|
|
||||
|
||||
Fotografen Robert A McCabe svartvita bilder från Grekland
Robert A McCabe (1928-2014) reste mycket i Grekland på 1950-talet och tog massor med bilder. Jag har sett några av bilderna tidigare, men under senare tid har det dykt upp fler på Instagram. Bilderna är svartvita och är helt fantastiska.
Googla för att se hans bilder, eller kolla in hans hemsida här. Han har även gett ut många böcker med bilder från Grekland. Kolla här. |
|
||||
|
||||
Sv: Fotografen Robert A McCabe
Verkligen fina. Det är ju något väldigt speciellt med gamla bilder, minnen från en tid som inte kommer tillbaka.
/ Anne |
|
|||
|
|||
Väldigt vackra bilder!
|
|
||||
|
||||
Jättefina foton från en svunnen tid...
Jag älskar gamla svartvita foton som berättar en historia. Däremot är jag inte så förtjust i moderna svartvita foton, foton tagna i nutid skall vara i färg tycker jag för de kan aldrig få den där äkta svartvita känslan. |
|
||||
|
||||
Re: Fotografen Robert A McCabe
Så otroligt vackra bilder att det nästan gör ont i hjärtat. Å inte blir längtan efter Grekland mindre!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Fotografen Robert A McCabe
Javisst är det fantastiska bilder! Många är ju grymma rent konstnärligt, medan andra är spännande för att de visar ett Grekland som inte längre finns.
Som dessa två bilder är bra exempel på. Från boken GREECE: Images of an enchanted land [1954-1965]. En bild jag har tagit från nästan samma ställe. Ganska stor skillnade om man säger så. Bilden är tagen från Ancient Thira och nedanför syns Perissa. |
|
||||
|
||||
Sv: Fotografen Robert A McCabe svartvita bilder från Grekland
Vilken skillnad! Santorini måste ju ha förändrats otroligt mycket. Kom att tänka på något som Göran Schildt skrev om Santorini i någon av sina böcker. Kommer inte ihåg vilken bok det var, I Odysseus kölvatten, kanske. Måste väl ta och söka fram boken.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Det var I Odysseus kölvatten. Jag minns ett avsnitt där de hade träffat en kille som hade fått en cykel. Då fanns det inga vägar på Santorini och enda ställe där han kunde träna på att cykla var i just Perissa.
|
|
||||
|
||||
Nu blev jag sugen på att läsa om I Odysseus Kölvatten igen. Tog redan fram den.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Jag också. Får leta upp den uppe på vinden.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|