|
|
||||
|
||||
Heisenbergs osäkerhetsprincip
Jag lyssnar på en mycket intressant bok som heter Universum i din hand: en resa genom rymden, tiden och oändligheten av Christophe Galfard. De tre första timmarna hängde jag med ganska bra. Är nu inne på timme åtta, och det börjar bli en aaaaning svårbegripligt. Igår fick jag bland annat lära mig en del om Heisenbergs osäkerhetsprincip. Där hängde jag inte riktigt med, om man säger så..
Här kommer en kort förklaring av Heisenbergs osäkerhetsprincip: ”Inom kvantfysiken anger Heisenbergs osäkerhetsprincip att det för ett objekt inte går att samtidigt känna till både position och rörelsemängd med en godtyckligt hög grad av noggrannhet utan att det finns en bestämbar undre gräns för osäkerheten; detta till skillnad från klassisk mekanik där varje partikel har ett bestämt läge och en bestämd rörelsemängd vid varje given tidpunkt. Osäkerhetsprincipen förklaras ibland genom påståendet att en mätning av en partikels position nödvändigtvis orsakar en påverkan (störning) av partikelns rörelsemängd. Detta beror emellertid inte på störningen, eftersom principen även gäller om positionen mäts på en kopia av systemet, medan rörelsemängden samtidigt mäts i det andra, ursprungliga systemet. En mer exakt definition är den att partikeln är en vågfunktion, inte ett punktliknande objekt, och kan inte ha både en väldefinierad position och rörelsemängd. Av detta skäl rekommenderas numera termen "Heisenbergs obestämbarhetsrelation" och någon osäkerhet råder alltså egentligen inte.” Hängde du med? |
|
||||
|
||||
Sv: Heisenbergs osäkerhetsprincip
Jag försökte faktiskt men.. Näe vad trött jag blev!!
Kopplar på semesterhjärnan igen. Fortsatt trevlig läsning Kajja |
|
||||
|
||||
Klart som korvspad! Det är exakt så som jag också ser på det!
Men hur pallar du att läsa/lyssna på sånt? Masse |
|
||||
|
||||
Jodåjodå, lätt och klart. Eller inte...
|
|
||||
|
||||
Nu blev jag osäker, men det är en av mina principer
|
|
||||
|
||||
Eller som Groucho Marx sa "Detta är mina principer och gillar du dem inte, så har jag andra"
|
|
|||
|
|||
Jag är lättförståelig; jag är helt principlös.
|
|
|||
|
|||
Kommer ihåg att Heisenbergs osäkerhetsprincip/relation var med i något ämne på Chalmers då det begav sig för 45 år sedan.
Nu för tiden är jag osäker på det mesta så av princip har jag inga principer! /pawik |
|
||||
|
||||
Jag varvar med Povel Ramels memorerar, och då går det något lättare.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Och över alltihopa, lyser moder soooool........INTE SAAANT ? /Hasse ( som borde läsa de memoarerna) |
|
||||
|
||||
Ta av dig skorna!
|
|
||||
|
||||
Det är en otroligt intressant, och rolig bok. Povel läser själv, och han gör det med bravur, och han bjuder på många skratt!
|
|
|||
|
|||
😱😱😱
Monica😎 |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|