vill hjälpa mig med!

- Är det bäst att landa i Aten eller i Santorini om man vill besöka öarna Amorgos, Folegandros och Sifnos?
Vi tänkte åka från den 25e juni till den 9e juli.

- Jag har tidigare besökt öar som Hydra, Milos, Symi, Tilos, Rhodos och då har det inte varit något problem att hitta färjor och boende på plats. Men jag har hört att det är lite annorlunda på dom här öarna? Behöver vi boka färja och boende i förväg?

- Kan någon tipsa om en bra hemsida för att se färjornas avgångar? Jag hittar flera olika men vet inte riktigt vilken jag ska lita på.. Och vet ni om alla avgångar står med på hemsidan eller brukar det läggas till och ändras närmare sommaren? Tidigare har jag inte planerat i förväg utan mer tagit det som det kommer men eftersom jag verkligen skulle vilja åka till dessa öar känns det bättre att ha lite koll innan.

- Går det att åka såhär? Alltså åker färjorna dom här sträckorna och verkar det rimligt att stanna denna tid på varje ö? (Vi vill ha en till två dagar på ön eller staden vi åker hem ifrån). Vilket alternativ tror ni skulle bli billigast?

Antingen:
Aten (25-26 i pireus) - Sifnos (26-29) - Folegandros (29-2) - Amorgos (2-7) - Aten (7-9)

Eller:
Santorini (25-26) - amorgos (26-2) - folegandros (2-6) - santorini (6-9)
(Och kanske få med Sifnos där nånstans)

- Om vi landar i Aten måste vi övernatta i Pireus för vi landar 20.30 den 25e juni och det känns stressigt och jobbigt att ta färja samma kväll. I sådana fall undrar jag om någon har tips på bra billigt boende i Pireus nära hamnen?

- Vet någon vilka tider affärerna man köper biljetter till färjorna har öppet i Pireus? Går det till exempel att köpa biljett sent på kvällen den 25e? Eller går det att köpa biljett väldigt tidigt på morgonen den 26e?

- Om vi landar i Santorini är vi även där framme 20.30. Jag kan ingenting om Santorini och undrar i vilken by man ska bo för att vara nära färjorna som åker till Amorgos och Folegandros? Hur långt tid tar det ungefär från flygplatsen till den hamnen? Har någon tips på ett bra och billigt boende på Santorini?

- Även för Santorini undrar jag hur det funkar med att köpa biljetter till färjorna: går det att köpa sent på kvällen eller tidigt på morgonen?
Och om vi åker hem från Santorini den 9e åker flygplanet 5 på morgonen ungefär, finns det bussar vid den tiden som tar en till flygplatsen från alla byar?
Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 14:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Massa frågor angående Santorini/Aten, Amorgos, Folegandros, Signos :)

Citat:
Ursprungligen postat av Alex9191 Visa inlägg
- Är det bäst att landa i Aten eller i Santorini om man vill besöka öarna Amorgos, Folegandros och Sifnos? Vi tänkte åka från den 25e juni till den 9e juli.
Det är nog hugget som stucket. Men börjar ni i Aten kan ni åka rutten Sifnos, Folegandros, Amorgos, Aten.

Citat:
Behöver vi boka färja och boende i förväg?
Färja behövs nog inte bokas, men ni kanske behöver boka boende på Folegandros.

Citat:
- Kan någon tipsa om en bra hemsida för att se färjornas avgångar? Jag hittar flera olika men vet inte riktigt vilken jag ska lita på.
OpenSeas och GTP är de bästa.

Citat:
- Går det att åka såhär? Alltså åker färjorna dom här sträckorna och verkar det rimligt att stanna denna tid på varje ö?
Kolla hur båtarna går via länkarna ovan och bestäm sedan, eller bestäm er på plats, ni kanske stannar längre på någon av öarna.

Citat:
I sådana fall undrar jag om någon har tips på bra billigt boende i Pireus nära hamnen?
Argo, Piraeus Dream och Lilia Hotel är populära bland våra läsare.

Citat:
Eller går det att köpa biljett väldigt tidigt på morgonen den 26e?
Det går att köpa biljett på morgonen.

Citat:
Om vi landar i Santorini är vi även där framme 20.30. Jag kan ingenting om Santorini och undrar i vilken by man ska bo för att vara nära färjorna som åker till Amorgos och Folegandros? Hur långt tid tar det ungefär från flygplatsen till den hamnen? Har någon tips på ett bra och billigt boende på Santorini?
Det finns ingen by som ligger nära hamnen. Vi brukar bo på Honeymoon i Perivolos. De hämtar på flygplatsen och kör till hamnen. Det gör många andra hotell också. Ibland tillkommer en avgift för det, ibland inte.

Citat:
- Även för Santorini undrar jag hur det funkar med att köpa biljetter till färjorna: går det att köpa sent på kvällen eller tidigt på morgonen?
Och om vi åker hem från Santorini den 9e åker flygplanet 5 på morgonen ungefär, finns det bussar vid den tiden som tar en till flygplatsen från alla byar?
Det går att köpa biljett i hamnen på morgonen. Det finns nog ingen buss så tidigt så det blir taxi, eller om er hotellägare kör er.
Svara med citat
Gammal 2016-01-15, 13:04

Standard Sv: Massa frågor angående Santorini/Aten, Amorgos, Folegandros, Signos :)

Tack för ett så bra svar!

Första gången jag skriver på forumet men din hemsida har varit till stor hjälp dom senaste åren sen jag upptäckt Grekland

Kanske bättre om jag tar det på en annan kategori, men vilka öar i Kykladerna skulle du säga att det finns stört chans att vara själv och ensam på stranden? I början av juli alltså. Minns till exempel när jag var på Tilos med mitt sällskap för två år sedan och promenade i två timmar till en fantastisk strand (minns inte namnet, men det var tack vare dig vi kunde ta oss dit!) där vi var ensamma hela dagen. Helt fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2016-01-15, 15:14
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag tackar också för bra svar, Kalimera, på bra frågor, Alex. Vi ska åka ungefär samma rutt, men inte till Amorgos. Vi har bokat boende, men tänkte inte boka färjor.

Vi kommer till Aten såpass tidigt att vi inte behöver övernatta utan tar oss direkt till Serifos första dagen! Om allt går som det ska. Hoppas också slippa övernattning i Aten/Pireus på hemvägen.

Aina
Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 14:22
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Kanske bättre om jag tar det på en annan kategori, men vilka öar i Kykladerna skulle du säga att det finns stört chans att vara själv och ensam på stranden? I början av juli alltså.
Jag återkommer i frågan i morgon måndag. Har tagit en datorfri helg - för en gång skull.
Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 15:55

Ingen stress, och det låter bra och nyttigt med en datorfri helg!
Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 16:22
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Kanske bättre om jag tar det på en annan kategori, men vilka öar i Kykladerna skulle du säga att det finns stört chans att vara själv och ensam på stranden? I början av juli alltså.
Jag har försökt komma på någon sådan ö, men det är inte lätt den tiden på året då det är ganska mycket folk. Möjligen kan ni hitta sådana stränder på Naxos södra och sydöstra kust. När vi var på Andros var vi till flera stränder där det inte var några andra, men de stränderna var svåråtkomliga. Du hittar några av dessa stränder på denna sida.

Citat:
Minns till exempel när jag var på Tilos med mitt sällskap för två år sedan och promenade i två timmar till en fantastisk strand (minns inte namnet, men det var tack vare dig vi kunde ta oss dit!) där vi var ensamma hela dagen. Helt fantastiskt!
Vilken tid på året var det?
Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 17:49

Okej, tack ändå
Det var faktiskt exakt samma period, precis efter midsommar. Helt fantastisk var det, mitt allra bästa Grekland minne
Jag får göra lite mer research helt enkelt! MEN om du bara fick åka till två öar i Kykladerna, vilka skulle det bli? Om det gäller ett par som tycker om lugn och ro, läsa böcker på tavernor, ställen med få svenska turister, det genuina Grekland.. Och gärna någorlunda fina stränder, inte alltför dyrt och helst där det går att upptäcka så mycket fint som möjligt med buss och till fots (att promenera i två timmar är alltså helt okej. Helst vill vi alltså undvika att behöva hyra bil så det blir lite billigare).
Kanske blev svårt att svara på haha men vi bokade flygbiljetterna igår kväll och jag längtar så mycket!
Svara med citat
Gammal 2016-01-19, 09:40
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
MEN om du bara fick åka till två öar i Kykladerna, vilka skulle det bli? Om det gäller ett par som tycker om lugn och ro, läsa böcker på tavernor, ställen med få svenska turister, det genuina Grekland.. Och gärna någorlunda fina stränder, inte alltför dyrt och helst där det går att upptäcka så mycket fint som möjligt med buss och till fots (att promenera i två timmar är alltså helt okej.
Om ni vill åka till öar med få svenskar, eller andra utländska turister, passar Kea, Kimilos, Kithnos och Sikinos bra. Men om jag skulle välja öar med lugn och ro där jag kan läsa böcker på tavernor, gå några timmar och upptäcka natur och stränder, så skulle jag valt att åka till Amorgos, Folegandros och Sifnos. Kanske för att det är mina tre favoritöar i Kykladerna. När vi har åkt till Kykladerna bara för att få uppleva lugn och ro, och bara vara, så har vi åkt till Sifnos och Amorgos. Efter en stressig vår ett år åkte vi två veckor till Faros på Sifnos, och det var rena medicinen.
Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 14:16

Tack för svaret, det får nog bli Amorgos, Folegandros och Sifnos ändå längtar!
Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 14:33
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Bra val!

Amorgos: Det stora blå.
Sifnos: Det stora gröna.
Folegandros: Amorgos light.

Så brukar jag benämna dessa tre öar.
Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 14:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
FOR et trekløver av herlige øyer
Jeg kjenner at det er altfor lenge siden jeg besøkte dem sist ...
Svara med citat
Gammal 2016-01-23, 15:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg kjenner at det er altfor lenge siden jeg besøkte dem sist ...
Då är det kanske dags att planera in dem.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.