|
|
|||
|
|||
logi Athen på natten+tälta
Är förstagångsresenär till Grekland och har tänkt att besöka Kykladerna. Anländer natt mellan lördag och söndag till athens flygplats (alltså om en vecka...) och undrar om någon har bra tips på nattlogi innan vi reser vidare?
Dessutom undrar jag hur mycket lågsäsong det är nu? Skulle främst vilja campa (dock inte första natten...) och undrar om någon - även om tidigare inlägg om camping inte vittnar om någon större entusiasm här - men vet inte var det är värt att gå, öppet såhär års, möjligt att ta sig. |
|
||||
|
||||
Sv: logi Athen på natten+tälta
Hej!
Nu vet jag ju inte hur er familj ser ut men vi skulle då inte söka rätt på boende om vi kom till Aten på natten. Jag skulle satsa på att försöka sova lite på (det troligen försenade) flyget. Väl nere på Atens flygplats skulle jag gå runt och titta lite på atmosfären för att få någon timme att gå åt. Fram emot 5-6-tiden skulle jag ta en buss till Pireus, åka med bussen ändå ut till ändhållplatsen som lämpligt nog är nere på kajen. Där skulle jag insupa lite grekisk luft och sedan ta en frukost på tavernan som finns på andra sidan gatan där bussen stannade. Då biljettförsäljningskontoret öppnar skulle jag köpa biljett dit jag vill åka och sedan sakta men säkert gå ombord på båten som troligen går runt 8-tiden. Väl ombord på båten skulle jag uppsöka en plats på akterdäck, tänk på att komma i lä hellre än att få bästa utsikt, där skulle jag sedan halvsova. Då öar jag ska förbi angörs så skulle jag sedan stå och hänga längst ut på akterdäck för att se om det är någon ö som verkar intressant för ett senare besök. Väl framme vid rätt ö skulle jag börja med att dricka något på närmaste taverna för att sedan hitta ett lämpligt boende. Troligen är det dags för siesta då så det får bli en liten vila om jag inte har sovit tillräckligt under natten. Ja, sedan är det bara full fart ut på äventyr. Så skulle alltså jag ha valt att göra, stryk det du tycker känns fel men glöm bort detta med att försöka hinna bo en halv natt på hotell i Aten, det blir garanterat dina dyraste halvtimmar i en säng under resan om du ska ha rum då. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Tack - härligt med snabbt svar!
Vi är 4 vuxna som ska semestra tillsammans, varav två av oss anländer nästan samtidigt till Aten och två dagen innan, som vi ska försöka sammanstråla med (som inte heller är rutinerade Greklandsresenärer...). Så ditt förslag låter absolut som en möjlighet. Nu när jag ändå vädrar min totala okunnighet: vilka övriga rekommendationer kan behövas på färden? - konstiga rutiner för bussbiljettköp, priser, svinkalla nätter vid denna årstid, riskor/fällor nykläckta turister kan råka ut för? |
|
||||
|
||||
Angående att tälta, så inte blir det svinkalla nätter inte, men ganska svalt och kanske lite fuktigt får ni nog räkna med.
Jag tillhör dem som uttalat mig negativt om camping i Grekland, trots att jag aldrig har gjort det Har sett flera campinplatser som avskräcker. En av de finaste jag sett är dock Plaka camping på Naxos. De har även rum med kokmöjligheter och ett nytt hotell, så ni kan ändra er om det blir för kallt eller bökigt att tälta Jag tror att campingen är öppen för säsongen redan. För övrigt kommer ni att klara er bra med sunt förnuft och mål i mun Självkart är inte allt som i Sverige, men grekerna är vänliga och hjälpsamma. Det enda som brukar vara svårt att vänja sig vid för en del svenskar är att tidsangivelserna aldrig stämmer. Man avgör själv om detta är ett problem som man retar upp sig på, eller inte. Ha en underbar resa! |
|
||||
|
||||
Hej och välkommen till Kalimera!
Eftersom jag själv inte skulle vilja campa så här tidigt på säsongen så ger jag dig istället lite tips på saker att tänka på om ni ska hyra rum! En vanlig mina man lätt kan trampa på som oerfaren öluffare är att man inte ställer rätt/tillräckliga många frågor om boendet (talar av egen erfarenhet)! När man kommer i land med färjan så står det alltid rumsraggare i hamnen och väntar. Alla vill förstås att du ska bo hos just dem och försöker överrösta varandra. Häng inte upp dig på fotona de visar av sina hotell/rum, de är ofta tagna när det är nybyggt. Tänk på att pruta! Chansen att få ner priset är stor när det inte finns många turister. Vidare är att tänka på att fråga om det finns privat toa/dusch (alltid trevligt, särskilt om man skulle råkat på en dålig souvlaki någon dag...). Egen ingång, egen balkong/terrass och hur långt det är in till stan är också bra att veta, annars kan ni hamna var som helst. Var då noga med att det in till centrum, inte till stadsgränsen...Tro mig, det är ingen höjdare att traska flera kilometer i mörkret sent på kvällen där inga taxibilar finns! Kanske jag glömt något nu Veronica Senast redigerad av ENIAC den 2006-04-23 klockan 11:54. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Veronica Senast redigerad av ENIAC den 2006-04-23 klockan 17:12. Anledning: Allmän förvirring efter 36 timmars arbete på 3 dagar |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig hamnat i situationen men gör jag får jag nog se till att be om skjuts tillbaka också... Man ska ju inte tvingas ta ett rum bara för att man fått skjuts dit.
Det är jobbigt att vara svensk i vissa lägen, vi är så rädda för att vara till besvär. Men man får bita huvudet av det där ibland så att man inte förlorar på det. |
|
||||
|
||||
Det gällde bara två dagar, så vi överlevde. Hade det gällt en längre period så hade det varit en annan sak. Men du har rätt i att svenskar inte vill vara besvärliga, utan försöker gärna vara till lags. Klassiskt exempel, på besök hos någon: "vill du ha kaffe? ja tack,men bara om NÅGON ANNAN vill ha, annars får det vara".
|
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Men vad ligger rimliga rumspriser på, då? Skiljer det sig mycket mellan öarna och säsongerna?
Och var är det bäst väder just nu, tror ni? (bäst= mest sol, minst blåst och regn). Vi har inte spikat nånting, så vi kan egentligen åka varsomhelst (stannar 2 veckor) /Gru - som åker från Göteborg och har tröttnat på +4 och duggregn... |
|
||||
|
||||
Alltså så här tidigt tvivlar jag på att ni ens kommer att behöva betala 30 per natt för bra rum/studio. Det går säkert att hitta fint boende även för 25. Under förutsättning att ställena öppnat än, alltså.
Med tanke på årstiden skulle jag hålla mig så långt söderut som möjligt. |
|
|||
|
|||
Nu har jag sålt in tavernan vid busshållsplatsen i Pireus som mötesplats på morgonkvisten på söndag.
Är det någon som kan svara på vad busshållsplatsen, och tavernan heter, så vi säkert kommer till samma ställe? Eller finns det ingen risk för missförstånd? Härligt forum det här är, för övrigt. Tack för hjälpen hittills!! /Gru - som börjar veckla ut vingarna så smått inför stundande resa... |
|
||||
|
||||
.
Citat:
Dom senaste ggr. vi åkt till hamnen i Pireus, har bussarna stannat en bit innan Tavernan du troligtvis menar. Förut stannade bussen mittemot. Kan de vara Tavernan vid Akti Tzelipi 2 som åsyftas ? Granne med biljettförsäljningkontor Xenioz Zeys . Där finns möjligheter att förvara sitt bagage för en ringa slant . /Tom |
|
|||
|
|||
Bussen stannar exakt utanför vänthalltavernainternetcafebagageförvaring i hamnen. Det går inte att missa när du stiger av bussen.
Välkommen till Grekland, idag är det mest sol och runt 25 26 grader.... Lite vind. Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
Låter ljuvligt. Går det att bada ännu?
|
|
||||
|
||||