|
|
||||
|
||||
Högsommar
Varmt och gott. Lovade mig själv högtidligt i vintras att jag aldrig skulle klaga på värmen.
Det har gått bra hittills. Man kan ju försiktigt säga "oj, vad det är varmt" utan att liksom klaga, om ni förstår mig. Vi har A/C men använder den aldrig. I varje rum finns dock takfläkt . I vardagsrummet dessutom en stor golvfläkt. Alla fönster på glänt. Kylskåpet fullt med små och stora vattenflaskor. Besökande barn klagar inte heller. Vad värmen gör med min arbetslust: vill inte laga mat. Vill inte åka till stan. Vill inte gå till stranden- alltför varm promenad tillbaka. Det är lite kul att se på båtturisterna från Kos. De sitter gärna oppepå båten under överfarten och blir rejält genomstekta. Traskar sen kring nere i stan och ser ut att behöva sätta sig i ett kylskåp en stund. Kaféägarna är lyckliga. På kvällen fylls Kazonia, badplatsen i stan, bortom hamnen. Vi satt där och drack något svalkande och beundrade barnens ihärdighet, upp och ner ur vattnet- ingen ville gå hem. Högsommar, fortfarande långa ljusa kvällar, om också inte som i Sverige. Vi ser mer stjärnor här på sommaren. Bästa stunden: Sent på kvällen på verandan, en katt i knät, något att smutta på, nattinsekterna chirpar, avlägsen musik från strandserveringarna, flygplan på väg hit eller hem. |
|
|||
|
|||
Sv: Högsommar
Du skriver så fint..
Tittar ut genom fönstret,grått mulet,lite regn. Västernorrland kan inte skryta med bästa sommarvädret..än! Pia |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Åhhh!
Jag tycker att det låter alldeles underbart. // KR |
|
|||
|
|||
Så fint du skriver! Blir varm i hjärtat!
Anne |
|
||||
|
||||
Du skriver ju så grannt så en kan skräna!
Masse |
|
|||
|
|||
Jag tror inte du blir avundsjuk på oss, när jag berättar om Jämtlandsvädret!?
Ingen sommardag över +20 ännu och idag hällande regn mest hela dagen. Kan du inte skicka över lite värme till oss i norr? Vi använder oss inte av AC under våra månader på Kreta. Gör man det, vill man inte vistas utomhus, när temperaturen är över 35. Det som är jobbigast är nätterna vid dessa tillfällen. Trevligt med ett nytt inlägg tycker / Jannis |
|
||||
|
||||
Ja, efter den relativt kalla Greklandsvintern vill man bli varm igen...men som Janne understryker, inte grilla sig i solen. Om det funnes ett sätt att skicka värme ändå!
När vi bodde i Aten på sextiotalet såg jag många som sov uppe på hyreshusens platta tak på sommaren- en tältsäng dög bra. Svalt och enkelt för alla som inte hade A/C eller liknande. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är så märkligt att se alla dessa halvkokta turister som behandlar sin hud så illa, när det nästan inte kan ha undgått någon att det är livsfarligt. Kör alltid med spf 50, man får färg ändå. Så underbart att sova under bar himmel, det var tider det när det var möjligt , |
|
||||
|
||||
Tack Monica för din målande beskrivning!
Kvällarna i Grekland är verkligen "bästa stunden". Då är då alla sinnen är vakna..så mycket att njuta av! / Kajja |
|
||||
|
||||
Kör också med 50. Plus solhatt, tunna långbyxor och långärmad skjorta.
Det är annat än förr då jag använde kokosolja utan SPF. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|